Švédští milovníci české pivní kultury provozují v Malmö dvě hospody zvané Pivo
Malmö (Švédsko) 2. června (zvláštní zpravodajka ČTK Lucie Mikolášková) - Hned dvě hospody s českým názvem Pivo lze navštívit ve městě Malmö na jihu Švédska. Založili je švédští nadšenci, kteří byli nespočetněkrát v Česku a kterým učarovala česká pivní kultura. Objednat si hosté mohou hladinku, šnyt nebo mlíko a na jídelním lístku nechybí klasický utopenec ani nakládaný hermelín.
'Česká a švédská pivní kultura se hodně liší,' řekla ČTK servírka jedné z restaurací v ulici Västergatan v centru Malmö. 'Ve Švédsku třeba nemůžete zákazníkovi, když dopije, hned postavit na stůl nové pivo. Podle našich nařízení se ho musíte nejdřív zeptat. Ale snažíme se přiblížit českým zvyklostem, jak jen to jde,' dodala.
Zaměstnanci restaurací jezdí každoročně na kurz do Česka, aby se naučili pivo čepovat a získali další znalosti. 'Byli jsme v Brně, v Praze a teď je v plánu Plzeň,' uvedla servírka.
I ve všední den je restaurace Pivo v osm hodin večer úplně plná, místo je jen 'na stojáka' u pultu vedle dveří. Podle obsluhy hosty do restaurace láká především kvalita Únětického piva, které se tu čepuje. 'Hořká a plná piva jako ta česká jsou ve Švédsku v poslední době stále více v oblibě, takže restaurace byla otevřena v pravý čas,' podotýká obsluha.
Restaurace je vyzdobena českými rekvizitami z dob minulých. Na lampě nad barem je natažená čepice zmijovka, vedle níž je česká vlajka, plechová cedule Zákaz kouření a nápis Tady se o politice nemluví. Nad vchodem jsou zase zarámované obaly od cigaret značky Start a na stěnách se najde i stará mapa Česka či reprodukce obrazu Josefa Lady Rvačka v hospodě.
Nabídka jídel a nápojů na tabuli je převážně v češtině - co znamenají 'plněné knedlíky' nebo 'párky', se zákazníci dozvědí až z papírového jídelního lístku. Velké pivo vyjde na 89 švédských korun (191 Kč).
V hospodě je zdarma k dispozici průvodce po 25 minipivovarech v české metropoli s podtitulem Jak se vyhnout pití Staropramenu v Praze. K jeho spoluautorům patří zakladatelé podniku Benny Martensson a Martin Axén, kteří první Pivo otevřeli v Malmö v roce 2019.
Švédské hosty, kteří nejsou v podniku pravidelnými zákazníky, možná překvapí, že v restauraci nehraje hudba, jak je to ve Švédsku běžné. Martensson má ale v této záležitosti jasno. Chce, aby v hospodě byl slyšet jen hovor hostů a cinkání sklenic.
Nezvyklé pro švédskou hospodu je i to, že je na čepu jen jeden druh piva. Pokud je to pivo skvělé, podle Martenssona to stačí. Zákazníkům usnadní život, když podnik nabízí jen jednu značku piva, jeden typ červeného, bílého a šumivého vína a jedno teplé jídlo, říká.
Zatímco v jiných hospodách ve Švédsku je zvykem chodit si objednávat na bar, v hospodě Pivo naučili hosty, aby si objednávali u stolu. Restaurace je stejně tak malá, že se dá na obsluhu k pípě zavolat.
Klientela je různorodá - mezi hosty jsou muži i ženy ve věku zhruba od 20 do 60 let. Podle toho, jak se zdraví s číšníky, většina z nich není v podniku poprvé. Až na dvojici mladíků na baru, kteří mají před sebou panáky becherovky, pijí všichni pivo.
lcm jrm - sdílejte článek
Následuje: Výstava na zámku ve Světlé nad Sázavou mapuje desetiletí soutěže brusičů skla
Světlá nad Sázavou (Havlíčkobrodsko) 1. června (ČTK) - Na zámku ve Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku začala výstava věnovaná deseti ročníkům mezinárodní soutěže v broušení skla. K vidění jsou práce vítězů, a také díla sklářských výtvarníků, kteří byli v porotě. V letošním ročníku hodnotili broušené sklo 106 soutěžících z 16 zemí. Celkovým vítězem se stal Jaromír Smutný z karlovarské sklárny Moser. Příští rok bude mít díky tomu na zámku vlastní výstavu. ČTK to řekl ředitel soutěže Jiří Trtík. 'Počítám s tím. Byl jsem osloven a bylo by špatné to nevyužít,' řekl Smutný k nabídce na samostatnou výstavu. Uvedl, že se vyučil brusičem skla, později si vyzkoušel i jiné práce. 'Zjistil jsem, že to není nic pro mě. Je to už osmý rok co jsem se vrátil zpátky do sklárny Moser,' řekl. V zámku je teď vystavená členitá váza, jejíž broušení mu zabralo asi 40 hodin. 'Začal jsem s blokem, který měl 15 kilo,' podotkl. Soutěž, jež v posledních letech funguje jako mistrovství světa v broušení skla, už nebude každoročně. Nově se bude konat každý druhý rok. Střídat se bude se sklářským bienále v bulharské Sofii. 'Aby se každý rok v tom sklářství něco dělo,' řekl Trtík. (pokračování...)
Světlá nad Sázavou (Havlíčkobrodsko) 1. června (ČTK) - Na zámku ve Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku začala výstava věnovaná deseti ročníkům mezinárodní soutěže v broušení skla. K vidění jsou práce vítězů, a také díla sklářských výtvarníků, kteří byli v porotě. V letošním ročníku hodnotili broušené sklo 106 soutěžících z 16 zemí. Celkovým vítězem se stal Jaromír Smutný z karlovarské sklárny Moser. Příští rok bude mít díky tomu na zámku vlastní výstavu. ČTK to řekl ředitel soutěže Jiří Trtík. 'Počítám s tím. Byl jsem osloven a bylo by špatné to nevyužít,' řekl Smutný k nabídce na samostatnou výstavu. Uvedl, že se vyučil brusičem skla, později si vyzkoušel i jiné práce. 'Zjistil jsem, že to není nic pro mě. Je to už osmý rok co jsem se vrátil zpátky do sklárny Moser,' řekl. V zámku je teď vystavená členitá váza, jejíž broušení mu zabralo asi 40 hodin. 'Začal jsem s blokem, který měl 15 kilo,' podotkl. Soutěž, jež v posledních letech funguje jako mistrovství světa v broušení skla, už nebude každoročně. Nově se bude konat každý druhý rok. Střídat se bude se sklářským bienále v bulharské Sofii. 'Aby se každý rok v tom sklářství něco dělo,' řekl Trtík. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Švédští milovníci české pivní kultury provozují v Malmö dvě hospody zvané Pivo' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2024052909987|510207. Vydána 02.06.2024 4:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Švédští milovníci české pivní kultury provozují v Malmö dvě hospody zvané Pivo' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2024052909987|510207. Vydána 02.06.2024 4:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.