WP: Barevné sny ovlivňuje věk a prostředí, ve kterém vyrůstáme, říkají studie
Washington 13. října (ČTK/The Washington Post) - Kdysi se věřilo, že většina lidí má převážně černobílé sny, a mělo se za to, že barevné snění souvisí s psychickými problémy. Věda však od té doby tyto mýty vyvrátila, napsal list The Washington Post.
I když lidé často sní v černobílých barvách, mnoho z nich má většinou sny barevné. Studie z roku 2017 ukázala, že účastníci výzkumu viděli barvu v téměř 50 procentech svých snů, zatímco černobílá barva tvořila pouze 10 procent. U zbývajících 40 procent si respondenti nemohli vybavit, zda viděli nějaké barvy nebo ne.
Tendence snít v odstínech šedé anebo v barvách může být částečně ovlivněna věkem a tím, kdy lidé vyrostli. Až do 50. let 20. století velká většina dotazovaných uváděla, že se jim barevné sny zdály jen příležitostně, zřídka nebo nikdy. To se nejspíše s nástupem barevné televize změnilo.
Studie z roku 2008 zjistila, že lidé starší 55 let - kteří možná vyrostli bez barevné televize - říkali, že barvy vidí v jen asi 34 procentech snů, u lidí mladších 25 let bylo toto číslo naopak dvojnásobné. Na otázku, jestli si po probuzení pamatují barvy ve snech, záporně odpovědělo téměř 18 procent lidí z první skupiny a 15 procent ze druhé.
Neschopnost si zapamatovat, zda máme barevné sny, může naznačovat zaměření na jiné aspekty při snění. "Může to být otázka pozornosti a paměti," říká Deirdre Barrettová, psycholožka studující sny na Harvardově lékařské fakultě a zároveň autorka knihy o úloze snů The Committee of Sleep.
Jako příklad uvádí to, že si zákazník po večeři v restauraci pravděpodobně nepamatuje barvu číšníkovy košile. Z toho nevyplývá, že by košile žádnou barvu neměla, ale že si jí zákazník nevšímal a tudíž nezapamatoval. Barrettová má za to, že spící a bdělé světy jsou v tomto ohledu podobné.
A to může být s přibývajícím věkem stále patrnější. V roce 2011 výzkumníci zveřejnili výsledky dvou průzkumů, které od sebe dělilo 16 let. Ukázaly, že asi 80 procent účastníků mladších 30 let potvrdilo barvu ve svých snech, u šedesátníků to bylo asi 20 procent.
Obecně platí, že vybavování si snu včetně všech detailů s věkem klesá, uzavírá Barrettová.
dud nim - sdílejte článek
Následuje: NYT: Tvář Maggie Smithové nás může naučit, že stárnutí je privilegium
Londýn 13. října (ČTK/NYT) - Staré tváře, a zejména staré tváře žen, vidíme v médiích velmi málo. Existuje ale i pár výjimek, kdy se stáří oslavuje. V říjnu minulého roku zazářila britská herečka Maggie Smithová, která zemřela letos na konci září ve věku 89 let, v poutavé reklamní kampani luxusní značky Loewe. Fotograf Juergen Teller pořídil jedny z jejich posledních snímků. Napsal to list The New York Times. Význam těchto fotografií spočívá částečně v tom, že nám připomínají nedávnou smrt Smithové. Větší síla ale tkví ve způsobu, jakým k nám promlouvají; vypovídají toho hodně o životě a smrti, módě a času a o planetě vůbec. V nedávné době bylo možné v módních kampaních zaznamenat jistý nárůst starších žen. Sedmdesátiletá francouzská herečka Isabelle Huppertová občas pózuje pro značku Balenciaga, modelka a dietoložka Maye Musková (matka miliardáře Elona Muska) se před dvěma lety ve věku 74 let objevila v plavkách na obálce časopisu Sports Illustrated. Pro stejný magazín loni plavky předvedla i známá tvář amerických hobby pořadů Martha Stewartová, bylo jí 81. Jenže na těchto fotografiích vystupují starší ženy, částečně slavné díky své kráse, pořád jako klasické modelky - namalované, s perfektně učesanými vlasy, trochu vyzývavým držením těla a "modelkovským" výrazem v obličeji. Fotografie nás mají nechat žasnout nad tím, jak mladě tyto ženy vypadají. Takový způsob zobrazování starších žen nám ale říká, že pokročilý věk je něco, co můžeme oslavovat, pouze pokud jsme stárnutí nějak obelstili, zpomalili, zastavili. Stárnout musíte tak, že vypadáte pořád mladě. Fotky značky Loewe se Smithovou jsou jiné. (pokračování...)
Londýn 13. října (ČTK/NYT) - Staré tváře, a zejména staré tváře žen, vidíme v médiích velmi málo. Existuje ale i pár výjimek, kdy se stáří oslavuje. V říjnu minulého roku zazářila britská herečka Maggie Smithová, která zemřela letos na konci září ve věku 89 let, v poutavé reklamní kampani luxusní značky Loewe. Fotograf Juergen Teller pořídil jedny z jejich posledních snímků. Napsal to list The New York Times. Význam těchto fotografií spočívá částečně v tom, že nám připomínají nedávnou smrt Smithové. Větší síla ale tkví ve způsobu, jakým k nám promlouvají; vypovídají toho hodně o životě a smrti, módě a času a o planetě vůbec. V nedávné době bylo možné v módních kampaních zaznamenat jistý nárůst starších žen. Sedmdesátiletá francouzská herečka Isabelle Huppertová občas pózuje pro značku Balenciaga, modelka a dietoložka Maye Musková (matka miliardáře Elona Muska) se před dvěma lety ve věku 74 let objevila v plavkách na obálce časopisu Sports Illustrated. Pro stejný magazín loni plavky předvedla i známá tvář amerických hobby pořadů Martha Stewartová, bylo jí 81. Jenže na těchto fotografiích vystupují starší ženy, částečně slavné díky své kráse, pořád jako klasické modelky - namalované, s perfektně učesanými vlasy, trochu vyzývavým držením těla a "modelkovským" výrazem v obličeji. Fotografie nás mají nechat žasnout nad tím, jak mladě tyto ženy vypadají. Takový způsob zobrazování starších žen nám ale říká, že pokročilý věk je něco, co můžeme oslavovat, pouze pokud jsme stárnutí nějak obelstili, zpomalili, zastavili. Stárnout musíte tak, že vypadáte pořád mladě. Fotky značky Loewe se Smithovou jsou jiné. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'WP: Barevné sny ovlivňuje věk a prostředí, ve kterém vyrůstáme, říkají studie' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Věda a technika (vat) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024101003802|511797. Vydána 13.10.2024 11:00:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'WP: Barevné sny ovlivňuje věk a prostředí, ve kterém vyrůstáme, říkají studie' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Věda a technika (vat) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024101003802|511797. Vydána 13.10.2024 11:00:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.