Příběh starého hřbitova ožívá na náhrobcích umístěných u kostela v Zubrnicích
Zubrnice (Ústecko) 28. října (ČTK) - Příběh starého hřbitova dávají dohromady ve skanzenu v Zubrnicích nedaleko Ústí nad Labem. Náhrobky původních německy mluvících obyvatel vyproštěné z místa, kde stával mlýn, instalovali kolem kostela. Chybějící desky nahradily odkazy na předválečnou historii regionu. Hotovo ještě není, střípky mozaiky pestrých dějin příhraničí se dál skládají, řekl ČTK Karel Konopka ze skanzenu.
Se záchranou náhrobků ze zbořeniště mlýna v Zubrnicích začal bývalý ředitel skanzenu František Ledvinka. V 90. letech svépomocí několik náhrobků z tohoto místa odvezl. V roce 2021 pokračoval ve vyprošťování kusů náhrobků Konopka s partou brigádníků. Odstranit museli nálety, odvalit kameny. Následně se náhrobky nakrátko ocitly přímo na ulici před muzeem v Ústí nad Labem jako předzvěst otevření stálé expozice Naši Němci. "Vrtalo mi pak hlavou, jak interpretovat nález pro návštěvníky. Od počátku jsem tušil, že to bude na platformách nápisových tabulek," uvedl Konopka.
Proces záchrany nakonec spojil rozlomený náhrobek. Jeho první část se našla v 90. letech a druhá v roce 2021, rozlomen byl v roce 1968. "Začátek příběhu nám dlouho chyběl. Letos na jaře ústecký archivář Petr Karlíček na moje dvouleté žadonění projel farní knihy a zjistil, že v roce 1884 bylo vydáno povolení k založení hřbitova a za velké slávy litoměřického biskupství byl hřbitov vysvěcen v roce 1887," uvedl Konopka.
Po odsunu původních obyvatel začal být hřbitov trnem v oku těch nových. V roce 1968 dostal tehdejší městský národní výbor v Zubrnicích dotaci od Ústí nad Labem 140.000 korun na likvidaci hřbitova. "Dočetli jsme se v archivu, že k tomu byla použita těžká technika. Náhrobky skončily na skládce, některé si mohli lidé koupit jako stavební materiál," uvedl Konopka. Většina nápisových desek byla při demolici zničena. "Je to kus historie, kterou dáváme dohromady, a to i díky náhrobkům. V dvoumetrové vrstvě jich řada leží ještě na místě, proto naše práce ještě nekončí," řekl. Do budoucna by rád, aby se připomínka na hřbitov objevila i na jeho původním místě.
fir gcm - sdílejte článek
Následuje: Bloomberg: Proč je pro platformy s použitým oblečením v USA těžké vykázat zisk?
New York 28. října (ČTK/Bloomberg) - Přeplněné šatníky Američanů volají po úlevě. Jejich police jsou přeplněné, tyče prohnuté. A situace pod postelemi není o mnoho lepší. Pokud mají něčeho lidé v USA hodně, pak je to oblečení, které jim už nesedí, boty, které nikdy nebyly pohodlné, a zdarma rozdávané čepice a trička, o které nestáli nebo o ně nežádali. Jak zvládnout tento přebytek oblečení, je již dlouho nezodpovězenou otázkou, a to jak pro lidi, kteří se snaží uvolnit si místo ve skříni, tak pro ty, kteří se obávají, že všechny tyto přebytky nakonec skončí v odpadu, napsala agentura Bloomberg. Podle většiny odhadů si průměrný Američan pořizuje každý týden nejméně jeden kus nějakého oblečení. A většina těchto oděvů byla vyrobena s předpokladem, že si je jejich majitel oblékne pouze několikrát a pak skončí v přeplněné skříni. V posledních několika letech však u spotřeby oblečení svitla naděje: američtí zákazníci, zejména pod 40 let, projevují rostoucí zájem o staré oblečení. Nové je sice nyní levnější a hojnější než kdykoliv předtím, ale většinou je také nudná a opakuje se. Navíc několik let postpandemického útlumu módního průmyslu přispělo k rozšíření názoru oblíbeného u teenagerů v každé generaci: vintage oblečení je lepší než kupovat si něco, co vám některá značka (nebo v poslední době algoritmus) říká, abyste nosili. V loňském roce rostl americký trh s obnošeným oblečením sedmkrát rychleji než trh s novým oblečením a analýza firmy GlobalData a platformy pro další prodej ThredUp z roku 2023 předpokládá, že do roku 2028 trh poroste o 11 procent ročně. Přeprodej sice tvoří jen zlomek celkového prodeje oblečení v USA, ale s hodnotou 43 miliard USD (997,7 miliardy Kč) je nyní již příliš velký na to, aby ho šlo ignorovat. Obchodní příležitost je zřejmá a start-upy se na ní snaží vydělat více než deset let. Existuje spousta lidí, kteří by s nadšením prodávali poklady ze svého šatníku, kdyby to bylo dostatečně snadné, a spousta lidí, kteří mají zájem je koupit. Spojte tyto dvě skupiny na platformě zaměřené na módu, která nepůsobí jako garážový výprodej a nabízí mnohem širší výběr než jakýkoli vintage či second-hand obchod, a vy – jako prostředník – můžete inkasovat procento z každé transakce. A navíc můžete své podnikání prezentovat jako udržitelnou alternativu k přebytkům značek typu Shein a Temu. Přesně o to se pokouší řada start-upů - RealReal a Vestiaire Collective pro luxusní zboží, Poshmark a ThredUp pro lidi, kteří hledají zboží určené pro masový trh, StockX a Grailed pro nadšence módních trendů a značek, zejména v oblasti streetwearu, Depop pro hypermoderní vintage dívky. (pokračování...)
New York 28. října (ČTK/Bloomberg) - Přeplněné šatníky Američanů volají po úlevě. Jejich police jsou přeplněné, tyče prohnuté. A situace pod postelemi není o mnoho lepší. Pokud mají něčeho lidé v USA hodně, pak je to oblečení, které jim už nesedí, boty, které nikdy nebyly pohodlné, a zdarma rozdávané čepice a trička, o které nestáli nebo o ně nežádali. Jak zvládnout tento přebytek oblečení, je již dlouho nezodpovězenou otázkou, a to jak pro lidi, kteří se snaží uvolnit si místo ve skříni, tak pro ty, kteří se obávají, že všechny tyto přebytky nakonec skončí v odpadu, napsala agentura Bloomberg. Podle většiny odhadů si průměrný Američan pořizuje každý týden nejméně jeden kus nějakého oblečení. A většina těchto oděvů byla vyrobena s předpokladem, že si je jejich majitel oblékne pouze několikrát a pak skončí v přeplněné skříni. V posledních několika letech však u spotřeby oblečení svitla naděje: američtí zákazníci, zejména pod 40 let, projevují rostoucí zájem o staré oblečení. Nové je sice nyní levnější a hojnější než kdykoliv předtím, ale většinou je také nudná a opakuje se. Navíc několik let postpandemického útlumu módního průmyslu přispělo k rozšíření názoru oblíbeného u teenagerů v každé generaci: vintage oblečení je lepší než kupovat si něco, co vám některá značka (nebo v poslední době algoritmus) říká, abyste nosili. V loňském roce rostl americký trh s obnošeným oblečením sedmkrát rychleji než trh s novým oblečením a analýza firmy GlobalData a platformy pro další prodej ThredUp z roku 2023 předpokládá, že do roku 2028 trh poroste o 11 procent ročně. Přeprodej sice tvoří jen zlomek celkového prodeje oblečení v USA, ale s hodnotou 43 miliard USD (997,7 miliardy Kč) je nyní již příliš velký na to, aby ho šlo ignorovat. Obchodní příležitost je zřejmá a start-upy se na ní snaží vydělat více než deset let. Existuje spousta lidí, kteří by s nadšením prodávali poklady ze svého šatníku, kdyby to bylo dostatečně snadné, a spousta lidí, kteří mají zájem je koupit. Spojte tyto dvě skupiny na platformě zaměřené na módu, která nepůsobí jako garážový výprodej a nabízí mnohem širší výběr než jakýkoli vintage či second-hand obchod, a vy – jako prostředník – můžete inkasovat procento z každé transakce. A navíc můžete své podnikání prezentovat jako udržitelnou alternativu k přebytkům značek typu Shein a Temu. Přesně o to se pokouší řada start-upů - RealReal a Vestiaire Collective pro luxusní zboží, Poshmark a ThredUp pro lidi, kteří hledají zboží určené pro masový trh, StockX a Grailed pro nadšence módních trendů a značek, zejména v oblasti streetwearu, Depop pro hypermoderní vintage dívky. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Příběh starého hřbitova ožívá na náhrobcích umístěných u kostela v Zubrnicích' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024102405681|511966. Vydána 28.10.2024 7:10:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Příběh starého hřbitova ožívá na náhrobcích umístěných u kostela v Zubrnicích' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024102405681|511966. Vydána 28.10.2024 7:10:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.