Ředitelka archivu: Ze vzniku tzv. Velké Ostravy před 100 lety těží město dodnes
Ostrava 4. ledna (ČTK) - Ostrava si letos připomíná 100. výročí vytvoření tzv. Velké Ostravy. Spojení sedmi obcí v jeden celek bylo pro moravskoslezskou metropoli zásadním milníkem. Zvýšilo prestiž města, posílilo jeho vliv a zároveň znamenalo i značný rozvoj, protože ve městě přibyla sídla významných institucí a také řada cenných staveb. ČTK to řekla ředitelka Archivu města Ostravy Hana Šústková.
Dá se říci, že nejhezčí a nejprestižnější části města byly zformovány ve 20. a 30. letech minulého století. Dodnes mají obrovskou architektonickou, ale i sociální hodnotu...
"Pro město to byl impulz zejména v tom, že se zvýšila jeho prestiž v rámci nového státu. Bylo to třetí největší město, takže vyjednávací pozice starosty byly úplně jiné, než kdyby zodpovídal pouze za Moravskou Ostravu, Vítkovice a Mariánské Hory. To bylo zejména důležité proto, že průmyslová aglomerace, která tady vznikla už v 19. století, byla řízená velmi živelně, bez nějakého velkého zájmu státu, a to samozřejmě přinášelo celou řadu negativních jevů," uvedla. "Díky spojení a posílení prestiže došlo také k tomu, že tady začaly vznikat státní úřady, že se o Ostravě začalo hovořit na nejvyšší úrovni," dodala.
Projekty ve městě, zejména v meziválečném dvacetiletí, získávaly podle Šústkové nejen finanční podporu. Postavena byla celá řada důležitých budov, jako například Nová radnice, která je dodnes největším radničním komplexem v zemi, nebo Krajský soud Ostrava. "Vznikl tak nádherný justiční palác na Havlíčkově nábřeží, což je dodnes významná budova. Vyrostla Nová radnice, protože ta stará, ještě středověká na hlavní náměstí nemohla naplňovat funkce, které tak velké město mělo za úkol plnit," uvedla ředitelka archivu.
Objevovaly se i nové bankovní paláce a firemní sídla podniků, které v regionu fungovaly řadu let a bohatly z něj, ale neměly tady sídla. "Ta byla ve Vídni, posléze pak v Praze nebo Brně," dodala Šústková. Podle ní město z tohoto rozvoje těží dodnes. "Dá se říci, že nejhezčí a nejprestižnější části města byly zformovány ve 20. a 30. letech minulého století. Dodnes mají obrovskou architektonickou, ale i sociální hodnotu," uvedla.
Ostravu v současnosti tvoří 23 městských obvodů a fakticky nemá jen jedno centrum. Ředitelka archivu to ale nevnímá jako negativum. "S tím, jak vznikala Ostrava určitě souvisí ten polycentrismus. Pro život Ostravanů není špatně, že těch center existuje víc," míní. Poukázala také na to, že s různými negativními jevy se vždy lépe bojuje městům, která jsou větší. "Má větší možnosti vydobýt si od státu nějakou pomoc. Myslím si, že vznik Velké Ostravy byl krok správným směrem," dodala.
Takzvaná Velká Ostrava vznikla sloučením sedmi obcí v jeden celek. K 1. lednu 1924 se spojily Moravská Ostrava, Vítkovice, Přívoz, Mariánské Hory, Zábřeh nad Odrou, Hrabůvka a Nová Ves v jednu obec pod oficiálním názvem Moravská Ostrava. Nové město mělo takřka 114.000 obyvatel a bylo po Praze a Brnu třetím nejlidnatějším v Československu. Třetím městem v počtu obyvatel je v Česku i nyní.
Roku 1941 se pak k městu připojily Slezská Ostrava, Heřmanice, Hrušov, Kunčice nad Ostravicí, Kunčičky, Michálkovice, Muglinov, Radvanice, Hrabová, Nová Bělá, Stará Bělá a Výškovice, čímž vzniklo statutární město Moravská Ostrava. Ostrava se pak ještě čtyřikrát rozšířila o další obce, naposledy v roce 1976, kdy k ní byly připojeny Antošovice, Hošťálkovice, Koblov, Krásné Pole, Plesná, Lhotka u Ostravy, Petřkovice a Polanka nad Odrou.
mtk ver - sdílejte článek
Následuje: Analytici: Krize v Rudém moři prodražuje námořní dopravu a může zvýšit inflaci
Londýn 4. ledna (ČTK) - Krize v Rudém moři, kde jemenští rebelové už týdny útočí na obchodní lodě, dál prodražuje námořní dopravu a podle analytiků může přispět i k růstu inflace. Mezinárodní námořní organizace (IMO) ve středu uvedla, že nejméně 18 námořních dopravců už své lodě přestalo posílat přes Rudé moře a z bezpečnostních důvodů posádkám nařizují delší trasu, a sice kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky. Aby se námořní dopravci vyhnuli útokům jemenských Húsíů, kteří mají podporu Íránu, v posledních týdnech už odklonili plavidla s nákladem zboží celkem za více než 200 miliard dolarů (asi 4,5 bilionu Kč). Jde o lodě, které měly v plánu využít trasu, která vede Rudým mořem a dál přes Suezský průplav. V námořní dopravě to je klíčová dopravní tepna, která spojuje Indický oceán se Středozemním mořem. Globální obchod se podle manažerů logistických firem proto ocitl v dokonalé bouři - prakticky denně se zvyšují sazby za přepravu, objevují se dodatečné poplatky a různé příplatky, čas dodání zboží se protahuje a hrozí, že výrobky určené k prodeji na jaře a v létě dorazí do obchodů pozdě. Lodě, které obeplouvají Afriku, totiž pozdě připlouvají do Číny a dalších oblastí v jihovýchodní Asii, aby tam náklad vyzvedly. "Tlak na dodavatelské řetězce, který v roce 2022 způsobil 'přechodnou' část inflace, se může vrátit, pokud budou problémy v Rudém moři a v Indickém oceánu pokračovat,“ řekl podle serveru televize CNBC generální ředitel globální poradenské společnosti Lindsey Group Larry Lindsey. Americká centrální banka (Fed) i centrální banky dalších zemí bojují s vysokou inflací zvyšováním základních úrokových sazeb, i když je pravděpodobné, že Fed začne brzy sazby snižovat. "Ani Fed, ani Evropská centrální banka (ECB) s tím nemohou nic udělat," upozorňuje Lindsey s odkazem na zmíněný tlak na dodavatelské řetězce. Lze proto očekávat, že úrokové sazby se sníží, i když se tlak na růst inflace poněkud zvýší. V současné době se nevyužívá asi 20 procent kapacity plavidel, protože výrazně klesl objem zakázek v průmyslu, upozorňují experti. Provozovatelé velkých zaoceánských lodí dál omezují využití svých plavidel, zatímco nižší přepravní kapacita spolu s delší dobou nutnou pro přepravu zboží způsobují růst cen za služby dopravců. (pokračování...)
Londýn 4. ledna (ČTK) - Krize v Rudém moři, kde jemenští rebelové už týdny útočí na obchodní lodě, dál prodražuje námořní dopravu a podle analytiků může přispět i k růstu inflace. Mezinárodní námořní organizace (IMO) ve středu uvedla, že nejméně 18 námořních dopravců už své lodě přestalo posílat přes Rudé moře a z bezpečnostních důvodů posádkám nařizují delší trasu, a sice kolem mysu Dobré naděje na jihu Afriky. Aby se námořní dopravci vyhnuli útokům jemenských Húsíů, kteří mají podporu Íránu, v posledních týdnech už odklonili plavidla s nákladem zboží celkem za více než 200 miliard dolarů (asi 4,5 bilionu Kč). Jde o lodě, které měly v plánu využít trasu, která vede Rudým mořem a dál přes Suezský průplav. V námořní dopravě to je klíčová dopravní tepna, která spojuje Indický oceán se Středozemním mořem. Globální obchod se podle manažerů logistických firem proto ocitl v dokonalé bouři - prakticky denně se zvyšují sazby za přepravu, objevují se dodatečné poplatky a různé příplatky, čas dodání zboží se protahuje a hrozí, že výrobky určené k prodeji na jaře a v létě dorazí do obchodů pozdě. Lodě, které obeplouvají Afriku, totiž pozdě připlouvají do Číny a dalších oblastí v jihovýchodní Asii, aby tam náklad vyzvedly. "Tlak na dodavatelské řetězce, který v roce 2022 způsobil 'přechodnou' část inflace, se může vrátit, pokud budou problémy v Rudém moři a v Indickém oceánu pokračovat,“ řekl podle serveru televize CNBC generální ředitel globální poradenské společnosti Lindsey Group Larry Lindsey. Americká centrální banka (Fed) i centrální banky dalších zemí bojují s vysokou inflací zvyšováním základních úrokových sazeb, i když je pravděpodobné, že Fed začne brzy sazby snižovat. "Ani Fed, ani Evropská centrální banka (ECB) s tím nemohou nic udělat," upozorňuje Lindsey s odkazem na zmíněný tlak na dodavatelské řetězce. Lze proto očekávat, že úrokové sazby se sníží, i když se tlak na růst inflace poněkud zvýší. V současné době se nevyužívá asi 20 procent kapacity plavidel, protože výrazně klesl objem zakázek v průmyslu, upozorňují experti. Provozovatelé velkých zaoceánských lodí dál omezují využití svých plavidel, zatímco nižší přepravní kapacita spolu s delší dobou nutnou pro přepravu zboží způsobují růst cen za služby dopravců. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Ředitelka archivu: Ze vzniku tzv. Velké Ostravy před 100 lety těží město dodnes' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024010403514|508435. Vydána 04.01.2024 13:14:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Ředitelka archivu: Ze vzniku tzv. Velké Ostravy před 100 lety těží město dodnes' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024010403514|508435. Vydána 04.01.2024 13:14:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.