Výstava v uherskobrodské galerii přenese návštěvníky do období středověku
Uherský Brod (Uherskohradišťsko) 5. května 2023 (ČTK) – Interaktivní výstava v uherskobrodské Galerii Panský dům přenese návštěvníky do období středověku. Začala dnes, potrvá do 25. června. Návštěvníci se díky ní seznámí s tím, jak se asi žilo na hradě nebo na bitevním poli. Lidé si exponáty mohou nejen prohlédnout, ale spoustu z nich také vyzkoušet, výstava Expedice středověk má zábavně naučný charakter, řekla dnes ČTK její kurátorka Anna Horká.
Na ukázku tu máme spoustu středověkých zbraní, kopí, cep a další. Pak je zde krásně udělaný rytířský sál, kde jsou vystavené kompletní zbroje. Lidé si můžou vyzkoušet různé přilbice, kompletně se obléct do zbroje, můžou si také vyzkoušet, jak byla těžká železná košile...
Děti i dospělí se mohou převléci do replik dobových oděvů, zkusit si psaní brkem nebo si z kovového plíšku, který dostanou ke vstupence, vyrazit minci. Připravena je také maketa koně v životní velikosti, na níž se mohou zájemci vyfotit. Nechybí ani ukázka útrpného práva. "Máme tady několik mučicích nástrojů, například pranýř, kládu nebo housle," uvedla kurátorka.
Návštěvníci dále uvidí fragment vozové hradby, kterou při bojích v 15. století s oblibou využívali husité. "Na ukázku tu máme spoustu středověkých zbraní, kopí, cep a další. Pak je zde krásně udělaný rytířský sál, kde jsou vystavené kompletní zbroje. Lidé si můžou vyzkoušet různé přilbice, kompletně se obléct do zbroje, můžou si také vyzkoušet, jak byla těžká železná košile," řekla Horká.
Se středověkem se lidé dále seznámí prostřednictvím textů, skládaček nebo kvízů, které výstavu doplňují. "Máme tady ukázky erbů měst, které vznikly v období středověku," uvedla kurátorka. Bohatou středověkou historii má i Uherský Brod. První písemné zmínky o něm pocházejí z 11. století, v roce 1272 jej král Přemysl Otakar II. povýšil na královské město. Historici obvykle kladou začátek středověku do 5. století a jeho konec do 15. století.
chv dr - sdílejte článek
Následuje: Korunovace je i svátkem turismu, londýnské obchody zaplavily speciální suvenýry
Londýn 5. května (zvláštní zpravodaj ČTK Alan Lexa) - Korunovace britského krále Karla III. není jen velkou chvílí monarchie a anglikánské církve, ale také příležitostí pro nejrůznější podniky těžit z přílivu turistů a zviditelnit se speciálními akcemi. Korunovační balíčky v těchto dnech v Londýně nabízejí hotely a restaurace od luxusních podniků až po fastfoody jako například Burger King. U britských prodejců zároveň na zákazníky čeká záplava zboží spojeného s korunovací od triček až po kaviár. V Londýně se před sobotním ceremoniálem opakuje podobná situace jako loni v září, kdy se statisíce lidí loučily se zesnulou královnou Alžbětou II. Nyní přijíždí fanoušci královské rodiny ze zbytku Británie i ze zahraničí, aby byli svědky korunovace, která bude pro většinu z nich první v jejich životě. Ulice v centru Londýna jsou lemované státními vlajkami a oficiální logo korunovace je při návštěvě města nepřehlédnutelné. K vidění je na letištích a ve stanicích metra, ve výlohách, na stolech restaurací nebo na vlajkách nad známým obchodním domem Selfridges na třídě Oxford Street. Neméně viditelným prvkem je tvář Karla III., která se na návštěvníky dívá z hrnků, talířů a vlaječek, z oken hospod nebo ze vchodu do hračkářství nedaleko křižovatky Picadilly Circus, kde vznikla králova socha ze stavebnice lego. "Daří se nám velmi dobře... Je tu hodně rušno vlastně už několik posledních týdnů," řekla ČTK prodavačka Alison v obchodě se suvenýry u Trafalgarského náměstí. Prodejna podle ní plánuje zboží s motivy korunovace nabízet i po zbytek měsíce. Nárůst poptávky potvrzuje také Khan, který vede jeden z obchodů na Oxford Street. "Prodali jsme tolik triček, že už máme jenom dva kusy. Dnes jsme jich hodně objednali, tak snad dorazí včas," řekl o odbytu korunovačního zboží. Mezi nejprodávanější suvenýry se řadí vlaječky s tváří britského panovníka. "Tisíce," odpověděl prodavač Said na otázku, kolik se jich zatím prodalo v jeho obchodě na náměstí Leicester Square. (pokračování...)
Londýn 5. května (zvláštní zpravodaj ČTK Alan Lexa) - Korunovace britského krále Karla III. není jen velkou chvílí monarchie a anglikánské církve, ale také příležitostí pro nejrůznější podniky těžit z přílivu turistů a zviditelnit se speciálními akcemi. Korunovační balíčky v těchto dnech v Londýně nabízejí hotely a restaurace od luxusních podniků až po fastfoody jako například Burger King. U britských prodejců zároveň na zákazníky čeká záplava zboží spojeného s korunovací od triček až po kaviár. V Londýně se před sobotním ceremoniálem opakuje podobná situace jako loni v září, kdy se statisíce lidí loučily se zesnulou královnou Alžbětou II. Nyní přijíždí fanoušci královské rodiny ze zbytku Británie i ze zahraničí, aby byli svědky korunovace, která bude pro většinu z nich první v jejich životě. Ulice v centru Londýna jsou lemované státními vlajkami a oficiální logo korunovace je při návštěvě města nepřehlédnutelné. K vidění je na letištích a ve stanicích metra, ve výlohách, na stolech restaurací nebo na vlajkách nad známým obchodním domem Selfridges na třídě Oxford Street. Neméně viditelným prvkem je tvář Karla III., která se na návštěvníky dívá z hrnků, talířů a vlaječek, z oken hospod nebo ze vchodu do hračkářství nedaleko křižovatky Picadilly Circus, kde vznikla králova socha ze stavebnice lego. "Daří se nám velmi dobře... Je tu hodně rušno vlastně už několik posledních týdnů," řekla ČTK prodavačka Alison v obchodě se suvenýry u Trafalgarského náměstí. Prodejna podle ní plánuje zboží s motivy korunovace nabízet i po zbytek měsíce. Nárůst poptávky potvrzuje také Khan, který vede jeden z obchodů na Oxford Street. "Prodali jsme tolik triček, že už máme jenom dva kusy. Dnes jsme jich hodně objednali, tak snad dorazí včas," řekl o odbytu korunovačního zboží. Mezi nejprodávanější suvenýry se řadí vlaječky s tváří britského panovníka. "Tisíce," odpověděl prodavač Said na otázku, kolik se jich zatím prodalo v jeho obchodě na náměstí Leicester Square. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Výstava v uherskobrodské galerii přenese návštěvníky do období středověku' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2023050502338|505880. Vydána 05.05.2023 9:27:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Výstava v uherskobrodské galerii přenese návštěvníky do období středověku' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2023050502338|505880. Vydána 05.05.2023 9:27:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.