Odhady ČSOB: Objem poskytnutých hypoték loni klesl o 25 mld. na 138 miliard Kč
Praha 4. ledna (ČTK) - Banky v Česku loni poskytly podle odhadu hypotéky za 138 miliard korun, o 25 miliard méně než roce 2022. Objem úvěrů ze stavebního spoření klesl o 20 miliard na 34 miliard korun. Na tiskové konferenci to dnes řekl generální ředitel Hypoteční banky a ČSOB stavební spořitelny Martin Vašek. Podle odhadů skupiny ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku klesly ceny bytů a rodinných domů, zatímco ceny pozemků vzrostly. Hypoteční banka ze skupiny ČSOB je lídrem tuzemského hypotečního trhu.
Úroky u úvěrů budou nejvýše polovina sazby ČNB pro nezajištěné úvěry na bydlení, což nyní vychází na přibližně 3,5 procenta. Navíc není potřeba zajištění a doba splácení je až 20 let, což má velmi pozitivní vliv na snížení měsíční splátky...
Banky tak podle Vaška loni i přes náročnější tržní podmínky poskytly domácnostem úvěry na bydlení za 172 miliard korun, v roce 2022 to bylo 217 miliard korun.
"Poptávku klientů tlumil zejména meziročně silný růst průměrných úrokových sazeb, mírně klesající ceny nemovitostí a rostoucí ceny zboží a služeb kvůli vysoké inflaci, což vyústilo v pokles kupní síly obyvatel. Inflace a tržní úrokové sazby by však měly letos s největší pravděpodobností klesat a díky tomu lze očekávat další mírné oživení úvěrů na bydlení," uvedl Vašek. Situace se ve druhé polovině roku podle něj výrazně zlepšila.
Zatímco v prvním čtvrtletí byl objem hypoték 24 miliard, ve druhém 33 miliard, ve třetím 36 miliard a ve čtvrtém pak 45 miliard korun, doplnil místopředseda představenstva Hypoteční banky Miroslav Zetek. Další nárůst očekává v letošním roce, a to zejména vzhledem k poklesu inflace, snížení úrokových sazeb a zrušení pravidla pro poskytování hypoték. Od ledna už banky nemusí uplatňovat limit maximální výše celkového dluhu žadatele vůči jeho ročnímu příjmu (DTI).
Ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku podle odhadů skupiny ČSOB zlevnily byty v ČR meziročně zhruba o 6,2 procenta a rodinné domy o necelé procento. Vzrostly naopak ceny pozemků, a to o 7,6 procenta. V roce 2024 Zetek očekává další růst cen nemovitostí. Konkrétní hodnoty za čtvrté čtvrtletí ČSOB představí v únoru.
ČSOB Stavební spořitelna od ledna zahájila dotační poradenství k programu Nová zelená úsporám (NZÚ) a od února začne nabízet úvěry na úsporná energetická opatření pro žadatele v dotačním programu NZÚ 'Oprav dům po babičce'. "Úroky u úvěrů budou nejvýše polovina sazby ČNB pro nezajištěné úvěry na bydlení, což nyní vychází na přibližně 3,5 procenta. Navíc není potřeba zajištění a doba splácení je až 20 let, což má velmi pozitivní vliv na snížení měsíční splátky," řekl člen představenstva ČSOB Stavební spořitelny Ladislav Neuhäuser.
Skupina ČSOB loni poskytla klientům hypoteční úvěry za 39 miliard korun a úvěry ze stavebního spoření v objemu sedm miliard korun. ČSOB je součástí mezinárodní bankovní a pojišťovací skupiny KBC, která působí v Belgii a v zemích střední a východní Evropy.
fd jbr rdo - sdílejte článek
Následuje: NYT: Ukrajinci se straní televizních zpráv, lakují podle nich válku narůžovo
Kyjev 4. ledna (ČTK/The New York Times) - Od prvních dnů ruské invaze v roce 2022 mají obyvatelé Ukrajiny přístup k jedinému zdroji televizního zpravodajství - celodennímu vysílání plnému záběrů ukrajinských tanků ostřelujících ruské pozice, zdravotníků operujících v blízkosti fronty a politických vůdců získávajících podporu v zahraničí. Pořad zvaný "Telemaraton, Jednotné noviny" je zásadním nástrojem ukrajinské informační války a vládní představitelé, kteří v něm pravidelně vystupují, ho chválí za jeho roli v boji proti ruským dezinformacím a při udržování morálky. Vládou schválený pořad se však stává terčem kritiky za to, že předkládá růžový obraz války, píše list The New York Times. "Je to zbraň," řekl loni v lednu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj o programu, který společně produkují a nepřetržitě vysílají největší televizní kanály v zemi. Po téměř dvou letech války jsou však Ukrajinci Telemaratonem unaveni. To, co bylo svého času považováno za klíčový nástroj pro udržení země pohromadě, je nyní stále více zesměšňováno jako něco, co nemá daleko k hlásné troubě vlády. Diváci si stěžují, že pořad často vykresluje boje příliš růžově, skrývá znepokojivý vývoj na frontě a klesající podporu ze strany Západu - a v důsledku nepřipravuje obyvatele na dlouhou válku. Postupem času sledovanost Telemaratonu a důvěra diváků prudce klesly, což odborníci považují za známku širšího rozčarování obyvatel vládou, zatímco se vítězství na bojišti stává nedosažitelným. Mnoho diváků místo toho tráví čas sledováním populárních reality show a zábavných pořadů. "Všichni už mají dost toho obrazu, který říká: 'Vítězíme, všichni nás mají rádi a dávají nám peníze'. Je to státní propaganda," řekla Oksana Romaňuková, šéfka kyjevského Institutu masových informací (IMI), který monitoruje média. Telemaraton, jenž byl spuštěn po začátku ruské invaze, zahrnuje šest televizních společností s předválečnou sledovaností přibližně 60 procent diváků. Každá televizní společnost má k dispozici několikahodinové časové úseky, které plní zprávami a komentáři, jež pak všichni účastníci vysílají na svých zpravodajských kanálech. Program oficiálně uzákonil prezidentský dekret a asi 40 procent jeho financování pochází od vlády, uvedl Oleksandr Bohuckyj, ředitel společnosti Starlight Media, hlavní mediální skupiny, která se projektu účastní. Zůstává však nejasné, do jaké míry mají úřady kontrolu nad redakční prací Telemaratonu. Několik mediálních odborníků a novinářů zapojených do programu uvedlo, že Oleksandr Tkačenko, jenž byl do července ukrajinským ministrem kultury a informací, se účastnil schůzek, na nichž se zpravodajství koordinovalo. Resort na žádosti o komentář nereagoval. Obavy z vládního vlivu se objevily také poté, co byla několika kanálům provozovaným politickými oponenty prezidenta Volodymyra Zelenského zakázána účast v Telemaratonu. Na začátku války většina Ukrajinců považovala projekt za životně důležitý. Jak se ruská vojska blížila k ukrajinským městům a vesnicím, Telemaraton informoval diváky o bojích a radil jim, kde najít úkryt a kdy se evakuovat. "Byl to obsah, který zachraňoval životy," řekla Chrystyna Havryljuková, vedoucí zpravodajství veřejnoprávní stanice Suspilne, která se na Telemaratonu podílí. Pořad také v kritické době zvedal náladu lidí, zatímco vysílal inspirativní Zelenského poselství do milionů domácností. "Lidem to dodalo náladu, kuráž a naději. (pokračování...)
Kyjev 4. ledna (ČTK/The New York Times) - Od prvních dnů ruské invaze v roce 2022 mají obyvatelé Ukrajiny přístup k jedinému zdroji televizního zpravodajství - celodennímu vysílání plnému záběrů ukrajinských tanků ostřelujících ruské pozice, zdravotníků operujících v blízkosti fronty a politických vůdců získávajících podporu v zahraničí. Pořad zvaný "Telemaraton, Jednotné noviny" je zásadním nástrojem ukrajinské informační války a vládní představitelé, kteří v něm pravidelně vystupují, ho chválí za jeho roli v boji proti ruským dezinformacím a při udržování morálky. Vládou schválený pořad se však stává terčem kritiky za to, že předkládá růžový obraz války, píše list The New York Times. "Je to zbraň," řekl loni v lednu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj o programu, který společně produkují a nepřetržitě vysílají největší televizní kanály v zemi. Po téměř dvou letech války jsou však Ukrajinci Telemaratonem unaveni. To, co bylo svého času považováno za klíčový nástroj pro udržení země pohromadě, je nyní stále více zesměšňováno jako něco, co nemá daleko k hlásné troubě vlády. Diváci si stěžují, že pořad často vykresluje boje příliš růžově, skrývá znepokojivý vývoj na frontě a klesající podporu ze strany Západu - a v důsledku nepřipravuje obyvatele na dlouhou válku. Postupem času sledovanost Telemaratonu a důvěra diváků prudce klesly, což odborníci považují za známku širšího rozčarování obyvatel vládou, zatímco se vítězství na bojišti stává nedosažitelným. Mnoho diváků místo toho tráví čas sledováním populárních reality show a zábavných pořadů. "Všichni už mají dost toho obrazu, který říká: 'Vítězíme, všichni nás mají rádi a dávají nám peníze'. Je to státní propaganda," řekla Oksana Romaňuková, šéfka kyjevského Institutu masových informací (IMI), který monitoruje média. Telemaraton, jenž byl spuštěn po začátku ruské invaze, zahrnuje šest televizních společností s předválečnou sledovaností přibližně 60 procent diváků. Každá televizní společnost má k dispozici několikahodinové časové úseky, které plní zprávami a komentáři, jež pak všichni účastníci vysílají na svých zpravodajských kanálech. Program oficiálně uzákonil prezidentský dekret a asi 40 procent jeho financování pochází od vlády, uvedl Oleksandr Bohuckyj, ředitel společnosti Starlight Media, hlavní mediální skupiny, která se projektu účastní. Zůstává však nejasné, do jaké míry mají úřady kontrolu nad redakční prací Telemaratonu. Několik mediálních odborníků a novinářů zapojených do programu uvedlo, že Oleksandr Tkačenko, jenž byl do července ukrajinským ministrem kultury a informací, se účastnil schůzek, na nichž se zpravodajství koordinovalo. Resort na žádosti o komentář nereagoval. Obavy z vládního vlivu se objevily také poté, co byla několika kanálům provozovaným politickými oponenty prezidenta Volodymyra Zelenského zakázána účast v Telemaratonu. Na začátku války většina Ukrajinců považovala projekt za životně důležitý. Jak se ruská vojska blížila k ukrajinským městům a vesnicím, Telemaraton informoval diváky o bojích a radil jim, kde najít úkryt a kdy se evakuovat. "Byl to obsah, který zachraňoval životy," řekla Chrystyna Havryljuková, vedoucí zpravodajství veřejnoprávní stanice Suspilne, která se na Telemaratonu podílí. Pořad také v kritické době zvedal náladu lidí, zatímco vysílal inspirativní Zelenského poselství do milionů domácností. "Lidem to dodalo náladu, kuráž a naději. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Odhady ČSOB: Objem poskytnutých hypoték loni klesl o 25 mld. na 138 miliard Kč' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Stavebnictví a reality (sta). ID zprávy: T2024010402201|508432. Vydána 04.01.2024 10:04:25. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Odhady ČSOB: Objem poskytnutých hypoték loni klesl o 25 mld. na 138 miliard Kč' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Stavebnictví a reality (sta). ID zprávy: T2024010402201|508432. Vydána 04.01.2024 10:04:25. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.