Spotřebitelské ceny v Číně v únoru poprvé za šest měsíců stouply
Peking 9. března (ČTK) - Spotřebitelské ceny v Číně v únoru poprvé za šest měsíců stouply, meziročně o 0,7 procenta. Vyplývá to z dnes zveřejněných dat čínského statistického úřadu. Obrat je pozitivním signálem pro druhou největší ekonomiku světa, uvedla agentura DPA. Podle agentury Reuters je nárůst spojen s únorovým začátkem nového lunárního roku.
V lednu klesly spotřebitelské ceny meziročně o 0,8 procenta, což bylo nejvíce za více než 14 let. Jejich nynější meziroční nárůst je s 0,7 procenta výraznější, než očekávali analytici.
'Je příliš brzy na to, abychom mohli říct, že má Čína deflaci za sebou,' uvedl ekonom Č'-wej Čang ze společnosti Pinpoint Asset Management. 'Domácí poptávka je stále celkem slabá,' dodal.
Čínská ekonomika se ještě v lednu potýkala se zpomalováním růstu cen. Zemi to tak v čase, kdy se mnoho vyspělých ekonomik soustředilo na zkrocení neustupující vysoké inflace, přimělo snížit úrokové sazby, aby podpořila hospodářský růst.
Čínská ekonomika se po ukončení pandemických omezení na konci roku 2022 snaží znovu nabrat dynamiku. Nervózní investoři se zbavují čínských akcií v souvislosti s prohlubující se realitní krizí a s riziky zadlužení místních vlád.
V roce 2023 čínská ekonomika vzrostla o 5,2 procenta, čímž splnila oficiální cíl růstu kolem pěti procent. Oživení ale bylo mnohem vratší, než investoři očekávali. Cíl pro letošní růst hrubého domácího produktu (HDP) si Peking stanovil na pět procent, což je stejný cíl jako loni a nižší v porovnání s předchozími lety. Podle agentury Reuters tento cíl, který oznámil v úterý premiér Li Čchiang u příležitosti zahájení týdenního plenárního zasedání čínského parlamentu, považují analytici za ambiciózní. Li také stanovil cíl pro inflaci na tři procenta.
jrm ngl - sdílejte článek
Následuje: Panenky Barbie stále patří k nejžádanějším hračkám, prodeje loni zvýšil film
Praha 9. března (ČTK) - Panenky Barbie v Česku stále patří k nejvyhledávanějším hračkám. Velké oblibě se těšily zejména loni, kdy americký film Barbie režisérky Grety Gerwigové zvýšil meziročně prodeje až o desítky procent. Vyplývá to z informací obchodníků, které oslovila ČTK. Panenky Barbie se od 9. března 1959, kdy byly představeny na veletrhu hraček v New Yorku, rozrostly o nejrůznější modely včetně Barbie fotbalistky, Barbie na invalidním vozíčku nebo Barbie tmavé barvy pleti. V Československu byly první panenky Barbie k dostání od listopadu roku 1990. "Můžeme říct, že společně s plyšovými hračkami a stavebnicemi se (panenky Barbie) řadí k nejoblíbenějším hračkám u nás. Měsíčně se jich prodají stovky kusů," řekla ČTK marketingová ředitelka hračkářství Bambule Jana Krčková. Zcela nejžádanější je podle ní Barbie v kategorii panenek. "Nejbližší konkurencí byly v loňském roce panenky Sparkle Girlz a panenky L.O.L.," doplnila. Hračkářství Bambule loni prodala asi o desetinu více panenek a sortimentu Barbie než v roce 2022. Vstup filmu Barbie do českých kin v červenci minulého roku pak meziměsíčně zvýšil poptávku asi o 30 procent. "Největší zájem je zpravidla o klasické panenky Barbie typu modelka, princezna nebo mořská panna. Barbie model Ken je také v žebříčku mezi nejprodávanějšími," řekla Krčková. (pokračování...)
Praha 9. března (ČTK) - Panenky Barbie v Česku stále patří k nejvyhledávanějším hračkám. Velké oblibě se těšily zejména loni, kdy americký film Barbie režisérky Grety Gerwigové zvýšil meziročně prodeje až o desítky procent. Vyplývá to z informací obchodníků, které oslovila ČTK. Panenky Barbie se od 9. března 1959, kdy byly představeny na veletrhu hraček v New Yorku, rozrostly o nejrůznější modely včetně Barbie fotbalistky, Barbie na invalidním vozíčku nebo Barbie tmavé barvy pleti. V Československu byly první panenky Barbie k dostání od listopadu roku 1990. "Můžeme říct, že společně s plyšovými hračkami a stavebnicemi se (panenky Barbie) řadí k nejoblíbenějším hračkám u nás. Měsíčně se jich prodají stovky kusů," řekla ČTK marketingová ředitelka hračkářství Bambule Jana Krčková. Zcela nejžádanější je podle ní Barbie v kategorii panenek. "Nejbližší konkurencí byly v loňském roce panenky Sparkle Girlz a panenky L.O.L.," doplnila. Hračkářství Bambule loni prodala asi o desetinu více panenek a sortimentu Barbie než v roce 2022. Vstup filmu Barbie do českých kin v červenci minulého roku pak meziměsíčně zvýšil poptávku asi o 30 procent. "Největší zájem je zpravidla o klasické panenky Barbie typu modelka, princezna nebo mořská panna. Barbie model Ken je také v žebříčku mezi nejprodávanějšími," řekla Krčková. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Spotřebitelské ceny v Číně v únoru poprvé za šest měsíců stouply' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024030901997|509230. Vydána 09.03.2024 9:05:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Spotřebitelské ceny v Číně v únoru poprvé za šest měsíců stouply' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024030901997|509230. Vydána 09.03.2024 9:05:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.