Analytici čekají v dubnu zvýšení inflace, hlavně kvůli pohonným hmotám
Praha 12. května (ČTK) - Meziroční inflace v dubnu zřejmě vzrostla z březnových dvou procent, a to až o půl procentního bodu. Ke zrychlení tempa růstu cen přispělo především zdražení pohonných hmot, soudí analytici, které oslovila ČTK. Podle nich ale současný vývoj neznamená oživení inflační vlny z předchozích dvou let. Předpokládají, že se růst spotřebitelských cen dlouhodobě udrží v tolerančním pásmu České národní banky (ČNB), které je nastaveno mezi jedním a třemi procenty. Český statistický úřad (ČSÚ) zveřejní údaje o dubnové inflaci v pondělí.
Hlavní ekonom Cyrrusu Vít Hradil předpokládá, že se ceny proti březnu zvýšily o 0,4 procenta a v meziročním vyjádření vzrostly o 2,5 procenta. "V průběhu dubna oproti předchozímu měsíci zdražovaly pohonné hmoty, které odrážely růst cen ropy na mezinárodním trhu. K tomu se pravděpodobně přidalo sezónní zdražování oděvů a obuvi a také sektor stravování a ubytování, kde jsou stále patrné dozvuky předchozího období zvýšené inflace. Naopak tlumivý efekt by na inflaci měl mít oddíl rekreací a kultury, kde duben patřívá ke slabším měsícům, a také kategorie bydlení," sdělil ČTK. Upozornil, že v meziročním srovnání se projevuje i loňský neobvyklý pokles cen, který tak letošní inflaci zvyšuje.
"Podle naší prognózy ovšem v dubnu inflace opět mírně stoupla a dosáhla 2,4 procenta, a to zejména v důsledku růstu cen pohonných hmot, který je dán nejen rostoucími cenami na světových trzích, ale také slabší korunou. Rovněž pokračoval růst cen v oblasti služeb," uvedli analytici Raiffeisenbank. "Ceny potravin pravděpodobně pokračovaly v meziročním poklesu, ale poslední údaj o cenách v zemědělském sektoru naznačuje, že tento trend nemusí už příliš dlouho trvat. Pokud by se takový scénář naplnil, inflace by povyskočila blíže k horní hranici tolerančního pásma ČNB," doplnili.
Rovněž analytici České spořitelny očekávají v dubnu meziroční inflaci 2,4 procenta. "V příštích měsících by se inflace měla stále pohybovat blízko inflačního cíle, ve druhé polovině letošního roku ale může znovu zesílit směrem ke třem procentů či i lehce nad tuto hladinu. Proinflačními riziky zůstává stále vysoký růst cen služeb, slabá koruna, dopady očekávaného ekonomického oživení a růst cen zemědělských výrobců," uvedli.
Česko se v letech 2022 a 2023 potýkalo s dvoucifernou inflací, pod deset procent se dostala loni v červnu. Letos v lednu skokově klesla na 2,3 procenta, od února se držela na dvouprocentním cíli ČNB. Za celý letošní rok očekává ČNB. průměrnou inflaci 2,3 procenta, podle prognózy ministerstva financí bude 2,7 procenta.
str mha - sdílejte článek
Následuje: CNBC: Za zkaženou dovolenou se vám omluvili - hezkým textem od umělé inteligence
New York 12. května (ČTK/CNBC) - Reakce na rozzlobené zákazníky je podle Natashi jednou z nejtěžších částí její práce. Najít ta správná slova a vyjádřit patřičnou míru lítosti - zejména když to není vina hotelu, tedy třeba stížnost na déšť - je únavný a časově náročný proces. Nyní má ale tato ředitelka pětihvězdičkového resortu tajnou zbraň - generativní umělou inteligenci (AI). Napsal to server zpravodajské televize CNBC. Natasha, která požádala CNBC, aby nepoužívala její pravé jméno, protože chce ochránit jméno resortu, vloží stížnost do ChatGPT a požádá chatbota, aby napsal odpověď. Úkol, který by jí zabral klidně hodinu, je podle ní hotový 'za dvě sekundy'. Přes všechny své chyby ChatGPT při odpovědích na stížnosti zákazníků 'odvádí docela dobrou práci', říká Natasha. 'Jedna (odpověď) byla mnohem lepší než ta, kterou bych napsala já,' řekla. Dodává ale, že vše musí ještě zkontrolovat a přečíst, protože odpovědi AI mají tendenci být emotivní a někdy přehnané. Stále ale obsahují hlavní body omluvy, jako 'je nám líto, přáli bychom si, abychom mohli něco udělat, budeme se snažit to udělat lépe'. AI je také schopna se zabývat každou stížností, kterou klient zmíní. 'Je těžké psát tyto dopisy, musíte je projít řádek po řádku,' říká Natasha. 'Nebylo by spravedlivé, kdybyste dotyčnému neodpověděli na všechno. AI to dělá opravdu dobře,' dodává. Nejlepší ze všeho ale je, že AI se nebrání jako lidé. 'AI je zbavena všech emocí. Lidé by možná byli nasra.... Jí je to jedno,' říká. Odpovídat na negativní internetové recenze je podle Natashi ještě horší, protože ty jsou navíc veřejné. Výzkumy také ukazují, že společnosti, které nereagují na internetové recenze, a to i na ty pozitivní, mohou poškodit pověst své značky. Technologická firma SOCi při sestavování žebříčku amerických hotelových řetězců podle jejich reputace na internetu zjistila, že hlavním důvodem nízkých hodnocení byl tzv. ghosting, tedy nereagování na recenze klientů. Potřeba neustále sledovat a reagovat na internetovou zpětnou vazbu je částečně důvodem toho, proč výzkumná firma Skift ve své loňské zprávě odhadla, že generativní AI má pro 'management pověsti' v cestovních ruchu hodnotu 1,3 miliardy USD (30,2 miliardy Kč). Velké jazykové modely mohou nejen sledovat internetové stránky, na kterých se objevují recenze o cestování, od TripAdvisoru přes Yelp až po Reddit, ale mohou také pomoci firmám reagovat na recenze, hlavně ty negativní, uvádí zpráva nazvaná Vliv generativní AI na cestovní ruch. Podle zprávy už nějaký software pro sledování recenzí a zlepšení pověsti používá 45 procent hotelů. AI však využívají pro tyto účely i majitelé krátkodobých pronájmů, uvádí generální ředitel platformy pro správu krátkodobých pronájmů nemovitostí Jurny Luca Zambello. (pokračování...)
New York 12. května (ČTK/CNBC) - Reakce na rozzlobené zákazníky je podle Natashi jednou z nejtěžších částí její práce. Najít ta správná slova a vyjádřit patřičnou míru lítosti - zejména když to není vina hotelu, tedy třeba stížnost na déšť - je únavný a časově náročný proces. Nyní má ale tato ředitelka pětihvězdičkového resortu tajnou zbraň - generativní umělou inteligenci (AI). Napsal to server zpravodajské televize CNBC. Natasha, která požádala CNBC, aby nepoužívala její pravé jméno, protože chce ochránit jméno resortu, vloží stížnost do ChatGPT a požádá chatbota, aby napsal odpověď. Úkol, který by jí zabral klidně hodinu, je podle ní hotový 'za dvě sekundy'. Přes všechny své chyby ChatGPT při odpovědích na stížnosti zákazníků 'odvádí docela dobrou práci', říká Natasha. 'Jedna (odpověď) byla mnohem lepší než ta, kterou bych napsala já,' řekla. Dodává ale, že vše musí ještě zkontrolovat a přečíst, protože odpovědi AI mají tendenci být emotivní a někdy přehnané. Stále ale obsahují hlavní body omluvy, jako 'je nám líto, přáli bychom si, abychom mohli něco udělat, budeme se snažit to udělat lépe'. AI je také schopna se zabývat každou stížností, kterou klient zmíní. 'Je těžké psát tyto dopisy, musíte je projít řádek po řádku,' říká Natasha. 'Nebylo by spravedlivé, kdybyste dotyčnému neodpověděli na všechno. AI to dělá opravdu dobře,' dodává. Nejlepší ze všeho ale je, že AI se nebrání jako lidé. 'AI je zbavena všech emocí. Lidé by možná byli nasra.... Jí je to jedno,' říká. Odpovídat na negativní internetové recenze je podle Natashi ještě horší, protože ty jsou navíc veřejné. Výzkumy také ukazují, že společnosti, které nereagují na internetové recenze, a to i na ty pozitivní, mohou poškodit pověst své značky. Technologická firma SOCi při sestavování žebříčku amerických hotelových řetězců podle jejich reputace na internetu zjistila, že hlavním důvodem nízkých hodnocení byl tzv. ghosting, tedy nereagování na recenze klientů. Potřeba neustále sledovat a reagovat na internetovou zpětnou vazbu je částečně důvodem toho, proč výzkumná firma Skift ve své loňské zprávě odhadla, že generativní AI má pro 'management pověsti' v cestovních ruchu hodnotu 1,3 miliardy USD (30,2 miliardy Kč). Velké jazykové modely mohou nejen sledovat internetové stránky, na kterých se objevují recenze o cestování, od TripAdvisoru přes Yelp až po Reddit, ale mohou také pomoci firmám reagovat na recenze, hlavně ty negativní, uvádí zpráva nazvaná Vliv generativní AI na cestovní ruch. Podle zprávy už nějaký software pro sledování recenzí a zlepšení pověsti používá 45 procent hotelů. AI však využívají pro tyto účely i majitelé krátkodobých pronájmů, uvádí generální ředitel platformy pro správu krátkodobých pronájmů nemovitostí Jurny Luca Zambello. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analytici čekají v dubnu zvýšení inflace, hlavně kvůli pohonným hmotám' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024051003334|509985. Vydána 12.05.2024 6:25:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.
Český statistický úřad (ČSÚ)
zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Zajišťuje vzájemnou srovnatelnost statistických informací ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analytici čekají v dubnu zvýšení inflace, hlavně kvůli pohonným hmotám' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024051003334|509985. Vydána 12.05.2024 6:25:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.
Český statistický úřad (ČSÚ)
zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Zajišťuje vzájemnou srovnatelnost statistických informací ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku.