Studie:Židé se výrazně podíleli na hospodářství předválečného Československa
Olomouc 26. května (ČTK) - Židovští podnikatelé a finančníci se výrazně podíleli na rozvoji hospodářství předválečného Československa, ve kterém tvořili přibližně 20 až 30 procent členů orgánů institucí, které určovaly ekonomický vývoj první republiky. Řada z nich navíc přišla s inovacemi v oborech jako elektroprůmysl, chemický průmysl a strojírenství. Vyplývá to ze studie Národohospodářského ústavu Josefa Hlávky, jejímž autorem je Tomáš Jelínek z Moravské vysoké školy Olomouc.
'Zajímal mne přínos židovských podnikatelů v zavádění a šíření inovací. Hledal jsem i určité podnikatelské strategie, které mohou být inspirativní pro dnešek. Židovství je v mé práci bráno jako sociální a kulturní prostředí, z něhož jednotlivec vzešel. Důležitou roli zde hraje důraz na vzdělání, rodinná zkušenost s maloobchodem, přístup ke kapitálu, sociální mobilita, mezinárodní vazby a odstranění diskriminace na počátku poslední třetiny 19. století,' řekl ČTK Jelínek.
Podle něj byl podnikatelský úspěch od 19. století často spojen s včasným vstupem na nové trhy, ať šlo o textilní výrobu, těžbu černého a hnědého uhlí, elektrifikaci, výrobu papíru, cukrovarnictví, chemický průmysl. 'V některých případech se jednalo i o vytváření nových trhů, vytvořením poptávky po službě či produktu, který do té doby neexistoval,' podotkl Jelínek. Důležitou roli hrála i zkušenost ze zahraničí. 'Nešlo však pouze o zdroje inspirace pro vlastní podnikání a transfer know-how, ale mnohem více o pochopení mezinárodního obchodu a získání partnerů pro export, import, ale i dlouhodobý rozvoj. U úspěšných podnikatelů bylo vnímání komplexnosti trhů důležitou schopností, než jen úzká technická odbornost,' doplnil.
Za první republiky měl jedny z nejvýznamnějších mezinárodních kontaktů židovský podnikatel a vynálezce Emil Kolben, který je spojen s rozvojem firmy Českomoravská-Kolben-Daněk a elektrifikací Československa. 'Udržoval vazby se svým bývalým americkým zaměstnavatelem Thomasem Alvou Edisonem, přispěl ke spolupráci československých firem s americkým Westinghousem a měl i řadu cenných kontaktů v rámci Evropy,' upozornil Jelínek.
Od přelomu 19. a 20. století se podle Jelínka navíc stále více začínal prosazovat význam marketingu, bez kterého firmy nedokázaly zvyšovat prodeje. Práce s trhem tak nabývala na stejném významu jako efektivní zajištění kvalitní výroby. 'Velmi zajímavých výkonů doma i v zahraničí dosahovala v oblasti marketingu firma Waldes, která úspěšně vyráběla a prodávala textilní galanterii v Evropě, ale uspěla i na zcela jiném typu trhu v USA,' řekl Jelínek.
Židovští podnikatelé a finančníci byli v době první republiky podle Jelínka nedílnou součástí československého hospodářství. Nástup nacismu v Německu, vznik druhé republiky a okupace Československa tuto kapitolu ukončily. Většině podnikatelských rodin se podle Jelínkova výzkumu podařilo před nacisty emigrovat, ale řada osobností, mezi nimi i Kolben, zahynula v koncentračních táborech.
beh ktp - sdílejte článek
Následuje: Index: Luxusní investice loni v průměru prodělaly jedno procento
Praha 26. května (ČTK) - Investice do luxusního zboží se v roce 2023 znehodnotily v průměru o jedno procento, za deset let ale vynesly 100 procent. Vyplývá to z Indexu luxusních investic, který sestavuje společnost Knight Frank. Inflace v ČR činila loni 10,7 procenta, za desetileté období 41,6 procenta. Kategorie umění se podle indexu loni zhodnotila meziročně o 11 procent. Šperky měly v tomto období výnos osm procent, hodinky pět procent, mince čtyři procenta, barevné diamanty dvě procenta a víno jedno procento. Vzácné lahve whisky přišly v průměru o devět procent hodnoty, auta o šest procent, kabelky čtyři procenta a nábytek dvě procenta. 'V posledních letech byl o sudy s whisky nebývalý zájem, což se odráželo i na indexu Knight Frank. Investoři i spekulanti nakupovali ve velkém a kvalitních sudů s whisky byl nedostatek. Po událostech v loňském roce (inflace, válka, energie) zájem lehce opadl a trh celkově spíše stagnoval. Věříme, že po zklidnění situace se obchody opět nastartují a v roce 2024 bude pokračovat zhodnocování směrem nahoru,' uvedl analytik investiční platformy Portu Marek Pokorný. Co se týče aut, je zakladatel Historic Automobile Group Dietrich Hatlapa rovněž optimistický. Je podle něj normální, že silná výkonnost jiných investičních tříd v roce 2023, jako jsou akcie, apetit sběratelů mírně utlumila. 'Jde o velmi malý trh, takže stačí jen malá změna v portfoliu a ukáže se její velký vliv. Nebylo to ale tak jednoznačné. Některé značky, například BMW a Lamborghini, které oslovují mladší sběratele, se loni tomuto trendu vyhnuly a vzrostly,' dodal. (pokračování...)
Praha 26. května (ČTK) - Investice do luxusního zboží se v roce 2023 znehodnotily v průměru o jedno procento, za deset let ale vynesly 100 procent. Vyplývá to z Indexu luxusních investic, který sestavuje společnost Knight Frank. Inflace v ČR činila loni 10,7 procenta, za desetileté období 41,6 procenta. Kategorie umění se podle indexu loni zhodnotila meziročně o 11 procent. Šperky měly v tomto období výnos osm procent, hodinky pět procent, mince čtyři procenta, barevné diamanty dvě procenta a víno jedno procento. Vzácné lahve whisky přišly v průměru o devět procent hodnoty, auta o šest procent, kabelky čtyři procenta a nábytek dvě procenta. 'V posledních letech byl o sudy s whisky nebývalý zájem, což se odráželo i na indexu Knight Frank. Investoři i spekulanti nakupovali ve velkém a kvalitních sudů s whisky byl nedostatek. Po událostech v loňském roce (inflace, válka, energie) zájem lehce opadl a trh celkově spíše stagnoval. Věříme, že po zklidnění situace se obchody opět nastartují a v roce 2024 bude pokračovat zhodnocování směrem nahoru,' uvedl analytik investiční platformy Portu Marek Pokorný. Co se týče aut, je zakladatel Historic Automobile Group Dietrich Hatlapa rovněž optimistický. Je podle něj normální, že silná výkonnost jiných investičních tříd v roce 2023, jako jsou akcie, apetit sběratelů mírně utlumila. 'Jde o velmi malý trh, takže stačí jen malá změna v portfoliu a ukáže se její velký vliv. Nebylo to ale tak jednoznačné. Některé značky, například BMW a Lamborghini, které oslovují mladší sběratele, se loni tomuto trendu vyhnuly a vzrostly,' dodal. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie:Židé se výrazně podíleli na hospodářství předválečného Československa' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024052306838|510155. Vydána 26.05.2024 9:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie:Židé se výrazně podíleli na hospodářství předválečného Československa' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024052306838|510155. Vydána 26.05.2024 9:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.