Piráti opouštějí vládu, MMR má řídit Jurečka, premiér podpořil Lipavského
Praha 25. září (ČTK) - Piráti po nečekaném záměru premiéra Petra Fialy (ODS) odvolat ke konci září jejich vicepremiéra a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše potvrdili, že ve vládě končí. Bartoš to dnes řekl Fialovi na jednání kabinetu. Další kroky jsou závislé na tom, kdy tak učiní. Fiala už prezidentu Petru Pavlovi poslal oficiální návrh na odvolání Bartoše, kterému vytýká nevyřešené problémy s digitalizací stavebního řízení. Ministerstvo pro místní rozvoj by měl dočasně řídit lidovecký vicepremiér a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Koordinaci digitalizace stavebního řízení převezme od Bartoše tým vedený ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS).
"Ivan Bartoš mi dnes řekl, že Piráti odejdou z vlády. S tím teď pracuji a podle toho budu postupovat dál," prohlásil Fiala. Budou podle něj následovat koaliční jednání a další kroky závislé na tom, kdy Piráti zamýšlený krok udělají. Zopakoval, že Piráty z kabinetu nikdo nevyhazuje. Trvá na tom, aby se do pondělí aktuální situace vyřešila a bylo jasno. I proto věří, že Jurečkovo pověření bude jen krátkodobé a kabinet bude brzy složený pouze z plnohodnotných ministrů.
Vládní koalice i po odchodu Pirátů, kteří mají čtyři poslance, udrží ve dvousetčlenné Sněmovně většinu 104 hlasů. Nejdřív by zbylé strany vládní koalice měly řešit rozdělení ministerstev, poté teprve personální obsazení, řekl novinářům ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).
Fiala dnes současně znovu veřejně vyjádřil důvěru ministru zahraničí za Piráty Janu Lipavskému, po víkendu s ním chce jednal o jeho další budoucnosti. Šéf české diplomacie už dal najevo, že pokud se Piráti rozhodnou opustit vládu, podá demisi, současně by ale skončil i ve straně. Má totiž výhrady k interpretaci vládnutí, která zazněla na úterní tiskové konferenci Pirátů. V médiích se už objevily úvahy, že by v kabinetu mohl Lipavský zůstat jako nestraník za jinou vládní stranu.
Projekt digitalizace podle Fialy pod Bartošem nefungova,l a pokud by se nic nezměnilo, hrozily by značné ekonomické škody, míní. Systém digitalizovaného stavebního řízení by mohl být podle analýzy pro vládu v přijatelném stavu odhadem za rok až 18 měsíců. Podmínkou je přitom zapojení zhruba 50 lidí a zvýšení sumy na vypracování o 200 až 300 milionů korun. Do odhadů ale není započítáno, že bude třeba dodavatele nejprve vybrat v soutěži, to by mohlo trvat minimálně dalších šest měsíců.
Fiala nicméně věří, že po událostech posledních dnů se situace rychle zlepší. Analýza podle něj byla zdrcující. Svěřit koordinaci Kupkovi nepovažuje za porušení kompetenčního zákona. Bartoš ale závěry dokumentu zpochybnil a naznačil, že se mohla chystat s cílem odůvodnit jeho odvolání.
Bartoš dnes o koaliční roztržce jednal s předsedou hnutí STAN Vítem Rakušanem. Probral s ním společné programové priority obou stran, které by měl kabinet dál prosazovat ve Sněmovně. Už ráno Bartoš zdůraznil, že se nechystá vyzývat k odchodu z vlády i Starosty, s nimiž Piráti v roce 2021 společně kandidovali a jako koalice poté vstoupili do Fialovy vlády, kterou tvoří ještě koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL a TOP 09). Motto předvolební koalice Pirátů se STAN "Společně do vlády, společně do opozice" platilo před třemi lety, ale nyní je situace jiná, uvedl Bartoš na síti X. Premiér i ODS důvěru Pirátů už ztratili. "Je ale na vyhodnocení každého, jak se k tomu postaví," uvedl.
Fiala požádal Piráty o novou nominaci na funkci ministra pro místní rozvoj. Piráti se ale nového člena vlády vybírat nechystají, místo toho budou na svém internetovém fóru hlasovat o odchodu z vlády, a to od pátku do pondělního večera. V pondělí 30. září se také prezident Pavel sejde s Bartošem i předsedy dalších koaličních stran, večer by měl věc prodiskutovat znovu s předsedou vlády.
Stav digitalizace stavebního řízení, kterou měl Bartoš na starosti, od spuštění na začátku července kritizovali stavební úřady, zástupci obcí i stavebních společností či architekti. Podle nich má systém řadu nedostatků a chyb. Bartoš dříve odmítl kvůli tomu rezignovat, po neúspěšných krajských a senátních volbách o minulém víkendu ale oznámil odchod z čela své strany. Nové vedení si strana zvolí v listopadu.
I přes rozpad současné vládní koalice dnes kabinet schválil klíčový návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 241 miliard korun i novelu letošního rozpočtu, jehož deficit by se má kvůli povodním zvýšit o 30 miliard korun. Piráti v úterý řekli, že budou po Fialově záměru odvolat z vlády Bartoše žádat přesunutí projednávání rozpočtu, nakonec takový návrh nevznesli. Návrh rozpočtu podle Stanjury neměl ve vládě jednomyslnou podporu, nikdo ale nehlasoval proti. Předseda čtyřčlenného poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek následně ČTK řekl, že Piráti zákon nepodpoří, postupovat budou stejně jako Bartoš na dnešním zasedání vlády. Učinil tak kvůli nespokojenosti s rozpočtem plánovaným pro ministerstvo zahraničí. Vláda musí podle zákona poslat návrh rozpočtu do Sněmovny do konce září.
red abz rot - sdílejte článek
Následuje: Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize
Milán (Itálie) 25. září (ČTK) - Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropské unie v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times (FT) to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso. Pokud Brusel nezmírní své ambiciózní ekologické cíle pro automobilový průmysl, jsou podle ministra ohroženy ve výrobě aut v Evropě statisíce pracovních míst. Chce proto tento týden využít jednání na vysoké úrovni v Bruselu k tomu, aby požadoval urychlenou revizi emisních pravidel a zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Plán by podle něj měl být odložen a zmírněn, aby se umožnil prodej jiných vozů s čistými technologiemi, včetně aut využívajících biopaliva nebo syntetická paliva. "Plán zelené dohody, jak byl navržen, už prokázal své rozpory v podobě kolapsu evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek," řekl Urso. "Údaje mluví samy za sebe. Už teď je jasné, že ten plán není udržitelný," dodal. Snaha Italů přichází v době, kdy v Evropě sílí znepokojení, že automobilový průmysl by mohl prudce klesnout, jakmile začne platit zákaz spalovacích motorů. Už teď je přitom odvětví pod tlakem levnějšího dovozu čínských elektromobilů. Automobilka Stellantis, která je největším výrobcem aut v Itálii, přerušila na měsíc, respektive do poloviny října, výrobu aut ve svém závodě v Turíně. Příčinou je slabá poptávka po elektrické verzi vozu Fiat 500. Jeho cena činí 30.000 eur (753.500 Kč), zatímco cena hybridní verze je 17.700 eur. (pokračování...)
Milán (Itálie) 25. září (ČTK) - Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropské unie v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times (FT) to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso. Pokud Brusel nezmírní své ambiciózní ekologické cíle pro automobilový průmysl, jsou podle ministra ohroženy ve výrobě aut v Evropě statisíce pracovních míst. Chce proto tento týden využít jednání na vysoké úrovni v Bruselu k tomu, aby požadoval urychlenou revizi emisních pravidel a zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Plán by podle něj měl být odložen a zmírněn, aby se umožnil prodej jiných vozů s čistými technologiemi, včetně aut využívajících biopaliva nebo syntetická paliva. "Plán zelené dohody, jak byl navržen, už prokázal své rozpory v podobě kolapsu evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek," řekl Urso. "Údaje mluví samy za sebe. Už teď je jasné, že ten plán není udržitelný," dodal. Snaha Italů přichází v době, kdy v Evropě sílí znepokojení, že automobilový průmysl by mohl prudce klesnout, jakmile začne platit zákaz spalovacích motorů. Už teď je přitom odvětví pod tlakem levnějšího dovozu čínských elektromobilů. Automobilka Stellantis, která je největším výrobcem aut v Itálii, přerušila na měsíc, respektive do poloviny října, výrobu aut ve svém závodě v Turíně. Příčinou je slabá poptávka po elektrické verzi vozu Fiat 500. Jeho cena činí 30.000 eur (753.500 Kč), zatímco cena hybridní verze je 17.700 eur. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Piráti opouštějí vládu, MMR má řídit Jurečka, premiér podpořil Lipavského' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Parlamenty a vlády (for). ID zprávy: T2024092505113|511592. Vydána 25.09.2024 18:00:57. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Piráti opouštějí vládu, MMR má řídit Jurečka, premiér podpořil Lipavského' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Parlamenty a vlády (for). ID zprávy: T2024092505113|511592. Vydána 25.09.2024 18:00:57. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.