MfD: Dieselové vlaky a lodě nebudou platit za emisní povolenky, dostanou výjimku
Praha 23. července (ČTK) - Čeští provozovatelé dieselových vlaků a lodí nebudou muset od roku 2027 platit za emisní povolenky jako jiní dopravci, kteří využívají fosilní paliva. Na výjimce se shodla ministerstva dopravy a životního prostředí. Informuje o tom Mladá fronta Dnes (MfD). Nový evropský systém emisních povolenek od roku 2027 stanoví cenu emisí skleníkových plynů z dopravy a vytápění bytů. Nyní jsou zpoplatněné emise v průmyslu či v energetice.
Deník upozorňuje, že podíl lodní dopravy i naftových vlaků je v České republice nízký. Nákladní vlaky navíc přispívají ke snižování emisí, jelikož v přepravě zboží mají zhruba dvacetiprocentní podíl, na vypouštění emisí se ovšem podílejí jen dvěma procenty.
Nová opatření mají podpořit rozvoj elektrifikované železnice. Většinu zboží na železnici vozí elektrické lokomotivy, které na rozdíl od kamionů platí za emise, protože od roku 2005 musejí nakupovat povolenky elektrárny vyrábějící elektřinu z fosilních paliv. Zpoplatnění spalování nafty při přepravě by mělo podmínky pro vlaky a kamiony narovnat. 'Žádný dopravní mód nepotřebuje finanční podporu, pokud by byly vstupní podmínky stejné,' řekl deníku prezident Svazu dopravy Oldřich Šádek.
Čtyři pětiny nákladní dopravy v Česku stále obstarají kamiony. Přesun do nákladních vlaků ale bude obtížný, podle MfD je kapacita na hlavních železničních trasách prakticky vyčerpaná. Stát kvůli tomu plánuje modernizovat a elektrizovat tratě zařazené do Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Osobní doprava se má výhledově přesunout na vysokorychlostní železnici. Podle ministerstva dopravy si tyto plány do 2030 vyžádají investice za 468 miliard korun.
Výjimka z povinného nákupu emisních povolenek je součástí materiálu Politika ochrany klimatu v ČR, který se snaží i o rozvoj hromadné dopravy. Toho je podle dokumentu možné dosáhnout třeba rozšiřováním pěších či bezemisních zón, zaváděním mýta při vjezdu do centra, případně zdražováním parkovného nebo rozšiřováním zón s rychlostí omezenou na 30 km/h.
Schválení státní energetické koncepce a dvou souvisejících klimatických dokumentů ale vláda minulý týden odložila. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) po jednání řekl, že se Česko pokusí v EU prosadit zrušení, nebo alespoň podstatné odložení začátku účinnosti nového systému emisních povolenek, v němž by placení podléhaly i silniční doprava nebo vytápění pro bydlení. Podle Stanjury by cenu povolenek zaplatily domácnosti a firmy, zároveň v systému nevidí žádný ekonomický bonus. Vyjádřil také obavy z toho, že by systém povolenek mohl snížit konkurenceschopnost Evropské unie proti zbytku světa.
Státní energetická koncepce je strategický dokument, který stanovuje budoucí cíle a priority státu v energetice. Pro státní správu je závazná, trhu má ukazovat vizi státu v energetice a výhled jednotlivých opatření a schémat podpor. Aktualizovaná verze počítá především s postupným navyšováním výroby elektřiny. Stát i přesto v koncepci deklaruje záměr o postupném odklonu od uhlí po roce 2030. Přechodným palivem by se místo něj měl stát plyn. Roli hlavního pilíře ve výrobě energie by však v budoucnu měly postupně převzít obnovitelné zdroje energie a jádro.
Vnitrostátní energeticko-klimatický plán v řadě oblastí na koncepci navazuje. Stát v plánu počítá s navýšením podílu obnovitelných zdrojů energie na konečně spotřebě do roku 2030 na zhruba 30 procent. Jejich zastoupení by navíc mělo stoupat i v dopravě. Třetí dokument Politika ochrany klimatu formuluje vizi, cíle a postupnou transformaci ČR k dosažení cíle klimatické neutrality do roku 2050.
mtj ptd - sdílejte článek
Následuje: AFP: Jak Rusové mluví o Ukrajině - užívají eufemismy a autocenzuru
Moskva 23. července (ČTK/AFP) - Eufemismy, vojenský žargon, vlastenecké básně a autocenzura, takovým způsobem se dva a půl roku války na Ukrajině podepsaly na jazyku v Rusku. Píše o tom agentura AFP. Ruský prezident Vladimir Putin 24. února 2022 oznámil 'speciální vojenskou operaci', v ruštině zkráceně SVO; Rusko tehdy zahájilo invazi na Ukrajinu. O dva a půl roku později je tato zkratka všudypřítomná. Neúnavně ji opakují političtí a vojenští představitelé, vyskytuje se na sociálních sítích i na světelných tabulích lemujících dopravní tepny ruské metropole. Zpočátku bylo používání slova 'válka' zcela zakázáno a trestalo se dokonce vězením. V současnosti se toto slovo vrátilo do oficiálních vyjádření, dokonce zaznělo i z úst Vladimira Putina. Ale vždy při obviňování Ukrajiny a Západu, že válku podněcují. Oblíbená básnířka režimu Nina Popovová je jednou z těch, kteří toto slovo vyslovují bez zadrhnutí, když vysvětluje, že ruský svaz spisovatelů, jehož je místopředsedkyní, žije 'podle válečných zákonů'. Tato organizace, která již za sovětských dob sloužila jako propagandistická zbraň, sponzorovala červnové vydání antologie básní s názvem Pro naše přátele, oslavující odvahu ruských vojáků na Ukrajině. Na nedávném knižním veletrhu na moskevském Rudém náměstí Popovová veřejně přednesla z antologie několik veršů. Šíření vlasteneckých básní a písní podle ní ukazuje, že konflikt na Ukrajině 'začíná nabývat posvátného rozměru'. Toto postavení bylo dlouho vyhrazeno pro Velkou vlasteneckou válku, což je ruský název pro druhou světovou válku (zkráceně VOV). Příklad všudypřítomnosti zkratky SVO lze najít i ve formě slovní hříčky ve sloganu Připoj se ke svým!, v současnosti propagovaném po celé zemi s cílem povzbudit Rusy ke vstupu do armády. Slogan evokuje ducha 'bratrství', 'skutečně vystihuje ducha doby' a 'sbližuje', říká Popovová. Kritičtější hlasy jej však považují za důkaz, jak potřebný je nábor rekrutů do armády, která utrpěla těžké ztráty. Když válka trvá, 'pomsta za mrtvé kamarády' se stává důvodem k zapojení, analyzuje slogan lingvistka, která v obavě z možného postihu dala přednost anonymitě. 'Už nechápeme, proč bojujeme, co chceme získat (...), ale chápeme, že tady jsme my a tam oni,' uvedla. (pokračování...)
Moskva 23. července (ČTK/AFP) - Eufemismy, vojenský žargon, vlastenecké básně a autocenzura, takovým způsobem se dva a půl roku války na Ukrajině podepsaly na jazyku v Rusku. Píše o tom agentura AFP. Ruský prezident Vladimir Putin 24. února 2022 oznámil 'speciální vojenskou operaci', v ruštině zkráceně SVO; Rusko tehdy zahájilo invazi na Ukrajinu. O dva a půl roku později je tato zkratka všudypřítomná. Neúnavně ji opakují političtí a vojenští představitelé, vyskytuje se na sociálních sítích i na světelných tabulích lemujících dopravní tepny ruské metropole. Zpočátku bylo používání slova 'válka' zcela zakázáno a trestalo se dokonce vězením. V současnosti se toto slovo vrátilo do oficiálních vyjádření, dokonce zaznělo i z úst Vladimira Putina. Ale vždy při obviňování Ukrajiny a Západu, že válku podněcují. Oblíbená básnířka režimu Nina Popovová je jednou z těch, kteří toto slovo vyslovují bez zadrhnutí, když vysvětluje, že ruský svaz spisovatelů, jehož je místopředsedkyní, žije 'podle válečných zákonů'. Tato organizace, která již za sovětských dob sloužila jako propagandistická zbraň, sponzorovala červnové vydání antologie básní s názvem Pro naše přátele, oslavující odvahu ruských vojáků na Ukrajině. Na nedávném knižním veletrhu na moskevském Rudém náměstí Popovová veřejně přednesla z antologie několik veršů. Šíření vlasteneckých básní a písní podle ní ukazuje, že konflikt na Ukrajině 'začíná nabývat posvátného rozměru'. Toto postavení bylo dlouho vyhrazeno pro Velkou vlasteneckou válku, což je ruský název pro druhou světovou válku (zkráceně VOV). Příklad všudypřítomnosti zkratky SVO lze najít i ve formě slovní hříčky ve sloganu Připoj se ke svým!, v současnosti propagovaném po celé zemi s cílem povzbudit Rusy ke vstupu do armády. Slogan evokuje ducha 'bratrství', 'skutečně vystihuje ducha doby' a 'sbližuje', říká Popovová. Kritičtější hlasy jej však považují za důkaz, jak potřebný je nábor rekrutů do armády, která utrpěla těžké ztráty. Když válka trvá, 'pomsta za mrtvé kamarády' se stává důvodem k zapojení, analyzuje slogan lingvistka, která v obavě z možného postihu dala přednost anonymitě. 'Už nechápeme, proč bojujeme, co chceme získat (...), ale chápeme, že tady jsme my a tam oni,' uvedla. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'MfD: Dieselové vlaky a lodě nebudou platit za emisní povolenky, dostanou výjimku' je zařazena do kategorií Životní prostředí (ekl) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024072301689|510850. Vydána 23.07.2024 8:40:13. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'MfD: Dieselové vlaky a lodě nebudou platit za emisní povolenky, dostanou výjimku' je zařazena do kategorií Životní prostředí (ekl) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024072301689|510850. Vydána 23.07.2024 8:40:13. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.