Češi preferují funkčnost interiéru, je to i výsledek socialismu, říká designérka
Praha 7. září (ČTK) - Více než na vzhled interiéru Češi podle designérky a návrhářky Ivy Bastlové dbají na jeho funkčnost. Je to i výsledek socialismu, kdy v obchodech nebyl výběr, řekla Bastlová ČTK. Lehké extravaganci nebo hravosti se podle ní lidé často brání. Zájem o služby profesionálů v interiérovém designu je přesto vyšší než například před 20 lety, řekla. Čím dál tím více si Češi při zařizování domácnosti nechávají poradit také podle nábytkových domů, které ČTK oslovila.
Ať už se jedná o nábytek, jako jsou například šatní skříně, police a komody, nebo menší výrobky. Funkčnost a kvalita spolu s cenou hrají při nákupu velkou roli...
"Myslím, že zde máme velké rezervy. Nikdo nás moc neučil, jak je naše prostředí důležité pro dobrou náladu i pocit pohody, jak hodně nás ovlivňuje, motivuje, uklidňuje. Změna v myšlení společnosti je běh na dlouho trať," uvedla Bastlová.
Jednou z hlavních chyb, které Češi při zařizování domácnosti dělají, je podle Bastlové to, že vybrané materiály a barvy k sobě neladí. "Celkový výsledek pak nesplňuje očekávání a dohromady je to, jak když pejsek s kočičkou pekli dort – dali tam samé dobré věci, ale k sobě to nešlo," řekla. Zuzana Ďurišová z podpory prodeje bytových doplňků v řetězci XXXLutz uvedla, že Češi často také nemají dobrou představu o velikosti prostoru.
Za důležité Češi naopak považují to, aby měli velký a pohodlný gauč, řekla ČTK vedoucí interiérová designérka v IKEA ČR Markéta Polcarová. Rádi se podle ní také obklopují věcmi, ke kterým mají emoční vazbu - například porcelánovými sadami, rodinnými fotografiemi nebo vlastními výtvory. "Starší obývací pokoje stále obsahují masivní dřevěné stěny, nově zrekonstruované pokoje ale bývají nejčastěji ve světlých barvách - šedá, béžová - a obsahují méně nábytku," uvedla.
Důraz na funkčnost se pak podle obchodníků projevuje mimo jiné v tom, že Češi se hodně zaměřují na úložné prostory. "Ať už se jedná o nábytek, jako jsou například šatní skříně, police a komody, nebo menší výrobky. Funkčnost a kvalita spolu s cenou hrají při nákupu velkou roli," uvedla mluvčí Jysk Zuzana Rafajlovič.
Tržby za doplňky do interiéru loni v Asko-Nábytek meziročně stouply o desetinu, letos marketingová ředitelka Andrea Štěpánová očekává podobný nárůst. "Nicméně ve srovnání s některými západními zeměmi (Češi) vynakládají na vybavení a dekorace o něco méně finančních prostředků a chtějí, aby nábytek i doplňky byly kvalitní a vydržely mnoho sezon," řekla.
Hlavní designérka společnosti Bonami Linda Povolná uvedla, že v kurzu jsou letos pastelově broskvová barva, bronzové tóny nebo organické tvary sedacího nabídku. V příštím roce pak podle ní bude pokračovat trend takzvaného tichého luxusu. "Ten do bydlení přináší kvalitní a nadčasové materiály a prvky, které se vědomě snaží nebudit velkou pozornost a naopak staví na eleganci a detailech," řekla.
Trendem je ale podle obchodníků i použití chytrých technologií v domácnosti. "Potenciál chytré domácnosti je určitě velké téma do budoucna, zejména v rámci šetření a úspory energií nebo vody, ale také úspory času," řekla Ďurišová.
mib ptd - sdílejte článek
Následuje: BBC: Mohou recepty vytvořené AI restauracím pomoci navařit nebo jim zavařit?
Dubaj 7. září (ČTK/BBC News) - Může umělá inteligence (AI) pomoci majitelům restaurací vymyslet nové jídelníčky, které nalákají hosty, anebo je jen receptem na katastrofu? "Požádali jsme ChatGPT, aby vytvořil recept na nejlepší pizzu pro Dubaj," řekl BBC News Spartak Arutyunyan, který zodpovídá za tvorbu menu pro městskou pobočku řetězce restaurací a rozvozů Dodo Pizza. "A tenhle AI chatbot sestavil recept. My ho vyzkoušeli a stal se z něj velký hit. Pořád ho máme na jídelníčku," dodal. Vzhledem k tomu, že 90 procent ze tří milionů obyvatel Dubaje jsou imigranti, "je tu spousta kultur", řekl Arutyunyan. "Indové, Pákistánci, Filipínci, Arabové, Evropané." Proto požádal ChatGPT, aby vytvořil pizzu, která bude zastupovat tuto kulturní směsici. Chatbot přišel s pizzou, na které je arabská kuřecí šavarma, indický grilovaný sýr panýr, blízkovýchodní bylinkové koření zatar a sezamová pasta tahini. A zdá se, že se jí zákazníci řetězce Dodo Pizza nemohou nabažit. "Jako šéfkuchař bych tyhle ingredience nesmíchal dokonce ani na pizze, ale přesto je ta kombinace chutí překvapivě dobrá," řekl Arutyunyan. Ovšem další pizzy, které vznikly z fantazie AI, se na jídelníček nedostaly - například pizza s kombinací jahod a těstovin anebo borůvek a snídaňových cereálií. Na druhé straně světa ve Spojených státech provedla Venecia Willisová podobný experiment s umělou inteligencí v dallaské restauraci Velvet Taco, kde pracuje jako kulinářská ředitelka. AI ji začala "opravdu zajímat", a tak nechala ChatGPT vymyslet jedno ze speciálních tacos týdne. Některé výsledné recepty ale byly spíš nechutné než chutné. "Bylo tam několik zvláštních kombinací a já jsem si říkala, že si nejsem jistá, jestli červené kari, kokosové tofu a ananas budou dohromady dobré," uvedla Willisová. Zkusila ale připravit tři z navržených receptů, které vypadaly slibněji, a nakonec vybrala taco s krevetami a steakem, které zařadila na menu. Za týden se jich prodalo 22.000 porcí. "Myslím, že umělá inteligence je skvělý nástroj, který se dá použít, když jste trochu v tvůrčí krizi, abyste znovu nastartovali mozek. Řeknete si - tahle kombinace by mohla skutečně fungovat, zkusíme to. (pokračování...)
Dubaj 7. září (ČTK/BBC News) - Může umělá inteligence (AI) pomoci majitelům restaurací vymyslet nové jídelníčky, které nalákají hosty, anebo je jen receptem na katastrofu? "Požádali jsme ChatGPT, aby vytvořil recept na nejlepší pizzu pro Dubaj," řekl BBC News Spartak Arutyunyan, který zodpovídá za tvorbu menu pro městskou pobočku řetězce restaurací a rozvozů Dodo Pizza. "A tenhle AI chatbot sestavil recept. My ho vyzkoušeli a stal se z něj velký hit. Pořád ho máme na jídelníčku," dodal. Vzhledem k tomu, že 90 procent ze tří milionů obyvatel Dubaje jsou imigranti, "je tu spousta kultur", řekl Arutyunyan. "Indové, Pákistánci, Filipínci, Arabové, Evropané." Proto požádal ChatGPT, aby vytvořil pizzu, která bude zastupovat tuto kulturní směsici. Chatbot přišel s pizzou, na které je arabská kuřecí šavarma, indický grilovaný sýr panýr, blízkovýchodní bylinkové koření zatar a sezamová pasta tahini. A zdá se, že se jí zákazníci řetězce Dodo Pizza nemohou nabažit. "Jako šéfkuchař bych tyhle ingredience nesmíchal dokonce ani na pizze, ale přesto je ta kombinace chutí překvapivě dobrá," řekl Arutyunyan. Ovšem další pizzy, které vznikly z fantazie AI, se na jídelníček nedostaly - například pizza s kombinací jahod a těstovin anebo borůvek a snídaňových cereálií. Na druhé straně světa ve Spojených státech provedla Venecia Willisová podobný experiment s umělou inteligencí v dallaské restauraci Velvet Taco, kde pracuje jako kulinářská ředitelka. AI ji začala "opravdu zajímat", a tak nechala ChatGPT vymyslet jedno ze speciálních tacos týdne. Některé výsledné recepty ale byly spíš nechutné než chutné. "Bylo tam několik zvláštních kombinací a já jsem si říkala, že si nejsem jistá, jestli červené kari, kokosové tofu a ananas budou dohromady dobré," uvedla Willisová. Zkusila ale připravit tři z navržených receptů, které vypadaly slibněji, a nakonec vybrala taco s krevetami a steakem, které zařadila na menu. Za týden se jich prodalo 22.000 porcí. "Myslím, že umělá inteligence je skvělý nástroj, který se dá použít, když jste trochu v tvůrčí krizi, abyste znovu nastartovali mozek. Řeknete si - tahle kombinace by mohla skutečně fungovat, zkusíme to. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Češi preferují funkčnost interiéru, je to i výsledek socialismu, říká designérka' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Magazínový servis (mag) - Životní styl (spl). ID zprávy: T2024090604561|511363. Vydána 07.09.2024 10:20:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Češi preferují funkčnost interiéru, je to i výsledek socialismu, říká designérka' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Magazínový servis (mag) - Životní styl (spl). ID zprávy: T2024090604561|511363. Vydána 07.09.2024 10:20:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.