Kopřivnická firma letos vyrobí 75.000 remosek, jejich princip je 60 let stejný
Kopřivnice (Novojičínsko) 21. července (ČTK) - Mění se technika její výroby či povrchové úpravy, ale princip fungování pečicích mís Remoska je už déle než 60 let stejný. Stejnojmenná společnost jich letos v novém závodě v Kopřivnici na Novojičínsku vyrobí okolo 75.000, což je dvaapůlkrát tolik, kolik vyráběl před deseti lety závod ve Frenštátě pod Radhoštěm. Firma rozšiřuje portfolio o pánve či hrnce, připravuje pro remosky nový design a chystá se expandovat do Japonska. ČTK to řekl výkonný ředitel Remosky Petr Vaněček. Remoska je českým vynálezem, její ochranná známka byla zapsána 21. července 1964.
Máme tam první vzorky a docela velkého potenciálního odběratele, který má eminentní zájem nádobí a především pečicí mísy odebírat...
Do Kopřivnice se firma z Frenštátu přestěhovala loni a z manufakturního způsobu výroby přešla na digitálně řízené linky. Počet zaměstnanců firmě opět narostl: před deseti lety jich bylo 20, loni zhruba 40 a nyní už se dostává k 50. Většina pracovníků se ale během roku obměnila, po přestěhování výroby jim například nevyhovovalo dojíždění.
Ředitel řekl, že počet vyrobených remosek nyní mírně stagnuje, protože klesl jejich prodej ve Velké Británii, jež je jejich významným odbytištěm. "Jak v loňském, tak v letošním roce se daří růst v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Německu, ale razantně nám propadla Anglie, kde jsou ještě dozvuky krize a další dopady vyplývající z politické a ekonomické situace na tamním trhu," řekl Vaněček.
Letošní výsledky firmy tak podle něj budou podobné loňskému roku, kdy firma utržila přes 120 milionů korun. "Kde jsme rostli, tak je naše nové nádobí, ať už vyráběné pod naší značkou, nebo pod značkami jiných odběratelů. Ale ohromný růst očekáváme od čtvrtého kvartálu letošního roku, kdy už máme nasmlouvané zakázky za nižší desítky milionů. Letošní rok ještě budeme ve ztrátě, ale příští rok bychom se chtěli dostat na černou nulu a od roku 2026 už bychom měli začít generovat zase zisky," řekl Vaněček.
Firma letos vyrobí přes 50.000 pánví a hrnců, příští rok by jich mělo být k 200.000 a remosek kolem 80.000. Plán podniku na příští rok je 190 milionů korun tržeb. Remosky i další nádobí se hodně kupují na Vánoce, a tak 60 procent celoročních tržeb firma vytvoří za poslední tři měsíce.
"Sezonnost je silná. V průběhu roku prodáváme měsíčně 3000 - 7000 remosek a v listopadu 20.000. Ale my je musíme vyrábět průběžně, pořád kolem 7000 - 8000 remosek měsíčně. Skladové zásoby nám rostou od ledna až do srpna, v září se to začne pouštět do trhu a na konci roku jsou sklady prázdné a zůstává jenom materiál," popsal ředitel.
Za dva roky chce firma představit remosky v novém designu od firmy Pininfarina a plánuje jejich prodej v Japonsku. "Máme tam první vzorky a docela velkého potenciálního odběratele, který má eminentní zájem nádobí a především pečicí mísy odebírat," řekl Vaněček. Certifikační proces je ale složitý kvůli rozdílným elektrickým sítím na jednotlivých japonských ostrovech.
Šedesáté výročí ochranné známky remosky si firma tento týden připomněla i návštěvou syna jejího vynálezce Oldřicha Homuty v Kopřivnici. Princip pečicí mísy spočívá v tom, že topné těleso je ve víku a kontaktem s hliníkovou mísou se sálavé teplo rovnoměrně šíří dovnitř remosky. Připravit se tak dá cokoli od zeleniny přes maso až například po bábovku.
"Princip zůstal do dnešních dnů zachován a je úplně stejný. My na něm zásadním způsobem nic neměníme a jen si hrajeme s efektivitou, se správným využitím materiálů, s používáním nových technologií jeho zpracování. To jenom zdůrazňuje genialitu toho, co před 70 lety inženýři v Čechách vymysleli," řekl ředitel.
Výhodou remosek také je, že vydrží desítky let. "Jednoduchost konstrukce a jednoduchost užívání s sebou nese minimum poruch, a tím pádem dlouhou životnost. Navíc je jednoduché i remosku rozebrat a zase složit," řekl ředitel. V případě, že se na remosce něco pokazí, zvládne si tak podle něj opravu se zaslaným náhradním dílem udělat zákazník často sám.
"Remoska před 50 lety měla příkon 650 wattů. V současné době ta nejmenší má 400 wattů a ta největší 610 wattů. To znamená, pořád jsme na největší remosce níž, než měla před 60 lety. Tím se snažíme přispívat k nízké energetické náročnosti produktu," řekl Vaněček.
Remosky se sériově vyrábějí přibližně od roku 1957. Vynález byl zpočátku nazván počátečními písmeny příjmení "otců konstruktérů" - HUT (Oldřich Homuta, Jindřich Uher a Antonín Tyburec). Později, v roce 1964, dostala pečicí mísa název podle podniku elektrovýroby Remos (Revize, Elektro, Montáže, Opravy, Servis).
Léta se remosky dělaly v Kostelci nad Černými lesy u Prahy, ale po roce 1990 jejich výroba skončila, až licenci získala firma, která v roce 1994 výrobu obnovila ve Frenštátu. V ryze české společnosti Remoska má od roku 2017 většinový podíl Zdenek Sartoris. Od roku 2023 se remosky vyrábějí v novém závodě v Kopřivnici.
vpl gcm - sdílejte článek
Následuje: Ve Francii roste zájem o nahotu, od pandemie přibývá nudistů
Paříž 21. července (ČTK) - Nahota se opět vrací do módy, přinejmenším ve Francii, kde přibývá lidí, kteří se ve jménu svobody zbavují oblečení. Nedávný vzestup naturismu se datuje od pandemických uzávěr, z nichž Francouzi zřejmě vyšli s touhou odhodit společenská omezení ve snaze o to, co mnozí považují za zdravější, svobodnější a ekologičtější životní styl, napsal deník The Times. Před pandemií bylo v zemi asi 2,5 milionu nudistů a 122 klubů, které organizovaly aktivity, jež bylo možné provozovat nahý. Nyní je tam 3,8 milionu praktikujících a 141 klubů, uvedla předsedkyně Francouzské federace naturistů Viviane Tiarová. Dodala, že podobné trendy se objevily v Itálii, Španělsku, Portugalsku, Chorvatsku a Bulharsku. Rozšiřuje se také oblast působnosti naturistů. Zatímco dříve se nudisté většinou omezovali na své komunity, nyní se podle Tiarové věnují pěší turistice a cyklistice, pořádají večírky, cvičí jógu, chodí do restaurací, divadel a muzeí. Tento měsíc byla v Muzeu evropských a středomořských civilizací v Marseille otevřena výstava Naturistické ráje, která se věnuje historii této praxe. Tato událost je vnímána jako důležitá, přinejmenším mezi nudisty, kteří bojují proti francouzským zákonům, jež jsou přísnější než v Británii nebo Německu. 'Cílem výstavy je ukázat, že naturismus není příběhem sexuality,' řekla Amélie Lavinová, jedna z kurátorek. Dnešní naturisté touží po alternativním životním stylu, který je považován za bližší přírodě a zdravější než ten, který vyznávají oblečení lidé. (pokračování...)
Paříž 21. července (ČTK) - Nahota se opět vrací do módy, přinejmenším ve Francii, kde přibývá lidí, kteří se ve jménu svobody zbavují oblečení. Nedávný vzestup naturismu se datuje od pandemických uzávěr, z nichž Francouzi zřejmě vyšli s touhou odhodit společenská omezení ve snaze o to, co mnozí považují za zdravější, svobodnější a ekologičtější životní styl, napsal deník The Times. Před pandemií bylo v zemi asi 2,5 milionu nudistů a 122 klubů, které organizovaly aktivity, jež bylo možné provozovat nahý. Nyní je tam 3,8 milionu praktikujících a 141 klubů, uvedla předsedkyně Francouzské federace naturistů Viviane Tiarová. Dodala, že podobné trendy se objevily v Itálii, Španělsku, Portugalsku, Chorvatsku a Bulharsku. Rozšiřuje se také oblast působnosti naturistů. Zatímco dříve se nudisté většinou omezovali na své komunity, nyní se podle Tiarové věnují pěší turistice a cyklistice, pořádají večírky, cvičí jógu, chodí do restaurací, divadel a muzeí. Tento měsíc byla v Muzeu evropských a středomořských civilizací v Marseille otevřena výstava Naturistické ráje, která se věnuje historii této praxe. Tato událost je vnímána jako důležitá, přinejmenším mezi nudisty, kteří bojují proti francouzským zákonům, jež jsou přísnější než v Británii nebo Německu. 'Cílem výstavy je ukázat, že naturismus není příběhem sexuality,' řekla Amélie Lavinová, jedna z kurátorek. Dnešní naturisté touží po alternativním životním stylu, který je považován za bližší přírodě a zdravější než ten, který vyznávají oblečení lidé. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Kopřivnická firma letos vyrobí 75.000 remosek, jejich princip je 60 let stejný' je zařazena do kategorií Telekomunikace a IT (pit) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024071902206|510821. Vydána 21.07.2024 6:10:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Kopřivnická firma letos vyrobí 75.000 remosek, jejich princip je 60 let stejný' je zařazena do kategorií Telekomunikace a IT (pit) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024071902206|510821. Vydána 21.07.2024 6:10:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.