Bloomberg: Nejbohatší Rusové už letos přišli o 83 miliard USD
Moskva 1. března 2022 (ČTK) - Globální sankce vůči Rusku za jeho invazi na Ukrajinu mají negativní dopady na ruskou ekonomiku i finanční trhy. EU ale také zmrazila majetek a zakázala cestování některým bohatým Rusům. Hodnota majetku nejbohatších lidí z Ruska se tak od napadení Ukrajiny rychle zmenšuje. Majetek 22 nejbohatších Rusů, kteří jsou v žebříčku 500 nejbohatších lidí světa sestavovaného agenturou Bloomberg, letos už klesl celkem asi o 83 miliard USD (1,9 bilionu Kč). Dva z nejbohatších Rusů - Michail Fridman a Oleg Děripaska - vyzvali Moskvu, aby ukončila invazi na Ukrajinu a chtějí, aby obě válčící strany našly řešení.
Pokles ruských finančních trhů byl tak výrazný, že ruská centrální banka v pondělí pozastavila obchodování. To znamená, že některé ztráty jsou ve skutečnosti větší, než se teď zdá z hodnot klíčových indexů. Akcie ruských společností obchodovaných na londýnské burze LSE - od producenta plynu Novatek po ocelárnu Severstal - se v pondělí po zpřísnění sankcí vůči Rusku propadly o více než 50 procent.
Kromě papírových ztrát však pociťují ruští miliardáři i další problémy. Lety jejich soukromými letadly Boeing, Gulfstream a Bombardier jsou nyní složitější, protože EU se v neděli připojila k Británii a zakázala soukromým letadlům vlastněným ruskými občany vstup do svého vzdušného prostoru. Jejich diskrétní nákupy luxusních londýnských nemovitostí mohou být také obtížnější, protože Británie schválila zákon, který vyžaduje, aby zahraniční vlastníci nemovitostí zveřejňovali svoji identitu a neskrývali se za holdingovými společnostmi.
EU v pondělí rozhodla o sankcích vůči některými mimořádně bohatým Rusům, včetně hutního magnáta Ališera Usmanova, majitelů investiční skupiny Alfa Group Michaila Fridmana a Pjotra Avena a ocelářského magnáta Alexeje Mordašova. V pondělí také Švýcarsko zakázalo cestování pěti oligarchům blízkým ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi a oznámilo, že zavře svůj vzdušný prostor pro všechny lety z Ruska, včetně soukromých letadel.
Majetek šéfa ropné společnosti Lukoil Vagita Alekperova už letos klesl zhruba o 13 miliard USD, což je největší propad z 22 ruských miliardářů vedených v indexu agentury Bloomberg. Akcie Lukoilu obchodované v Londýně se v pondělí propadly o 62,8 procenta.
Gennadij Timčenko, jeden z prvních oligarchů, na kterého Británie uvalila sankce, letos přišel o téměř polovinu svého čistého jmění. Hodnota jeho majetku se snížila o 10,6 miliardy USD. Dalšímu akcionáři plynárenské společnosti Novatek Leonidu Michelsonovi se letos hodnota majetku o 10,2 miliardy USD.
Krize na Ukrajině také přilákala pozornost k Romanu Abramovičovi, jednomu s nejvýznamnějších miliardářů s majetkem zahrnujícím podíl v ocelárně Evraz a v britském fotbalovém klubu Chelsea. Abramovič v sobotu předal kontrolu nad fotbalovým klubem správcům charitativní nadace fotbalového klubu a jeho mluvčí uvedla, že ho oslovila Ukrajina, aby pomohl zprostředkovat mír s Ruskem. Podle agentury Bloomberg je hodnota majetku Romana Abramoviče, který zatím není na britském sankčním seznamu, přibližně 13,9 miliardy USD. Letos už klesla zhruba o pět miliard USD.
Klíčová slova - Rusko - Ukrajina - Svět - hospodářství - finance - lidé - boje - oligarchové - majetek -
Fridman a Děripaska se připojili k malé skupině významných Rusů, včetně herců, hudebníků a televizních moderátorů, kteří vyzvali Putina, aby zastavil vojenskou operaci na Ukrajině, i když většina ruských oligarchů mlčí.
Fridman má pod kontrolou soukromou investiční firmu LetterOne a je zakladatelem největší ruské soukromé banky Alfa Bank. Narodil se na Ukrajině a ve Lvově stále žijí jeho rodiče. V dopise zaměstnancům vyzval k ukončení krveprolití a uvedl, že válka nikdy nemůže být řešením.
Děripaska v aplikaci Telegram vyzval k co nejrychlejšímu zahájení mírových rozhovorů. Děripaska založil ruskou hliníkárenskou firmu Rusal, ve kterém stále vlastní podíl prostřednictvím akcií jeho mateřské společnosti EN+ Group, s jejímiž akciemi se obchoduje v Londýně. Od roku 2018 je na americkém sankčním seznamu kvůli údajným vazbám na ruskou vládu, což se snaží právně napadnout, upozorňuje list The Guardian.
irl spr - sdílejte článek
Následuje: Uzavření vzdušného prostoru je dalším náporem na globální dodavatelské řetězce
Londýn 1. března (ČTK) - Globální dodavatelské řetězce, které už tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, čelí dalšímu problému. Uzavření vzdušného prostoru po ruské invazi totiž dopadá i na leteckou nákladní dopravu a zvyšuje jí náklady. Přeprava mezi Evropou a severoasijskými destinacemi, jako je Japonsko, Jižní Korea a Čína, se zproblematizovala kvůli vzájemným zákazům. Ty evropským dopravcům zakazují létat nad Sibiří a ruským leteckým společnostem komplikují cestu do Evropy. Zmíněné zákazy se týkají leteckých společností, které přepravují asi pětinu světového leteckého nákladu, řekl agentuře Reuters Frederic Horst, který vede poradenskou společnost Cargo Facts Consulting. Letecké společnosti Lufthansa, Air France-KLM, Finnair a Virgin Atlantic už zrušily kvůli problémům s uzavřeným vzdušným prostorem nákladní lety do severní Asie. Velcí asijští dopravci, jako je Korean Air a japonská společnost ANA Holdings, i nadále ruský vzdušný prostor využívají, stejně jako blízkovýchodní aerolinky. Zákazy vstupu do vzdušného prostoru se vztahují i na čistě nákladní dopravce, jako jsou ruské AirBridgeCargo Airlines či lucemburský Cargolux, což by mohlo vést k dalšímu nárůstu sazeb za leteckou nákladní dopravu. Ty jsou už tak vysoké kvůli nedostatku kapacity pro cestující za pandemie. (pokračování...)
Londýn 1. března (ČTK) - Globální dodavatelské řetězce, které už tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, čelí dalšímu problému. Uzavření vzdušného prostoru po ruské invazi totiž dopadá i na leteckou nákladní dopravu a zvyšuje jí náklady. Přeprava mezi Evropou a severoasijskými destinacemi, jako je Japonsko, Jižní Korea a Čína, se zproblematizovala kvůli vzájemným zákazům. Ty evropským dopravcům zakazují létat nad Sibiří a ruským leteckým společnostem komplikují cestu do Evropy. Zmíněné zákazy se týkají leteckých společností, které přepravují asi pětinu světového leteckého nákladu, řekl agentuře Reuters Frederic Horst, který vede poradenskou společnost Cargo Facts Consulting. Letecké společnosti Lufthansa, Air France-KLM, Finnair a Virgin Atlantic už zrušily kvůli problémům s uzavřeným vzdušným prostorem nákladní lety do severní Asie. Velcí asijští dopravci, jako je Korean Air a japonská společnost ANA Holdings, i nadále ruský vzdušný prostor využívají, stejně jako blízkovýchodní aerolinky. Zákazy vstupu do vzdušného prostoru se vztahují i na čistě nákladní dopravce, jako jsou ruské AirBridgeCargo Airlines či lucemburský Cargolux, což by mohlo vést k dalšímu nárůstu sazeb za leteckou nákladní dopravu. Ty jsou už tak vysoké kvůli nedostatku kapacity pro cestující za pandemie. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Bloomberg: Nejbohatší Rusové už letos přišli o 83 miliard USD' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Finance (fin) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix) - Politika (pol). ID zprávy: T2022030102258|502269. Vydána 01.03.2022 11:10:54. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Bloomberg: Nejbohatší Rusové už letos přišli o 83 miliard USD' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Finance (fin) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix) - Politika (pol). ID zprávy: T2022030102258|502269. Vydána 01.03.2022 11:10:54. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.