Ve Šlakhamru na Žďársku dnes zprovoznili vodou poháněný hamr
Hamry nad Sázavou (Žďársko) 3. srpna (ČTK) - Lidé dnes měli mimořádnou příležitost vidět v chodu vodním kolem poháněné hamerské kladivo. Je součástí památkově chráněného Šlakhamru v Hamrech nad Sázavou na Žďársku, který spravuje Technické muzeum v Brně. Dnes prohlídky Šlakhamru oživila práce kovářů i program pro rodiny s dětmi nazvaný Rok na vsi, řekla ČTK za brněnské muzeum Alena Najbertová.
Šlakhamr je pravidelně přístupný od května do září. Hamerské kladivo se ale uvádí do chodu jen při mimořádných příležitostech. 'Jedno kolo pohání kladivo. Druhé kolo pohání nahoře měch a ještě brus. Je vidět, že kladivo má opravdu velkou sílu. Má asi 150 kilogramů a práci to opravdu hodně usnadnilo,' popsala technologii Najbertová.
Na Šlakhamr dnes přijeli pracovat kováři z celé republiky. Práci s historickou technologií si vyzkoušel i Roman Lorenc z Hodonínska. 'Člověk se k něčemu takovému jen tak nedostane. Můžeme být rádi, že nás sem muzeum pozvalo. Užíváme si to,' řekl ČTK Lorenc. S kolegou dnes před zraky veřejnosti s pomocí bucharu vyráběl vidle. 'Snažíme se držet tématu dnešní akce, tak jsme se pustili do výroby vidlí, které určitě na vesnici patřily,' řekl Lorenc. Pro šikovného kováře je to podle něj práce na osm hodin. 'My si s tím hrajeme, děláme to pro zábavu, takže se neženeme a máme to na celý den,' řekl Lorenc. Mohutné kladivo podle něj práci jednoznačně usnadňuje. 'Rány mají očividně větší účinnost, železo se pod tím roztahuje jak plastelína,' dodal Lorenc.
Původně středověký hamr zpracovával železnou rudu těženou v okolí. Zanikl v 17. století. Po zrušení hamru lidé využili náhonu vytesaného ve skále k tomu, aby na místě zřídili mlýn. Sloužil až do druhé světové války. Posledními majiteli byla mlynářská rodina Brdíčků. Od 70. let minulého století mlýn vlastní brněnské muzeum, které ho postupně opravovalo a rozhodlo se obnovit i zařízení hamru. Využilo k tomu technologii přivezenou z Podhůří u Nepomuku.
V roce 2011 otevřelo technické muzeum v opraveném stavení expozici hamernictví, dřevařství a bydlení za posledních majitelů. Památku si ročně prohlédne asi 5000 lidí. Dostupná je jen pěšky po asi čtvrthodinové procházce z nejbližších parkovacích ploch v obci. Navštívit mohou cestou třeba i Kraj světa. 'To je bývalá zemská hranice mezi Čechami a Moravou. Dneska je tam socha hraničního strážce a tabulka s nápisem Kraj světa,' vysvětlila Najbertová.
Dnes mohly rodiny s dětmi sledovat v Šlakhamru nejen práci šesti kovářů, ale i soutěžit. Muzeum pro ně připravilo několik zastavení tematicky rozdělených podle ročních období. 'Akce je součástí projektu určeného pro rodiny s dětmi S Matičkou a se Šroubkem za poznáním,' dodala Najbertová.
vkr rot - sdílejte článek
Následuje: Reuters: Turisté utrácející v Japonsku působí luxusním značkám problémy
Tokio 3. srpna (ČTK/Reuters) - Zástupy turistů cestují do Japonska, aby nakoupili luxusní oblečení a kabelky, jejichž cena se výrazně snížila v důsledku oslabení jenu. Podniky vyrábějící luxusní zboží, jako je LVMH, mateřská společnost firmy Louis Vuitton, by ale byly raději, kdyby turisté zůstali ve svých zemích a nakupovali tam, napsala agentura Reuters. Japonská měna se v minulém měsíci dostala vůči dolaru na nejnižší hodnotu za posledních 38 let, než opět o něco posílila, což vyvolalo nebývalý růst turismu a přilákalo do Japonska zákazníky z Asie i odjinud. Světové značky luxusního zboží vývoj nevítají, jelikož je jejich zboží, od značkových tenisek po whisky, nyní v Japonsku v dolarech levnější než jinde, což snižuje jejich zisky. Někteří turisté, zejména Číňané, odkládají nákupy značkového zboží doma a utrácejí v Japonsku. Proměnlivost kurzu jenu znamená, že společnosti nemohou snadno zvyšovat ceny tak, aby přesně odrážely kurz měny, takže v Japonsku zůstávají s nižšími maržemi, alespoň dokud je kurz jenu slabý. Čang Lej, devětadvacetiletý DJ z čínské jižní provincie Chu-nan, byl v Japonskou poprvé, ale řekl, že chce zemi navštívit znovu. "Je to levnější," řekl Čang, který si v tokijské luxusní čtvrti Ginza v ruce nesl dvě nákupní tašky z butiku Louis Vuitton a jednu od značky sportovního oblečení Onitsuka Tiger. Poblíž stálo ve frontě do butiku Louis Vuitton asi 15 lidí, kteří se v úmorném vedru ovívali. Vlna turistů překvapila francouzského luxusního giganta LVMH, který vlastní také značky Dior a Fendi. "Skutečně jsme zaznamenali velký přesun obchodů z Asie do Japonska," řekl finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony. Podle něj to má deflační dopad na podnikání LVMH v Číně, protože zákazníci se zdržují nákupů doma, což vytváří značný tlak na marže. Vyjádřil se také o obtížích způsobených nestálostí měn, jejichž pohyby se mohou velmi rychle otočit zpět. (pokračování...)
Tokio 3. srpna (ČTK/Reuters) - Zástupy turistů cestují do Japonska, aby nakoupili luxusní oblečení a kabelky, jejichž cena se výrazně snížila v důsledku oslabení jenu. Podniky vyrábějící luxusní zboží, jako je LVMH, mateřská společnost firmy Louis Vuitton, by ale byly raději, kdyby turisté zůstali ve svých zemích a nakupovali tam, napsala agentura Reuters. Japonská měna se v minulém měsíci dostala vůči dolaru na nejnižší hodnotu za posledních 38 let, než opět o něco posílila, což vyvolalo nebývalý růst turismu a přilákalo do Japonska zákazníky z Asie i odjinud. Světové značky luxusního zboží vývoj nevítají, jelikož je jejich zboží, od značkových tenisek po whisky, nyní v Japonsku v dolarech levnější než jinde, což snižuje jejich zisky. Někteří turisté, zejména Číňané, odkládají nákupy značkového zboží doma a utrácejí v Japonsku. Proměnlivost kurzu jenu znamená, že společnosti nemohou snadno zvyšovat ceny tak, aby přesně odrážely kurz měny, takže v Japonsku zůstávají s nižšími maržemi, alespoň dokud je kurz jenu slabý. Čang Lej, devětadvacetiletý DJ z čínské jižní provincie Chu-nan, byl v Japonskou poprvé, ale řekl, že chce zemi navštívit znovu. "Je to levnější," řekl Čang, který si v tokijské luxusní čtvrti Ginza v ruce nesl dvě nákupní tašky z butiku Louis Vuitton a jednu od značky sportovního oblečení Onitsuka Tiger. Poblíž stálo ve frontě do butiku Louis Vuitton asi 15 lidí, kteří se v úmorném vedru ovívali. Vlna turistů překvapila francouzského luxusního giganta LVMH, který vlastní také značky Dior a Fendi. "Skutečně jsme zaznamenali velký přesun obchodů z Asie do Japonska," řekl finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony. Podle něj to má deflační dopad na podnikání LVMH v Číně, protože zákazníci se zdržují nákupů doma, což vytváří značný tlak na marže. Vyjádřil se také o obtížích způsobených nestálostí měn, jejichž pohyby se mohou velmi rychle otočit zpět. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Ve Šlakhamru na Žďársku dnes zprovoznili vodou poháněný hamr' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Kultura (kul). ID zprávy: T2024080301338|510934. Vydána 03.08.2024 13:25:51. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Ve Šlakhamru na Žďársku dnes zprovoznili vodou poháněný hamr' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Kultura (kul). ID zprávy: T2024080301338|510934. Vydána 03.08.2024 13:25:51. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.