Zlatovna Zlato Zprávy Politika

NYT: Ukrajinci pomáhají armádě pomocí crowdfundingu, aukcí i tombol

Kyjev 8. března (ČTK) - Od prvních dnů ruské války na Ukrajině se tisíce dobrovolníků snaží skrze crowdfunding získávat vybavení pro armádu, přičemž jejich úsilí je pro zásobování ozbrojených sil zásadní. Napsal to list The New York Times (NYT) a upozornil, že podle nedávného průzkumu nyní přispívá téměř 80 procent Ukrajinců. Ukrajinská vláda přitom loni v září uvedla, že crowdfunding od začátku války představoval tři procenta vojenských výdajů země. S tím, jak se konflikt vleče, a jelikož jsou teď na bojišti iniciativnější invazní síly, je ale stále těžší peníze sehnat. Organizátoři sbírek proto zkouší obchodní a marketingové techniky. Pořádají aukce, tomboly a do propagace zapojují influencery. Posledním trendem je přístup spoléhající se na sítě přátel a známých, napsal NYT. Získávání peněz skrze crowdfunding pro ukrajinskou armádu se podle NYT datuje do roku 2014, kdy civilisté začali vybírat peníze, aby pomohli ozbrojeným silám v boji proti proruským separatistům na východní Ukrajině. Po ruské invazi v únoru 2022 se sbírky rozjely a staly se mezi ukrajinskými civilisty nejpopulárnější formou účasti v občanském odporu, uvedla Kateryna Zarembová z kyjevského think-tanku Centrum Nová Evropa. Ačkoliv se pozornost věnuje sofistikovaným zbraním darovaných Západem, věci získané prostřednictvím ukrajinských crowdfundingových sbírek - jako teplé oblečení, neprůstřelné vesty či drony - vojáci potřebují a pomáhá jim to pozvednout morálku. V nejambicióznějších sbírkách se podařilo vybrat dost peněz i na bojové vybavení. Každý Ukrajinec s účtem na sociálních sítích se denně setkává s výzvami, aby pomohl koupit auto, vysílačky nebo jiné věci pro brigádu bojující na frontě. Velitelé jednotek se někdy obracejí přímo na příznivce s výzvou, aby jim pomohli koupit nové útočné drony. "Projíždíte si novinky a vidíte své přátele, jak vybírají peníze. A pomyslíte si: Dobře, přispěju. Dobře, daruji podruhé. No, můžu přispět i potřetí," popsala osmadvacetiletá designérka Ilja Pavlovyčová. Prosté spolehnutí se na ukrajinskou povahu, patriotismus a hněv na ruského prezidenta Vladimira Putina fungovalo na začátku války, kdy se zemí přelila vlna solidarita. Jak ale boje pokračují, dostavuje se únava a snižuje se schopnost lidí přispívat. "Snažil jsem se získat peníze klasickými metodami. A přinášelo to menší a menší výsledky," řekl produktový manažer Valerij Tkalič, který nedávno zorganizoval crowdfundingovou sbírku na nákup džípu pro armádu. Organizátoři sbírek proto přistoupili k záležitosti kreativně: například ukrajinský komik Vasyl Bajdak upravil píseň Billa Witherse "Just The Two of Us" a v refrénu zpívá mimo jiné: "Prostě, pošli dar". Bývalý člen kyjevské městské rady zorganizoval tombolu, jejíž hlavní cenou bylo jeho Porsche. Darija Červonová z Kyjeva se začátkem letošního roku snažila vybrat na 78 milionů hřiven (přes 47 milionů korun) na výzbroj pro vojáky a denně na sociálních sítích vyzývala přátele a známé, aby přispěli. Laťka byla nasazená vysoko, ale po několika týdnech oznámila, že dosáhla cíle. "Dokázali jste to," vzkázala koncem ledna svým sledujícím na Instagramu. Červonová přičítá úspěch systému, s nímž začala loni v létě: rozdělení práce mezi desítky lidí, z nichž každý má za úkol vybrat peníze od přátel. Každý člověk, který takto peníze zajišťuje, je zmíněn v příspěvku na sociálních sítích se svou fotografií, a dostává se mu tak uznání jako aktivnímu účastníkovi válečného úsilí. "Potřebují si říct: Něco dělám, pomáhám," míní Červonová. Podle ní každý "rozumně aktivní" člověk může přes Instagram získat 50.000 hřiven (asi 30.000 korun). Červonová loni zveřejnila na Instagramu příspěvek, že chce sestavit tým lidí, z nichž každý bude mít za úkol vybrat mezi přáteli 50.000 hřiven na nákup dronů pro 12. brigádu speciálních sil Azov. Členové týmu byli označení za "týl" Azova a jejich fotografie se objevovaly na sociálních sítích. Po dokončení úkolu jim byl slíben žeton připomínající vojenskou známku. Během měsíce akce výrazně překročila svůj cíl a vybrala v přepočtu na 19 milionů korun.
Klíčová slova - Ukrajina - Rusko - boje - společnost - armáda - charita -
Podle Tkaliče tento proces napodobuje marketingové techniky, které používá v herním průmyslu: virální šíření, které nutí účastníky přihlašovat další, společenské uznání, které lidé hledají při nákupu populárních produktů, nebo touhu napodobit přátele. Na Ukrajině se už objevily další crowdfundingové kampaně, které používají podobnou techniku. Z údajů ukrajinské internetové banky Monobank vyplývá, že objem individuálních darů se od července do prosince loňského roku víc než zdvojnásobil. Od začátku ruské války na Ukrajině Monobank zpracovala podle jejího spoluzakladatele Oleha Horochovského dary v hodnotě téměř miliardy dolarů. Podle Tkaliče, který od začátku války spustil desítky crowdfundingových kampaní, dary "působí jako malé záchranné bóje", které pomáhají vyrovnat se s pocitem viny, že člověk nebojuje na frontě. "I když se neúčastním přímého boje, zapojuji se do těchto jiných smysluplných akcí. Buď bojujete ve válce, nebo pomáháte válku ukončit," řekl listu NYT, zatímco měl na krku žeton z kampaně Darije Červonové. ipl nob
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva je zařazena do kategorií Politika (pol) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2024030804082|509217. Vydána 08.03.2024 14:57:15. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

NYT: Ukrajinci pomáhají armádě pomocí crowdfundingu, aukcí i tombol


Z muzea u Gardského jezera zloději ukradli šperky a zlaté sochy za milion eur
Analytici: Oslabení ekonomiky se začíná projevovat méně volnými místy
Svět závidí USA jejich ekonomiku, řekl Biden o obnově po pandemii
Česká obec sokolská dostává ročně na provozních dotacích přes 60 milionů Kč
Mince z římské fontány di Trevi jdou na charitu, kupuje se za ně jídlo

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.