Německé divadlo chtělo prodat své jméno, kupce ale nenašlo
Berlín 17. listopadu (zpravodaj ČTK Jaromír Mrhal) - Německé divadlo, které má scény v saských městech Zhořelec (Görlitz) a Žitava (Zittau), se rozhodlo vyřešit nedostatek financí neobvyklým způsobem. Před časem nabídlo, že výměnou za odpovídající sponzorský dar změní svůj název. Nápad vyvolal značnou kontroverzi, jméno nositele Nobelovy ceny za literaturu Gerharta Hauptmanna ale z názvu divadla nakonec nezmizí. Nenašel se totiž nikdo, kdo by byl ochoten zaplatit tolik, aby to pomohlo.
"Vstupujeme tím do zcela neprobádaných vod ve sponzorování kultury," uvedl při zveřejnění návrhu Daniel Morgenroth, ředitel Divadla Gerharta Hauptmanna Zhořelec-Žitava. Zdůraznil přitom, že ve světě sportu je podobný postup zcela běžný, sportovní arény nesou často názvy velkých sponzorů. "V Německu přijde každý rok do divadla více lidí než na fotbalové stadiony," dodal Morgenroth. Potenciální zájemce upozornil, že divadlo se dvěma scénami na východě Saska navštíví ročně 150.000 lidí a tištěnou i internetovou reklamou jich v celém regionu osloví až půl milionu.
Konkrétní částku, za kterou by byl ochoten vymazat z názvu divadla jméno německého prozaika a dramatika z přelomu 19. a 20. století Hauptmanna, ředitel neuvedl. Jméno sponzora se mělo na jednu divadelní sezonu objevit nejen na fasádě budov ve Zhořelci a Žitavě, ale také na webové stránce, plakátech, na sociálních sítích a upomínkových předmětech. Změnilo by se také logo divadla, z něhož nyní na diváky pomrkává bobr odkazující na jedno z nejznámějších Hauptmannových dramat: Bobří kožich (Der Biberpelz).
"Proč by se muselo divadlo jmenovat po Gerhartovi Hauptmannovi? Proč by se nemohlo jmenovat Divadlo Coca Coly, Divadlo Red Bullu nebo Divadlo Rheinmetallu?" uvedl při zveřejnění nápadu Morgenroth. Jedinou podmínkou bylo, že jméno by nesmělo být v rozporu "s dobrým vkusem". Ředitel také zdůraznil, že nejde o žádnou uměleckou akci, ale o vážně míněnou nabídku a "revoluční myšlenku v kulturním marketingu", která by mohla být úspěšným modelem pro financování mnoha divadel po celém Německu.
Návrh vyvolal značnou diskuzi v kulturní obci, ale především na sociálních sítích. Objevily se i petice proti záměru na přejmenování divadla. Řada politiků, včetně zhořeleckého starosty Octaviana Ursua, vyjádřila přesvědčení, že jde spíše o jakési "volání o pomoc" než vážně míněnou nabídku. Morgenroth přitom už v září tvrdil, že má několik zájemců.
Nyní je ale všechno jinak. Podle ředitele divadlo nakonec dostalo dvě nabídky v řádu desítek tisíc eur (stovek tisíc korun), taková částka je ale na hony vzdálená finančním potřebám kulturní instituce. "Přes soukromé sponzory tedy cesta nevede. Potřebujeme více prostředků z veřejných zdrojů," řekl.
Financování kultury bude tématem i pro novou saskou vládu, kterou se pokouší po zářijových volbách sestavit premiér Michael Kretschmer. Poté, co ztroskotala jednání jeho křesťanských demokratů (CDU) a sociálních demokratů (SPD) s levicově populistickým Spojenectvím Sahry Wagenknechtové (BSW), se nyní v Drážďanech jedná o menšinové vládě CDU a SPD. Podle regionálního deníku Sächsische Zeitung by mohlo brzy dojít na to, o čem se na východě Saska hovoří už desítky let: k dalšímu slučování divadel či jejich úplnému rušení. Podle Morgenrotha hrozí řadě divadel v Sasku - včetně scén ve Zhořelci a Žitavě - v příštím roce insolvence.
jrm nob - sdílejte článek
Následuje: Při internetové aukci bankovek se vyvolávací ceny více než zdesetinásobily
Praha 17. listopadu (ČTK) - Na internetové aukci bankovek vydražili 1507 z počtu 1508 položek v celkové vyvolávací hodnotě pět milionů korun. Vyvolávací ceny bankovek se více než zdesetinásobily. Rekord padl již v pátek, kdy byla za 25,68 milionu Kč vydražena československá pětitisícová bankovka z roku 1919. Stala se tak nejdražším českým papírovým platidlem, které se prodalo v tuzemské aukci. Dvoudenní akce se zúčastnilo 685 dražitelů. ČTK o tom dnes za aukční síň Bankovky.com informovala Adéla Hansen. "Kromě pětitisícovky se vydražil také její polský padělek za 1,440.000 korun, jehož vyvolávací cena byla 50.000 korun. U tohoto exempláře je potvrzena existence pouze čtyř kusů," uvedla Hansen. Mezi další zajímavosti aukce patřilo druhé vydání slovenské padesátikoruny z roku 1940, jejíž vyvolávací cena byla 50.000 Kč a vydražila se za 1,320.000 Kč. (pokračování...)
Praha 17. listopadu (ČTK) - Na internetové aukci bankovek vydražili 1507 z počtu 1508 položek v celkové vyvolávací hodnotě pět milionů korun. Vyvolávací ceny bankovek se více než zdesetinásobily. Rekord padl již v pátek, kdy byla za 25,68 milionu Kč vydražena československá pětitisícová bankovka z roku 1919. Stala se tak nejdražším českým papírovým platidlem, které se prodalo v tuzemské aukci. Dvoudenní akce se zúčastnilo 685 dražitelů. ČTK o tom dnes za aukční síň Bankovky.com informovala Adéla Hansen. "Kromě pětitisícovky se vydražil také její polský padělek za 1,440.000 korun, jehož vyvolávací cena byla 50.000 korun. U tohoto exempláře je potvrzena existence pouze čtyř kusů," uvedla Hansen. Mezi další zajímavosti aukce patřilo druhé vydání slovenské padesátikoruny z roku 1940, jejíž vyvolávací cena byla 50.000 Kč a vydražila se za 1,320.000 Kč. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Německé divadlo chtělo prodat své jméno, kupce ale nenašlo' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Magazínový servis (mag) - Finance (fin). ID zprávy: T2024111502329|512188. Vydána 17.11.2024 9:53:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Německé divadlo chtělo prodat své jméno, kupce ale nenašlo' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Magazínový servis (mag) - Finance (fin). ID zprávy: T2024111502329|512188. Vydána 17.11.2024 9:53:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.