Analýza: Kupní síla států východní Evropy se postupně srovnává se západem
Norimberk (Německo) 21. srpna (ČTK) - Kupní síla států východní a jižní Evropy rychle roste a postupně se srovnává se západem a severem kontinentu. Výrazné ale zůstávají rozdíly mezi jednotlivými regiony uvnitř států. Vyplývá to z analýzy společnosti NIQ, která se zabývá průzkumem trhu.
Největší kupní sílu měli loni podobně jako v předchozím roce Lucemburčané, u nichž dosáhla 40.931 eur (1,03 milionu Kč), a Dánové, kde činila 32.490 eur. Poslední místo patří Ukrajině, kde se teď válčí a kde kupní síla činila 2478 eur. Byla tak na 14 procentech evropského průměru. Mezi státy EU si poslední místo prohodilo Bulharsko (8629 eur) s Rumunskem (7738 eur). Lucemburčané tak mohou i nadále utratit více než dvojnásobek průměru států unie a těší se z více než pětinásobku kupní síly Rumunů.
Balkánské státy disponují nejnižší kupní silou v EU, vykazují ale její největší nárůst. Nadprůměrný růst kupní síly dokládá ale i Španělsko a Maďarsko. Celkově se tak nerovnost v kupní síle ve státech EU snížila o téměř devět procent ve srovnání s lety před pandemií covidu-19, uvádí studie.
Průměrná kupní síla na hlavu loni v EU činila 19.786 eur, a byla tak nominálně o 5,5 procenta vyšší než o rok dříve. Celkem tak mohli obyvatelé unie vynaložit na jídlo, bydlení, služby, energie, investice na stáří, pojištění, dovolené a dopravu zhruba 8,9 bilionu eur.
Regiony v jednotlivých státech nicméně vykazují výrazné rozdíly. Například obyvatelé Bukurešti mají s 11.304 eur téměř čtyřnásobnou kupní sílu proti obyvatelům nejchudšího rumunského regionu Vaslui.
Za potraviny utratí nejméně peněz Němci. "Průměrné příjmy jsou v Německu vysoké. Kromě toho je konkurence v maloobchodě s potravinami tvrdší než téměř kdekoliv jinde, což vytváří tlak na ceny. I když ceny v poslední době v důsledku vysoké inflace vzrostly, jsou stále relativně nízké,“ řekl agentuře DPA odborník na maloobchod společnosti NIQ Filip Vojtech.
Naopak nejvíce prostředků vynaloží v EU na nákup potravin Slováci. Na vině jsou vysoké ceny potravin a vysoká inflace v zemi v posledních letech.
Za módu, boty a kožené zboží nejvíce utrácejí Poláci a jihoevropské státy včetně Balkánu. Naopak poměrně nejméně peněz za ně v obchodech utratí Finové, uvádí analýza.
V obchodech utratí v poměru k celkové spotřebě nejvíce peněz Východoevropané. Zatímco průměr 27 států EU je 33,9 procenta, třeba v Maďarsku to loni bylo 50 procent, v České republice pak 44 procent. Celkově utrácejí Východoevropané v přepočtu každé druhé euro v maloobchodě, zatímco Němci díky vyšší kupní síle jen každé čtvrté euro. Mají sice drahé energie a bydlení, ale mohou dát více za služby a volný čas, a pak mohou i šetřit a investovat.
Evropští spotřebitelé čelili v letech 2022 a 2023 rychlému růstu inflace, což se negativně projevilo na jejich ochotě utrácet. Letos se sice inflace snížila, kupní síla ale s růstem cen nedrží krok. Nicméně klesl poměr maloobchodu na celkové spotřebě, protože lidé měli na rozdíl od časů pandemie možnost utrácet peníze za kulturu a cestování.
Nejvyšší míru inflace ve státech Evropské unie loni zaznamenalo Maďarsko, kde činila 17 procent. V České republice to bylo 12 procent a na Slovensku 11 procent. Celkově činila v EU míra inflace 6,4 procenta a letos se čeká, že to bude 2,7 procenta.
vjn spr - sdílejte článek
Následuje: Zbrojovka Excalibur Army loni zvýšila tržby o 40 pct na 18,7 mld.Kč
Šternberk (Olomoucko) 21. srpna (ČTK) - Zbrojovka Excalibur Army loni zvýšila tržby téměř o 40 procent na rekordních 18,7 miliardy korun a vykázala hrubý zisk 4,5 miliardy korun, který byl meziročně vyšší o 120 procent. Většinu tržeb firma získala v členských zemích NATO a také na Ukrajině, kam dodává vojenskou techniku. ČTK to dnes sdělil generální ředitel Excalibur Army Petr Kratochvíl. Společnosti Excalibur Army ve Šternberku na Olomoucku vyrábí, modernizuje a opravuje vojenskou techniku. Firma patří do strojírensko-zbrojařského holdingu Czechoslovak Group (CSG). "Naše společnost má dva pilíře podnikání, a to obchod s vojenským materiálem, který získáváme na světovém trhu, a prodej vlastních produktů a s nimi souvisejících služeb. V obou pilířích jsme zaznamenali meziročně silný růst, který je daný nejen konfliktem na Ukrajině, ale i rostoucími investicemi do obrany ve státech NATO i jinde ve světě," uvedl Kratochvíl. Válka na Ukrajině, kterou v únoru 2022 vojensky napadlo Rusko, podle vedení Excalibur Army výrazně zvýšila poptávku po zbraních a vojenské technice. Společnost Excalibur Army před časem získala kontrakt na modernizaci stovky tanků T-72, kterou v rámci vojenské pomoci Ukrajině financovaly Spojené státy a Nizozemsko. V roce 2023 byly pro Excalibur Army podle Kratochvíla klíčové tržby za zboží, které činily 14,9 miliardy korun. Tyto tržby firma vygenerovala zejména z prodeje zbraní a munice. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb za rok 2023 činily 3,803 miliardy korun a firma je získala díky prodeji vojenské techniky. (pokračování...)
Šternberk (Olomoucko) 21. srpna (ČTK) - Zbrojovka Excalibur Army loni zvýšila tržby téměř o 40 procent na rekordních 18,7 miliardy korun a vykázala hrubý zisk 4,5 miliardy korun, který byl meziročně vyšší o 120 procent. Většinu tržeb firma získala v členských zemích NATO a také na Ukrajině, kam dodává vojenskou techniku. ČTK to dnes sdělil generální ředitel Excalibur Army Petr Kratochvíl. Společnosti Excalibur Army ve Šternberku na Olomoucku vyrábí, modernizuje a opravuje vojenskou techniku. Firma patří do strojírensko-zbrojařského holdingu Czechoslovak Group (CSG). "Naše společnost má dva pilíře podnikání, a to obchod s vojenským materiálem, který získáváme na světovém trhu, a prodej vlastních produktů a s nimi souvisejících služeb. V obou pilířích jsme zaznamenali meziročně silný růst, který je daný nejen konfliktem na Ukrajině, ale i rostoucími investicemi do obrany ve státech NATO i jinde ve světě," uvedl Kratochvíl. Válka na Ukrajině, kterou v únoru 2022 vojensky napadlo Rusko, podle vedení Excalibur Army výrazně zvýšila poptávku po zbraních a vojenské technice. Společnost Excalibur Army před časem získala kontrakt na modernizaci stovky tanků T-72, kterou v rámci vojenské pomoci Ukrajině financovaly Spojené státy a Nizozemsko. V roce 2023 byly pro Excalibur Army podle Kratochvíla klíčové tržby za zboží, které činily 14,9 miliardy korun. Tyto tržby firma vygenerovala zejména z prodeje zbraní a munice. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb za rok 2023 činily 3,803 miliardy korun a firma je získala díky prodeji vojenské techniky. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza: Kupní síla států východní Evropy se postupně srovnává se západem' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Makroekonomika (mak) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024082102717|511192. Vydána 21.08.2024 10:24:18. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza: Kupní síla států východní Evropy se postupně srovnává se západem' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Makroekonomika (mak) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024082102717|511192. Vydána 21.08.2024 10:24:18. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.