Izrael zaútočil na jemenské povstalce Húsíe v přístavu Hudajdá
Tel Aviv/Saná 20. července (ČTK) - Izraelská armáda uvedla, že dnes v oblasti jemenského přístavu Hudajdá zaútočila na vojenské cíle spojené s povstaleckými Húsíi. Šlo podle ní o odvetu za stovky útoků na Izrael z posledních měsíců. Húsíové se v pátek přihlásili k dronovému útoku, který v izraelském Tel Avivu zabil člověka. Jejich mluvčí dnes připustil zásahy ropných a dalších zařízení v napadeném přístavu.
"Stíhačky izraelské armády zasáhly vojenské cíle teroristického režimu Húsíů v oblasti přístavu Hudajdá v Jemenu v reakci na stovky útoků, které byly v posledních měsících provedeny proti státu Izrael," uvedla armáda na síti X.
Povstalci provozovaná televize Al-Masíra, která citovala prohlášení místního ministerstva zdravotnictví, uvedla, že izraelský útok zasáhl skladiště pohonných hmot a vyžádal si blíže neupřesněný počet obětí. Terčem útoku byla podle televize také zařízení elektroenergetické společnosti.
Izraelská armáda dříve uvedla, že v noci na pátek zaútočil na Tel Aviv dron íránské výroby, který však nespustil letecký poplach. Zemřel muž ve věku kolem 50 let a dalších deset lidí utrpělo zranění.
Húsíové se k tomuto útoku ústy svého mluvčího přihlásili a uvedli, že budou pokračovat v útocích na Izrael v rámci solidarity s Palestinci ve válce v Pásmu Gazy.
Mluvčí Húsíů dnes podle agentury AP potvrdil, že Izrael zaútočil na skladiště paliva a elektrárnu. Podle něj bylo cílem útoku "zvýšit utrpení lidu a vyvinout tlak na Jemen, aby přestal podporovat Gazu". "Útoky jen zvýší odhodlání obyvatel Jemenu a jeho ozbrojených sil podporovat Gazu," dodal.
Íránem podporovaní povstalci Húsíové ovládají severozápad Jemenu. V průběhu devět měsíců trvající války v Pásmu Gazy, kterou vyvolal říjnový útok teroristického hnutí Hamás na Izrael, opakovaně vypouštěli bezpilotní letouny a rakety směrem na Izrael. Až dosud ale všechny zachytil buď Izrael, nebo západní spojenci, jejichž síly jsou rozmístěny v regionu, uvedla agentura AP.
Od listopadu jemenští povstalci podnikají také útoky na obchodní lodě v Rudém moři a Adenském zálivu, o nichž se tvrdí, že mají spojení s Izraelem.
Izrael zahájil ofenzivu v Pásmu Gazy po teroristických útocích Hamásu z loňského října, při nichž zahynulo na 1200 lidí. Dalších zhruba 250 bylo odvlečeno na území Pásma Gazy. Při prvním a dosud jediném klidu zbraní na konci listopadu byla propuštěna necelá polovina rukojmích výměnou za palestinské vězně. V zajetí zůstává zhruba 120 rukojmích, ne všichni jsou ale stále živí. Ve válce bylo zabito téměř 39.000 Palestinců. Dalších téměř 90.000 lidí utrpělo zranění.
abl jrm - sdílejte článek
Následuje: Sky News: Kdo zaplatí za nejhorší výpadek IT na světě?
Londýn 20. července (ČTK/Sky News) - Po pátečním celosvětovém výpadku IT systémů, který byl bezpochyby nejhorší, jaký svět zažil, se začínají objevovat otázky, kdo zaplatí účet za škody, které během něj vznikly. Postiženo bylo velké množství odvětví, od leteckých společností po finanční služby, napsal dnes server Sky News. Poněkud překvapivě klesly akcie společnosti CrowdStrike, která je v centru výpadku, pouze o 11 procent, zatímco během předobchodní fáze se propadly dvakrát tolik. To naznačuje, že investoři jsou dostatečně přesvědčeni o tom, že firma bude schopna po této katastrofě zachránit svou pověst a hlavně nebude mít na krku odškodnění. Důvodů je hned několik. Prvním z nich je, že tak brzy po výpadku není možné stanovit samotnou výši ztrát, které kvůli němu vznikly. Zadruhé, i když byli podniky nebo spotřebitelé výpadkem postiženi, nebude vždy jednoduché prokázat, že veškeré vzniklé ztráty byly důsledkem výpadku. Za třetí, existuje předpoklad, že CrowdStrike bude krytý pojištěním. Nejzávažnější ztráty pravděpodobně utrpěl letecký průmysl. Klíčovou otázkou je, kam a odkud chtěli lidé cestovat, jelikož pravidla pro odškodnění se ve Spojených státech a Evropské unii liší. Není také jasné, u koho se cestující mají domáhat odškodnění. Ačkoli by se náhrada měla obvykle požadovat v první řadě od samotných leteckých společností, aerolinky - jak upozornila skupina na ochranu spotřebitelů Which? - mohou argumentovat tím, že nejsou povinny platit náhradu za zpožděné nebo zrušené lety, protože se jednalo o "mimořádné okolnosti". To může vést k tomu, že někteří cestující, kteří si letenku rezervovali prostřednictvím kreditní karty, budou muset zjišťovat, zda mají nárok na ochranu nákladů, které lze vymáhat. Lze také očekávat spory o to, zda cestující s cestovním pojištěním využijí krytí za narušení cesty - což ne všechny pojistky umožňují. Pojišťovny samy utrpěly v souvislosti s výpadkem jedny z největších poklesů cen akcií. Není také vůbec jisté, zda jsou škody vzniklé v důsledku této události vůbec pojištěny. Pokud ano, bude to pravděpodobně v rámci kybernetické pojistky, která se výslovně vztahuje na ztrátu příjmů v důsledku přerušení služeb poskytovatele - třetí strany. (pokračování...)
Londýn 20. července (ČTK/Sky News) - Po pátečním celosvětovém výpadku IT systémů, který byl bezpochyby nejhorší, jaký svět zažil, se začínají objevovat otázky, kdo zaplatí účet za škody, které během něj vznikly. Postiženo bylo velké množství odvětví, od leteckých společností po finanční služby, napsal dnes server Sky News. Poněkud překvapivě klesly akcie společnosti CrowdStrike, která je v centru výpadku, pouze o 11 procent, zatímco během předobchodní fáze se propadly dvakrát tolik. To naznačuje, že investoři jsou dostatečně přesvědčeni o tom, že firma bude schopna po této katastrofě zachránit svou pověst a hlavně nebude mít na krku odškodnění. Důvodů je hned několik. Prvním z nich je, že tak brzy po výpadku není možné stanovit samotnou výši ztrát, které kvůli němu vznikly. Zadruhé, i když byli podniky nebo spotřebitelé výpadkem postiženi, nebude vždy jednoduché prokázat, že veškeré vzniklé ztráty byly důsledkem výpadku. Za třetí, existuje předpoklad, že CrowdStrike bude krytý pojištěním. Nejzávažnější ztráty pravděpodobně utrpěl letecký průmysl. Klíčovou otázkou je, kam a odkud chtěli lidé cestovat, jelikož pravidla pro odškodnění se ve Spojených státech a Evropské unii liší. Není také jasné, u koho se cestující mají domáhat odškodnění. Ačkoli by se náhrada měla obvykle požadovat v první řadě od samotných leteckých společností, aerolinky - jak upozornila skupina na ochranu spotřebitelů Which? - mohou argumentovat tím, že nejsou povinny platit náhradu za zpožděné nebo zrušené lety, protože se jednalo o "mimořádné okolnosti". To může vést k tomu, že někteří cestující, kteří si letenku rezervovali prostřednictvím kreditní karty, budou muset zjišťovat, zda mají nárok na ochranu nákladů, které lze vymáhat. Lze také očekávat spory o to, zda cestující s cestovním pojištěním využijí krytí za narušení cesty - což ne všechny pojistky umožňují. Pojišťovny samy utrpěly v souvislosti s výpadkem jedny z největších poklesů cen akcií. Není také vůbec jisté, zda jsou škody vzniklé v důsledku této události vůbec pojištěny. Pokud ano, bude to pravděpodobně v rámci kybernetické pojistky, která se výslovně vztahuje na ztrátu příjmů v důsledku přerušení služeb poskytovatele - třetí strany. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Izrael zaútočil na jemenské povstalce Húsíe v přístavu Hudajdá' je zařazena do kategorií Politika (pol). ID zprávy: T2024072003977|510815. Vydána 20.07.2024 18:59:07. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Izrael zaútočil na jemenské povstalce Húsíe v přístavu Hudajdá' je zařazena do kategorií Politika (pol). ID zprávy: T2024072003977|510815. Vydána 20.07.2024 18:59:07. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.