Expert: Algoritmy na sociálních sítích mají rostoucí vliv a rozdělují společnost
Praha 3. prosince (ČTK) - Algoritmy na sociálních sítích mají rostoucí vliv a uzavírají uživatele do informačních bublin, zvyšují společenskou polarizaci a umožňují šíření dezinformací a propagandy. Na dnešní konferenci s názvem Práva a ochrana dětí v kyberprostoru, kterou uspořádala organizace Člověk v tísni, to řekl odborník na fungování sociálních sítí Daniel Dočekal. Bránit se proti algoritmům je podle něho možné jen tím, že je lidé přestanou používat, u některých platforem jde však nastavení změnit jen částečně nebo vůbec.
Platformy jako TikTok navíc podle Dočekala zcela změnily způsob, jakým uživatelé konzumují obsah. Zatímco původní chronologické zobrazení příspěvků bylo pro uživatele přirozenější, algoritmy dnes rozhodují, co kdo uvidí. TikTok jde ještě dál – místo sledování známých účtů zobrazuje především nový obsah podle zájmů uživatele, což vedlo k raketovému růstu jeho popularity, dodal. Zároveň varoval, že právě tyto pokročilé algoritmy mají významný manipulační potenciál, což podle něj může z TikToku dělat zásadní nástroj hybridních válek.
Evropské a americké instituce proto stále intenzivněji reagují na rizika spojená se sociální sítí TikTok. Americký prezident Joe Biden letos v dubnu podepsal zákon, který požaduje, aby čínský vlastník TikToku prodal svůj podíl, jinak bude platforma po devíti měsících od podpisu zákona ve Spojených státech zakázána. Evropská komise i Evropský parlament již dříve zakázaly TikTok na pracovních zařízeních. Varování před jeho používáním vydal v březnu 2023 také český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) pro zařízení přistupující k systémům kritické infrastruktury.
"Rizika spojená s TikTokem nejsou ale pouze otázkou kybernetické bezpečnosti," upozornil ředitel vzdělávacího programu Člověka v tísni Jeden svět na školách Karel Strachota. Odkazoval na průzkum provedený ve Spojených státech, který ukázal, že intenzivní uživatelé TikToku vykazují až o 50 procent vyšší míru pozitivních postojů vůči Číně.
Znepokojivé jsou podle Strachoty i psychologické dopady sociálních sítí, zejména na děti a mládež. Podle něho například John Gallacher z Oxfordské univerzity ve svém výzkumu poukázal na přímou souvislost mezi časem stráveným na sociálních sítích a rostoucí mírou úzkosti a deprese. Nejpostiženější jsou dospívající dívky – v posledních letech vzrostl počet těch, které se léčí s psychickými problémy.
Odborníci proto doporučují přísnější regulace ze strany států, osvětu pro rodiče i veřejnost a také důraz na mediální vzdělávání ve školách. "Mediální vzdělávání na školách by mělo být standardem, nejen výjimečnou iniciativou," dodal Strachota.
Česko přijalo v roce 2019 zákon o ochraně osobních údajů, který chrání data dětí tím, že stanovuje, že děti mladší 15 let potřebují k využívání online služeb, jako jsou sociální sítě, souhlas rodičů. Zabraňuje také tomu, aby byly osobní údaje dětí zneužívány například pro cílenou reklamu nebo marketing.
puz mha - sdílejte článek
Následuje: ČSÚ: Výdaje domácností na rozhlas a televizi loni stouply na 22,3 miliardy Kč
Praha 3. prosince (ČTK) - Výdaje domácností na služby a produkty rozhlasového a televizního vysílání stouply v loňském roce na 22,3 miliardy korun z 20,2 miliardy korun v roce 2022. V dnes zveřejněné publikaci Audiovizuální a mediální sektor v ČR - 2023 to uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Poplatky za rozhlasové a televizní vysílání tvořily podle údajů z výročních zpráv České televize a Českého rozhlasu přibližně 7,8 miliardy korun, zbylé výdaje tvořily služby zprostředkovatelů televizního a rozhlasového vysílání, streamovací služby či předplatné internetových kanálů jako například Netflix, sdělili statistici. V Česku loni zajišťovalo televizní vysílání 121 provozovatelů a rozhlasové 42 provozovatelů, podobně jako v předchozím roce. Televizní diváci měli v loňském roce k dispozici šest veřejnoprávních programů a 37 soukromých programů s celostátním pokrytím, soukromí provozovatelé k tomu lokálně nabízeli téměř 300 regionálních programů. Posluchači mohli všude na území Česka naladit deset veřejnoprávních a 14 soukromých rozhlasových stanic. Z regionálních rozhlasových programů pak měli k dispozici 14 veřejnoprávních a 58 komerčních. Veřejnoprávní televize loni odvysílala přes 44.000 hodin vysílání, z čehož 23 procent zaujímaly zpravodajské pořady, 20 procent dramatické, 19 procent sportovní a 17 procent publicistické a dokumentární pořady. "Obchodní sdělení, reklamy a upoutávky tvořily u veřejnoprávní televize necelé jedno procento, zatímco u soukromých provozovatelů představoval tento typ vysílání 13 procent vysílacího času. (pokračování...)
Praha 3. prosince (ČTK) - Výdaje domácností na služby a produkty rozhlasového a televizního vysílání stouply v loňském roce na 22,3 miliardy korun z 20,2 miliardy korun v roce 2022. V dnes zveřejněné publikaci Audiovizuální a mediální sektor v ČR - 2023 to uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Poplatky za rozhlasové a televizní vysílání tvořily podle údajů z výročních zpráv České televize a Českého rozhlasu přibližně 7,8 miliardy korun, zbylé výdaje tvořily služby zprostředkovatelů televizního a rozhlasového vysílání, streamovací služby či předplatné internetových kanálů jako například Netflix, sdělili statistici. V Česku loni zajišťovalo televizní vysílání 121 provozovatelů a rozhlasové 42 provozovatelů, podobně jako v předchozím roce. Televizní diváci měli v loňském roce k dispozici šest veřejnoprávních programů a 37 soukromých programů s celostátním pokrytím, soukromí provozovatelé k tomu lokálně nabízeli téměř 300 regionálních programů. Posluchači mohli všude na území Česka naladit deset veřejnoprávních a 14 soukromých rozhlasových stanic. Z regionálních rozhlasových programů pak měli k dispozici 14 veřejnoprávních a 58 komerčních. Veřejnoprávní televize loni odvysílala přes 44.000 hodin vysílání, z čehož 23 procent zaujímaly zpravodajské pořady, 20 procent dramatické, 19 procent sportovní a 17 procent publicistické a dokumentární pořady. "Obchodní sdělení, reklamy a upoutávky tvořily u veřejnoprávní televize necelé jedno procento, zatímco u soukromých provozovatelů představoval tento typ vysílání 13 procent vysílacího času. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Expert: Algoritmy na sociálních sítích mají rostoucí vliv a rozdělují společnost' je zařazena do kategorií Školství (sko) - Telekomunikace a IT (pit) - Kriminalita a právo (zak). ID zprávy: T2024120302313|512386. Vydána 03.12.2024 12:09:30. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Expert: Algoritmy na sociálních sítích mají rostoucí vliv a rozdělují společnost' je zařazena do kategorií Školství (sko) - Telekomunikace a IT (pit) - Kriminalita a právo (zak). ID zprávy: T2024120302313|512386. Vydána 03.12.2024 12:09:30. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.