Průzkum: Za módu loni kvůli rostoucí inflaci méně utrácelo 37 procent Čechů
Praha 31. ledna (ČTK) - Útratu za oblečení a obuv v minulém roce kvůli rostoucí inflaci omezilo 37 procent českých spotřebitelů. Naopak 56 procent se nenechalo zdražením ovlivnit. Vyplývá to z aktuálního průzkumu módního vyhledávače Glami.cz, kterého se letos v lednu zúčastnilo 2360 respondentů. Přibližně polovina Čechů loni šetřila tak, že nakupovala méně oblečení a obuvi, 26 procent dotázaných utrácelo jen ve výprodejích. Výsledky průzkumu dnes Glami.cz poskytlo ČTK.
Více než pětina z oslovených si v minulém roce stanovila přesnou částku, kterou za oblečení a obuv utratili. Pro 56 procent z nich tento rozpočet měsíčně činil méně než 2000 korun, 28 procent si ho stanovilo mezi 2000 a 5000 korun. Pozornost k levnějším značkám a obchodům v důsledku rostoucí inflace obrátilo 18 procent respondentů, desetina také šetřila nakupováním v secondhandech. Čtyři procenta Čechů si své staré oblečení nebo obuv opravila a nosila je dál, zjistil průzkum.
Loni se proti roku 2020 zvýšil podíl Čechů, kteří upřednostňovali nákup oblečení a obuvi on-line, a to z 54 procent na 69 procent. Naopak těch, kteří převážně vyhledávali kamenné prodejny, ubylo. V minulém roce jich bylo pět procent, zatímco před čtyřmi lety 18 procent. Nakupování přes internet a v kamenných obchodech podle průzkumu kombinuje 17 procent respondentů.
Z těch dotázaných, kteří dávají přednost nákupu on-line, 43 procent výhodu e-shopů spatřuje v ušetřeném čase. Takřka stejný podíl si myslí, že je na internetu širší výběr značek a 33 procent e-shopy preferuje kvůli prostoru na to si nákup rozmyslet. Internetové recenze jsou důvodem pro 26 procent dotázaných a porovnávání nabídek pro 29 procent, vyplývá z průzkumu. Vyhnout se přeplněným obchodům nákupem on-line podle něj chce 29 procent Čechů.
Tempo růstu spotřebitelských cen v prosinci podle dat Českého statistického úřadu zpomalilo na 6,9 procenta z listopadových 7,3 procenta. Za celý loňský rok činila průměrná míra inflace 10,7 procenta. Bylo to o 4,4 procentního bodu méně než v roce 2022, kdy ovšem byla druhá nejvyšší inflace od vzniku samostatné ČR.
Glami je původem česká firma, v roce 2013 ji založili podnikatelé Tomáš Hodboď a Michal Jirák. Na 13 trzích Glami nabízí 38.000 značek od přibližně 4600 e-shopů. Firma o sobě uvádí, že měsíčně vyhledávač navštíví 47 milionů lidí. Kromě Česka a Polska Glami působí také v Maďarsku, Bulharsku, Chorvatsku, Estonsku, Lotyšsku, Litvě, Slovinsku, Rumunsku, Slovensku, Řecku a Itálii.
mib ptd - sdílejte článek
Následuje: Poptávka po zlatě loni stoupla o tři procenta na rekordních 4899 tun
Londýn/Praha 31. ledna (ČTK) - Celosvětová poptávka po zlatě loni stoupla o tři procenta na rekordních 4899 tun. Pomohla k tomu hlavně vysoká poptávka na mimoburzovním trhu, ale také nákupy centrálních bank. Ve své zprávě to dnes uvedla Světová rada pro zlato (WGC). Další růst se čeká i v letošním roce, protože americká centrální banka (Fed) se chystá snižovat úrokové sazby, což by mohlo ceny zlata podpořit. Hlavní analytik WGC Joseph Cavatoni agentuře Bloomberg řekl, že současná situace svědčí tomu, aby centrální banky rozvíjejících se zemí byly i nadále čistými kupci zlata. Významnými kupci zlata by se mohly stát země jako Čína a Polsko. Údaj o poptávce zahrnuje slitky pro investice, šperky, mince, nákupy centrálních bank, burzovně obchodované fondy (ETF) i prodej zlata mimo burzu. Na mimoburzovním trhu investují do zlatých slitků různí účastníci, včetně státních a investičních fondů či vysoce majetných osob, dodal Cavatoni. Cena zlata se loni zvýšila o 13 procent a začátkem prosince se vyšplhala na rekordních 2135,39 USD (48.850 Kč) za troyskou unci (oz; 31,1 gramu). Cenu podpořila ekonomická a politická nejistota, geopolitické napětí a rovněž očekávání, že Fed se po razantním zpřísňování měnové politiky, jehož cílem bylo dostat pod kontrolu inflaci, už chystá úroky snižovat. Investoři obvykle sahají po zlatu v době snižování úrokových sazeb, protože klesají výnosy státních dluhopisů a rovněž dolar oslabuje. Cavatoni odhaduje, že cena zlata by se letos mohla dostat nad 2200 USD za unci. Mimoburzovní poptávka loni stoupla o 753 procent, což je nejvíce přinejmenším od roku 2011, ukazují údaje WGC. (pokračování...)
Londýn/Praha 31. ledna (ČTK) - Celosvětová poptávka po zlatě loni stoupla o tři procenta na rekordních 4899 tun. Pomohla k tomu hlavně vysoká poptávka na mimoburzovním trhu, ale také nákupy centrálních bank. Ve své zprávě to dnes uvedla Světová rada pro zlato (WGC). Další růst se čeká i v letošním roce, protože americká centrální banka (Fed) se chystá snižovat úrokové sazby, což by mohlo ceny zlata podpořit. Hlavní analytik WGC Joseph Cavatoni agentuře Bloomberg řekl, že současná situace svědčí tomu, aby centrální banky rozvíjejících se zemí byly i nadále čistými kupci zlata. Významnými kupci zlata by se mohly stát země jako Čína a Polsko. Údaj o poptávce zahrnuje slitky pro investice, šperky, mince, nákupy centrálních bank, burzovně obchodované fondy (ETF) i prodej zlata mimo burzu. Na mimoburzovním trhu investují do zlatých slitků různí účastníci, včetně státních a investičních fondů či vysoce majetných osob, dodal Cavatoni. Cena zlata se loni zvýšila o 13 procent a začátkem prosince se vyšplhala na rekordních 2135,39 USD (48.850 Kč) za troyskou unci (oz; 31,1 gramu). Cenu podpořila ekonomická a politická nejistota, geopolitické napětí a rovněž očekávání, že Fed se po razantním zpřísňování měnové politiky, jehož cílem bylo dostat pod kontrolu inflaci, už chystá úroky snižovat. Investoři obvykle sahají po zlatu v době snižování úrokových sazeb, protože klesají výnosy státních dluhopisů a rovněž dolar oslabuje. Cavatoni odhaduje, že cena zlata by se letos mohla dostat nad 2200 USD za unci. Mimoburzovní poptávka loni stoupla o 753 procent, což je nejvíce přinejmenším od roku 2011, ukazují údaje WGC. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Za módu loni kvůli rostoucí inflaci méně utrácelo 37 procent Čechů' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024013104490|508750. Vydána 31.01.2024 15:14:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Průzkum: Za módu loni kvůli rostoucí inflaci méně utrácelo 37 procent Čechů' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024013104490|508750. Vydána 31.01.2024 15:14:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.