Norsko chce posílit právo spotřebitelů na platbu hotovostí
Oslo 8. března (ČTK) - Norská vláda navrhla opatření, které má ochránit právo spotřebitelů na platbu bankovkami a mincemi. Země přitom patří mezi globální lídry v přechodu na digitální platby. Cílem kroku je zajistit bezpečnost pro ty, kteří se zdráhají používat digitální platební řešení, a zvýšit připravenost společnosti na mimořádné události, uvedla v prohlášení ministryně spravedlnosti Emilie Enger Mehlová.
Návrh byl poprvé představen v září 2022. Podle prohlášení umožní spotřebitelům platit v hotovosti za zboží a služby na všech prodejních místech, kde prodejci přijímají i jiné typy plateb. Výjimkou jsou prodejní automaty a prodejní místa bez obsluhy či prodej v prostorách s přístupem pro omezený počet osob. Zvláštní pravidla budou platit pro osobní dopravu.
Agentura Bloomberg upozornila, že norská centrální banka loni v květnu zveřejnila zprávu, ve které uvedla, že na počátku pandemie nemoci covid-19 kleslo po celém světě používání hotovosti na rekordní minima. V poslední době však zůstává používání hotovosti stabilní. Dodala, že při svém posledním nákupu v kamenném obchodě použila hotovost jen tři procenta Norů. Přesto se poptávka po hotovosti v posledním roce zvýšila a vzrostl i počet výběrů z bankomatů a v obchodech, dodala tehdy.
Ministryně v prohlášení upozornila, že spoléhání se výhradně na digitální platební řešení zvyšuje zranitelnost společnosti a v určitých situacích může přispět k narušení důležitých společenských funkcí. Pokud by se neplatilo v hotovosti a nikdo ji nepřijímal, nepředstavovala by hotovost v případě vypuknutí krize skutečné nouzové řešení. Společnost potřebuje mít alternativu pro případ dlouhodobého výpadku proudu, selhání systému či digitálního útoku na platební systémy a banky, které by mohly způsobit selhání digitálních platebních řešení. A hotovost je dnes jedinou dostupnou alternativou pro případy selhání digitálních platebních systémů.
irl jrm - sdílejte článek
Následuje: NYT: Ukrajinci pomáhají armádě pomocí crowdfundingu, aukcí i tombol
Kyjev 8. března (ČTK) - Od prvních dnů ruské války na Ukrajině se tisíce dobrovolníků snaží skrze crowdfunding získávat vybavení pro armádu, přičemž jejich úsilí je pro zásobování ozbrojených sil zásadní. Napsal to list The New York Times (NYT) a upozornil, že podle nedávného průzkumu nyní přispívá téměř 80 procent Ukrajinců. Ukrajinská vláda přitom loni v září uvedla, že crowdfunding od začátku války představoval tři procenta vojenských výdajů země. S tím, jak se konflikt vleče, a jelikož jsou teď na bojišti iniciativnější invazní síly, je ale stále těžší peníze sehnat. Organizátoři sbírek proto zkouší obchodní a marketingové techniky. Pořádají aukce, tomboly a do propagace zapojují influencery. Posledním trendem je přístup spoléhající se na sítě přátel a známých, napsal NYT. Získávání peněz skrze crowdfunding pro ukrajinskou armádu se podle NYT datuje do roku 2014, kdy civilisté začali vybírat peníze, aby pomohli ozbrojeným silám v boji proti proruským separatistům na východní Ukrajině. Po ruské invazi v únoru 2022 se sbírky rozjely a staly se mezi ukrajinskými civilisty nejpopulárnější formou účasti v občanském odporu, uvedla Kateryna Zarembová z kyjevského think-tanku Centrum Nová Evropa. Ačkoliv se pozornost věnuje sofistikovaným zbraním darovaných Západem, věci získané prostřednictvím ukrajinských crowdfundingových sbírek - jako teplé oblečení, neprůstřelné vesty či drony - vojáci potřebují a pomáhá jim to pozvednout morálku. V nejambicióznějších sbírkách se podařilo vybrat dost peněz i na bojové vybavení. Každý Ukrajinec s účtem na sociálních sítích se denně setkává s výzvami, aby pomohl koupit auto, vysílačky nebo jiné věci pro brigádu bojující na frontě. Velitelé jednotek se někdy obracejí přímo na příznivce s výzvou, aby jim pomohli koupit nové útočné drony. "Projíždíte si novinky a vidíte své přátele, jak vybírají peníze. A pomyslíte si: Dobře, přispěju. Dobře, daruji podruhé. No, můžu přispět i potřetí," popsala osmadvacetiletá designérka Ilja Pavlovyčová. Prosté spolehnutí se na ukrajinskou povahu, patriotismus a hněv na ruského prezidenta Vladimira Putina fungovalo na začátku války, kdy se zemí přelila vlna solidarita. Jak ale boje pokračují, dostavuje se únava a snižuje se schopnost lidí přispívat. "Snažil jsem se získat peníze klasickými metodami. A přinášelo to menší a menší výsledky," řekl produktový manažer Valerij Tkalič, který nedávno zorganizoval crowdfundingovou sbírku na nákup džípu pro armádu. Organizátoři sbírek proto přistoupili k záležitosti kreativně: například ukrajinský komik Vasyl Bajdak upravil píseň Billa Witherse "Just The Two of Us" a v refrénu zpívá mimo jiné: "Prostě, pošli dar". (pokračování...)
Kyjev 8. března (ČTK) - Od prvních dnů ruské války na Ukrajině se tisíce dobrovolníků snaží skrze crowdfunding získávat vybavení pro armádu, přičemž jejich úsilí je pro zásobování ozbrojených sil zásadní. Napsal to list The New York Times (NYT) a upozornil, že podle nedávného průzkumu nyní přispívá téměř 80 procent Ukrajinců. Ukrajinská vláda přitom loni v září uvedla, že crowdfunding od začátku války představoval tři procenta vojenských výdajů země. S tím, jak se konflikt vleče, a jelikož jsou teď na bojišti iniciativnější invazní síly, je ale stále těžší peníze sehnat. Organizátoři sbírek proto zkouší obchodní a marketingové techniky. Pořádají aukce, tomboly a do propagace zapojují influencery. Posledním trendem je přístup spoléhající se na sítě přátel a známých, napsal NYT. Získávání peněz skrze crowdfunding pro ukrajinskou armádu se podle NYT datuje do roku 2014, kdy civilisté začali vybírat peníze, aby pomohli ozbrojeným silám v boji proti proruským separatistům na východní Ukrajině. Po ruské invazi v únoru 2022 se sbírky rozjely a staly se mezi ukrajinskými civilisty nejpopulárnější formou účasti v občanském odporu, uvedla Kateryna Zarembová z kyjevského think-tanku Centrum Nová Evropa. Ačkoliv se pozornost věnuje sofistikovaným zbraním darovaných Západem, věci získané prostřednictvím ukrajinských crowdfundingových sbírek - jako teplé oblečení, neprůstřelné vesty či drony - vojáci potřebují a pomáhá jim to pozvednout morálku. V nejambicióznějších sbírkách se podařilo vybrat dost peněz i na bojové vybavení. Každý Ukrajinec s účtem na sociálních sítích se denně setkává s výzvami, aby pomohl koupit auto, vysílačky nebo jiné věci pro brigádu bojující na frontě. Velitelé jednotek se někdy obracejí přímo na příznivce s výzvou, aby jim pomohli koupit nové útočné drony. "Projíždíte si novinky a vidíte své přátele, jak vybírají peníze. A pomyslíte si: Dobře, přispěju. Dobře, daruji podruhé. No, můžu přispět i potřetí," popsala osmadvacetiletá designérka Ilja Pavlovyčová. Prosté spolehnutí se na ukrajinskou povahu, patriotismus a hněv na ruského prezidenta Vladimira Putina fungovalo na začátku války, kdy se zemí přelila vlna solidarita. Jak ale boje pokračují, dostavuje se únava a snižuje se schopnost lidí přispívat. "Snažil jsem se získat peníze klasickými metodami. A přinášelo to menší a menší výsledky," řekl produktový manažer Valerij Tkalič, který nedávno zorganizoval crowdfundingovou sbírku na nákup džípu pro armádu. Organizátoři sbírek proto přistoupili k záležitosti kreativně: například ukrajinský komik Vasyl Bajdak upravil píseň Billa Witherse "Just The Two of Us" a v refrénu zpívá mimo jiné: "Prostě, pošli dar". (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Norsko chce posílit právo spotřebitelů na platbu hotovostí' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Finance (fin) - Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol). ID zprávy: T2024030807023|509218. Vydána 08.03.2024 16:19:15. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Norsko chce posílit právo spotřebitelů na platbu hotovostí' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Finance (fin) - Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol). ID zprávy: T2024030807023|509218. Vydána 08.03.2024 16:19:15. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.