Studie: Starší lidé mají peníze, přesto je obchodníci přehlížejí
Praha 14. září (ČTK) - Dnešní padesátníci a šedesátníci mají peníze a nebojí se je utrácet. Přesto je většina firem, které se zaměřují na prodej spotřebního zboží, přehlíží. Vyplývá to ze studie Boston Consulting Group na vzorku 18.000 spotřebitelů ve věku 50 až 70 let ve světě, podle které jsou tito lidé zodpovědní přibližně za třetinu veškerých útrat.
"Ať se na tuto skupinu podíváme z jakéhokoli pohledu, vždy nám z toho vyjde, že její ekonomický potenciál je mnohem vyšší, než jaký je jí přisuzován. Především šedesátníci jsou v Česku trochu stranou zájmu, přitom jde o lidi, kteří se už mnohdy zvládli ekonomicky zajistit a teď mají čas a chuť své peníze utrácet,“ uvedl David Antoš ze společnosti BCG, který se specializuje na maloobchod a e-commerce.
Hlavním důvodem, proč jsou padesátníci a šedesátníci mnohými značkami přehlížení, je podle studie jejich dlouhodobé nepochopení. Firmy o nich mají často zkreslené představy, které vedou k tomu, že se na ně buď vůbec nezaměřují, nebo že nevolí správné strategie k jejich získání.
Jednou z mylných představ je například to, že jsou méně aktivní v on-line světě a na sociálních sítích. "On-line nákupy využívají všechny věkové skupiny, včetně té nejstarší generace, která často začala nakupovat on-line během koronavirové pandemie. Ne všechny značky si například uvědomují, kolik času starší zákazníci tráví na sociálních sítích a jak dobře je tímto kanálem mohou oslovit,“ upozornil Antoš.
Další mylnou představou je, že padesátníci a šedesátníci nejsou pro firmy tak hodnotní jako mladí spotřebitelé. Podle průzkumu BCG je to v řadě případů opačně. Podle studie je totiž za většinu výdajů ve skupině mezi 50 a 70 lety zodpovědná jen pětina spotřebitelů. Konkrétně na ni připadá zhruba 50 až 60 procent všech útrat, v závislosti na tom, o jakou kategorii zboží se jedná. Tito lidé jsou pro značky třikrát až čtyřikrát hodnotnější než mladší zákazníci, a to nejen díky ochotě utrácet vyšší částky, ale také díky jejich loajalitě.
Studie zjistila, že zralí spotřebitelé výrazně ovlivňují nákupní chování mladší generace a zároveň ve svých preferencích nejsou touto generací sami příliš ovlivnění. Například třetina mladých spotřebitelů je těmi staršími ovlivněna při nákupu automobilu či u doplňků stravy, čtvrtina potom u kategorií, jako je oblečení či cestování. Naopak mladší generace dokáže ovlivnit v rozhodování pouze zhruba 15 procent padesátníků a šedesátníků.
fd rot
Analytici: Hospodářský vývoj v Německu brzdí oživení české ekonomiky
Praha 13. září (ČTK) - Hospodářský vývoj v Německu brzdí oživení české ekonomiky. Shodli se na tom analytici, které ČTK oslovila. Zároveň ale s poklesem německé ekonomiky při kalkulacích výhledu české ekonomiky počítají. Svaz německého průmyslu (BDI) zhoršil výhled ekonomiky na letošní rok a nově v Německu očekává propad hrubého domácího produktu (HDP) o 0,4 procenta.
V celé Evropě se nenajde země, která by byla tak těsně svázaná s německou ekonomikou, jako je Česko, uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Ze světových tabulek lze podle něj odhadnout, že německá poptávka obstarává devět procent HDP Česka. Pokud tedy německá ekonomika letos klesne o 0,5 procenta, zatímco dříve se předpokládala její stagnace, mělo by to srazit výkon české ekonomiky o 0,05 procenta, vypočetl.
"Zhoršený výhled pro německou ekonomiku a opětovné problémy v dodavatelských řetězcích v automobilovém průmyslu představují další překážky pro oživení českého hospodářství po sérii negativních šoků v posledních třech letech," řekl analytik Deloitte David Marek. Pravděpodobnost poklesu HDP v letošním roce tak podle něj dále stoupá. ČR a Německo jsou úzce ekonomicky svázány, proto se potíže u západního souseda přenáší do české ekonomiky. "Obě země soupeří o nejhorší vývoj ekonomiky od pandemie do dneška," dodal.
"Úvaha o tom, že německý HDP letos v celoročním vyjádření klesne, nepředstavuje novinku a sami s poklesem německé ekonomiky při kalkulacích výhledu české ekonomiky počítáme," doplnil analytik Generali Investments Radomír Jáč. Očekává, že navzdory situaci v německé ekonomice zrychlí HDP Česka ve druhém pololetí svůj růst. Tahounem zrychlení mezičtvrtletního růstu české ekonomiky by podle něj měla být spotřeba domácností, jež by se měla oživit díky klesající inflaci.
Zhoršení odhadu celkového výkonu německé ekonomiky představuje další střípek do už známé mozaiky, míní analytik Cyrrusu Vít Hradil. I nadále tak podle něj platí, že druhé letošní pololetí bude pro český průmysl slabým obdobím a i kvůli tomu dosáhne česká ekonomika v letošním roce přibližně stagnace.
Analytička Raiffeisenbank Helena Horská nedávno připomněla vliv horšího výkonu německé ekonomiky, která jako jediná v eurozóně bude letos zřejmě v recesi, na ČR. Problémy německé ekonomiky mají podle ní stejné příznaky jako v ČR, tedy přebujelou byrokracii, dluhy vůči dopravní a energetické infrastruktuře, nízký objem investic do vědy a výzkumu, vysoké ceny energií či velký podíl automobilového průmyslu, který je cyklický.
S poklesem německé ekonomiky letos počítají také přední hospodářské instituty, podle Ifo to bude o 0,4 procenta a podle Leibnizova institutu pro výzkum hospodářství v Halle (IWH) to bude o 0,5 procenta.
fd snm