Prodejci: Vánoční ozdoby letos Češi začali nakupovat později než loni
Praha 18. listopadu 2023 (ČTK) - Nakupovat vánoční dekorace letos Češi kvůli teplejšímu podzimu začali později než loni. Vyplývá to z vyjádření prodejců, které oslovila ČTK. Někteří obchodníci díky nižším nákladům na dopravu letos vánoční ozdoby meziročně zlevnili. Barvami letošních Vánoc podle nich bude zejména zlatá, bílá a černá, v kurzu jsou také tlumené přírodní tóny nebo růžová. I když poptávka po venkovních dekoracích stoupá, Češi stále kladou větší důraz na výzdobu interiéru, doplnili.
"Tento rok je charakteristický pomalejším rozjezdem prodejů vánočních dekorací, což bylo způsobeno nezvykle teplým počasím zejména v říjnu," řekl vedoucí nákupu bytových doplňků ve společnosti XXXLutz Radovan König. Díky nižším nákladům na dopravu podle něj firma vánoční sortiment zlevnila. "V letech 2021 a 2022 byly náklady na dopravu enormní, což se odrazilo v ceně zboží," doplnil.
O tři až pět procent letos u některých položek ceny snížil Datart. Zájem podle mluvčí Petry Psotkové lidé aktuálně mají o svícny nebo betlémy. Při výběru osvětlení je důležitým faktorem to, zda nabízí časovač, uvedla. Většina osvětlení je podle Psotkové ve formě LED, která je obecně úspornější. "Je zřejmé, že zákazníci vyhledávají úspornější spotřebiče a produkty," řekla.
Hobbymarkety Bauhaus v posledních letech evidují poptávku také po takzvaném smart vánočním osvětlení, které lze na dálku ovládat přes mobilní aplikaci. Z barev ozdob pak dominuje černá a zlatá. "Zájem neklesá ani o přírodní dekorace ze dřeva či slámy," uvedla za firmu Alena Kročilová.
V prodejnách Asko nábytek se oblibě těší i keramické figurky, jako jsou andělíčci. Češi podle marketingové ředitelky Andrey Štěpánové chtějí bohatou výzdobu. "Maximum dekorací, světélka a svíčky všude," uvedla. Zvýšenou poptávku po vánočních dekoracích očekává s větším ochlazením a také týden před začátkem adventu.
V prodejnách Kik lidé nakupují především dřevěné dekorace a ozdoby, následují skleněné, plastové a porcelánové. Z barev se do popředí zájmu dostává kombinace bílé a růžové, řekl jednatel firmy pro Česko a Slovensko. Martin Šatný. "Venkovní dekorace jsou také velmi oblíbené, ale ne všichni zákazníci mají možnost ozdobit si exteriér, a tak je poptávka po nich o trochu nižší," doplnil. Do bílé a zlaté letos hlavní kolekci ozdob sladil český výrobce Koulier. Zlatá barva podle majitelky Kateřiny Šrámkové symbolizuje pocit zářícího štěstí, zatímco bílá nevinnost a čistotu. Na podzim a advent Koulier otevřel tvůrčí dílny, kde si mohou zájemci ozdoby dotvořit podle svého přání.
Více než dvojnásobný nárůst prodejů vánočního osvětlení a dekorací v první polovině listopadu oproti první polovině října hlásí Alza.cz. Meziročně je pak poptávka vyšší o pětinu, uvedla mluvčí Eliška Čeřovská. Doplnila, že zhruba 45 procent osvětlení, které Alza nabízí, lze použít vevnitř i venku. Nábytkářské domy Ikea podle mluvčího Petra Šaška z vánočního sortimentu zatím nejvíce prodávají prostírání, ubrousky či balicí papíry.
mib snm - sdílejte článek
Následuje: V Uherském Hradišti se uskuteční pátý ročník Slováckého koštu slivovice
Uherské Hradiště 18. listopadu (ČTK) - V Uherském Hradišti se v sobotu 25. listopadu uskuteční pátý ročník Slováckého koštu slivovice. Nabídne vzorky, které letos a v minulých letech uspěly na obecních a regionálních koštech na jihovýchodní Moravě. Pořadatelům se podařilo shromáždit 149 vzorků ze 42 místních koštů, sdělila ČTK mluvčí Slováckého muzea Petra Bubeníková. Na dosud posledním ročníku v roce 2018 vybírali hodnotitelé ze 124 vzorků z 53 obcí. Na koštu budou zastoupeny pálenky z mnoha míst Uherskohradišťska, Zlínska i Jihomoravského kraje. Jejich ochutnávka začne v 15:00 v Galerii Slováckého muzea v Otakarově ulici. Vzorky vzešly především z koštů, které se uskutečnily v první polovině letošního roku. Organizátoři ale neopomněli ani loňské košty a také ty, které se stihly uskutečnit ještě v roce 2020 před rozšířením covidu-19. Shromáždit vzorky pro slovácký košt však není podle etnografa Slováckého muzea a nově zvoleného prezidenta Společnosti přátel slivovice České republiky Jana Káčera snadné. "Častokrát se stává, že než se nám podařilo oslovit vítěze a získat jeho vzorek slivovice, vítěz koštu už mezitím proteče hrdly dalších konzumentů," uvedl Káčer. Myšlenka uspořádat takzvaný superkošt vznikla před více než deseti lety. Zatím se uskutečnily čtyři ročníky, poslední před pěti lety. (pokračování...)
Uherské Hradiště 18. listopadu (ČTK) - V Uherském Hradišti se v sobotu 25. listopadu uskuteční pátý ročník Slováckého koštu slivovice. Nabídne vzorky, které letos a v minulých letech uspěly na obecních a regionálních koštech na jihovýchodní Moravě. Pořadatelům se podařilo shromáždit 149 vzorků ze 42 místních koštů, sdělila ČTK mluvčí Slováckého muzea Petra Bubeníková. Na dosud posledním ročníku v roce 2018 vybírali hodnotitelé ze 124 vzorků z 53 obcí. Na koštu budou zastoupeny pálenky z mnoha míst Uherskohradišťska, Zlínska i Jihomoravského kraje. Jejich ochutnávka začne v 15:00 v Galerii Slováckého muzea v Otakarově ulici. Vzorky vzešly především z koštů, které se uskutečnily v první polovině letošního roku. Organizátoři ale neopomněli ani loňské košty a také ty, které se stihly uskutečnit ještě v roce 2020 před rozšířením covidu-19. Shromáždit vzorky pro slovácký košt však není podle etnografa Slováckého muzea a nově zvoleného prezidenta Společnosti přátel slivovice České republiky Jana Káčera snadné. "Častokrát se stává, že než se nám podařilo oslovit vítěze a získat jeho vzorek slivovice, vítěz koštu už mezitím proteče hrdly dalších konzumentů," uvedl Káčer. Myšlenka uspořádat takzvaný superkošt vznikla před více než deseti lety. Zatím se uskutečnily čtyři ročníky, poslední před pěti lety. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Prodejci: Vánoční ozdoby letos Češi začali nakupovat později než loni' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2023111504954|507961. Vydána 18.11.2023 7:40:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Prodejci: Vánoční ozdoby letos Češi začali nakupovat později než loni' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2023111504954|507961. Vydána 18.11.2023 7:40:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.