Američtí kongresmani ohledně globálního výpadku vyslechnou šéfa CrowdStriku
Washington 23. července (ČTK) - Výbor pro vnitřní bezpečnost americké Sněmovny reprezentantů vyzval šéfa společnosti CrowdStrike George Kurtze, aby vypovídal ohledně globálního výpadku počítačových systémů z konce minulého týdne. V pondělí to napsal deník The Washington Post. Výpadek způsobila aktualizace softwaru firmy CrowdStrike na systémech Windows od Microsoftu. Zasáhl mimo jiné systémy odbavování na letištích po celém světě, zdravotní systém v Británii nebo český řetězec lékáren BENU.
Kongresmani v dopise Kurtze vyzývají, aby do středy navrhl termín slyšení s podvýborem pro kybernetickou bezpečnost a ochranu infrastruktury, který patří pod výbor pro vnitřní bezpečnost.
"Ačkoliv oceňujeme reakci společnosti CrowdStrike a její koordinaci se zúčastněnými stranami, nemůžeme ignorovat rozsah tohoto incidentu, o němž někteří tvrdí, že je největším výpadkem IT v historii," stojí v dopise. O nejrozsáhlejším výpadku v historii už v pátek ráno hovořil australský expert Troy Hunt.
"CrowdStrike aktivně komunikuje s příslušnými výbory Kongresu," sdělil agentuře Reuters mluvčí CrowdStriku. Termíny jednotlivých slyšení podle něj mohou být zveřejněny podle uvážení kongresmanů.
CrowdStrike je považován za předního světového poskytovatele systémů kybernetické bezpečnosti a má zhruba 24.000 zákazníků. Většinou jde o velké firmy a instituce. Microsoft v sobotu uvedl, že chybná aktualizace celosvětově zasáhla přibližně 8,5 milionu zařízení se systémem Windows. Chyba mohla způsobit škody v řádu nižších desítek miliard dolarů, odhadl v pondělí analytik XTB Tomáš Cverna.
Páteční výpadek výrazně zasáhl leteckou dopravu. Aerolinky podle BBC globálně zrušily minimálně 1400 letů, z toho stovky v USA a vyšší desítky v Německu. Problémy se vedle Německa, Austrálie, Británie, Španělska, Norska nebo Francie objevily i na pražském Letišti Václava Havla.
Vysílání byly nuceny přerušit některé televizní stanice v Británii, Spojených státech či v Austrálii, včetně MTV, Sky News nebo australské mutace ABC. Problémy měly i některé banky nebo systémy londýnské burzy.
V Severním Irsku výpadek postihl dvě třetiny ordinací praktických lékařů. Problémy měl podle agentury Reuters i systém pro objednávání lékařských prohlídek v Anglii. Fakultní nemocnice v německém Kielu a v Lübecku v pátek podle agentury DPA zrušila plánované operace a uzavřela také ambulance. Fungovala jen pohotovost. Český řetězec lékáren BENU v pátek přerušil provoz, který se mu podařilo plně obnovit v neděli.
boz spr - sdílejte článek
Následuje: MfD: Dieselové vlaky a lodě nebudou platit za emisní povolenky, dostanou výjimku
Praha 23. července (ČTK) - Čeští provozovatelé dieselových vlaků a lodí nebudou muset od roku 2027 platit za emisní povolenky jako jiní dopravci, kteří využívají fosilní paliva. Na výjimce se shodla ministerstva dopravy a životního prostředí. Informuje o tom Mladá fronta Dnes (MfD). Nový evropský systém emisních povolenek od roku 2027 stanoví cenu emisí skleníkových plynů z dopravy a vytápění bytů. Nyní jsou zpoplatněné emise v průmyslu či v energetice. Deník upozorňuje, že podíl lodní dopravy i naftových vlaků je v České republice nízký. Nákladní vlaky navíc přispívají ke snižování emisí, jelikož v přepravě zboží mají zhruba dvacetiprocentní podíl, na vypouštění emisí se ovšem podílejí jen dvěma procenty. Nová opatření mají podpořit rozvoj elektrifikované železnice. Většinu zboží na železnici vozí elektrické lokomotivy, které na rozdíl od kamionů platí za emise, protože od roku 2005 musejí nakupovat povolenky elektrárny vyrábějící elektřinu z fosilních paliv. Zpoplatnění spalování nafty při přepravě by mělo podmínky pro vlaky a kamiony narovnat. 'Žádný dopravní mód nepotřebuje finanční podporu, pokud by byly vstupní podmínky stejné,' řekl deníku prezident Svazu dopravy Oldřich Šádek. Čtyři pětiny nákladní dopravy v Česku stále obstarají kamiony. Přesun do nákladních vlaků ale bude obtížný, podle MfD je kapacita na hlavních železničních trasách prakticky vyčerpaná. Stát kvůli tomu plánuje modernizovat a elektrizovat tratě zařazené do Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Osobní doprava se má výhledově přesunout na vysokorychlostní železnici. Podle ministerstva dopravy si tyto plány do 2030 vyžádají investice za 468 miliard korun. Výjimka z povinného nákupu emisních povolenek je součástí materiálu Politika ochrany klimatu v ČR, který se snaží i o rozvoj hromadné dopravy. (pokračování...)
Praha 23. července (ČTK) - Čeští provozovatelé dieselových vlaků a lodí nebudou muset od roku 2027 platit za emisní povolenky jako jiní dopravci, kteří využívají fosilní paliva. Na výjimce se shodla ministerstva dopravy a životního prostředí. Informuje o tom Mladá fronta Dnes (MfD). Nový evropský systém emisních povolenek od roku 2027 stanoví cenu emisí skleníkových plynů z dopravy a vytápění bytů. Nyní jsou zpoplatněné emise v průmyslu či v energetice. Deník upozorňuje, že podíl lodní dopravy i naftových vlaků je v České republice nízký. Nákladní vlaky navíc přispívají ke snižování emisí, jelikož v přepravě zboží mají zhruba dvacetiprocentní podíl, na vypouštění emisí se ovšem podílejí jen dvěma procenty. Nová opatření mají podpořit rozvoj elektrifikované železnice. Většinu zboží na železnici vozí elektrické lokomotivy, které na rozdíl od kamionů platí za emise, protože od roku 2005 musejí nakupovat povolenky elektrárny vyrábějící elektřinu z fosilních paliv. Zpoplatnění spalování nafty při přepravě by mělo podmínky pro vlaky a kamiony narovnat. 'Žádný dopravní mód nepotřebuje finanční podporu, pokud by byly vstupní podmínky stejné,' řekl deníku prezident Svazu dopravy Oldřich Šádek. Čtyři pětiny nákladní dopravy v Česku stále obstarají kamiony. Přesun do nákladních vlaků ale bude obtížný, podle MfD je kapacita na hlavních železničních trasách prakticky vyčerpaná. Stát kvůli tomu plánuje modernizovat a elektrizovat tratě zařazené do Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Osobní doprava se má výhledově přesunout na vysokorychlostní železnici. Podle ministerstva dopravy si tyto plány do 2030 vyžádají investice za 468 miliard korun. Výjimka z povinného nákupu emisních povolenek je součástí materiálu Politika ochrany klimatu v ČR, který se snaží i o rozvoj hromadné dopravy. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Američtí kongresmani ohledně globálního výpadku vyslechnou šéfa CrowdStriku' je zařazena do kategorií Telekomunikace a IT (pit) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024072301685|510851. Vydána 23.07.2024 8:49:11. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Američtí kongresmani ohledně globálního výpadku vyslechnou šéfa CrowdStriku' je zařazena do kategorií Telekomunikace a IT (pit) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024072301685|510851. Vydána 23.07.2024 8:49:11. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.