Reuters: Ukrajinský producent letadel Antonov přechází na výrobu dronů
Kyjev/Londýn 12. září (Reuters/ČTK) - Ukrajinská společnost Antonov rozšiřuje výrobu dronů, a v reakci na ruskou invazi tak diverzifikuje svou dosud dominantní produkci dopravních letadel. Informovala o tom agentura Reuters, která se odvolává na prezentaci ukrajinského holdingu zastřešujícího zbrojního průmysl.
Drony vyrobené a upravené na Ukrajině hrají významnou roli ve válce proti Rusku. Dříve neoznámený krok společnosti Antonov je v souladu s cílem Ukrajiny stát se globálním centrem pro výrobu dronů a směrovat investice do odvětví, které se od počátku roku 2022 dramaticky rozrostlo.
Antonov otevřel nové dronové centrum "s cílem posílit výrobní kapacity bezpilotních systémů a poskytovat podporu soukromým výrobcům bezpilotních systémů, pokud jde o odborné znalosti a služby", uvádí se v prezentaci společnosti Ukroboronprom, která zastřešuje ukrajinský obranný sektor.
Výroba dronů by mohla podpořit letecké firmy založené v dobách Sovětského svazu, které v Rusku ztratily významného zákazníka a utrpěly rozsáhlé škody v důsledku ruských útoků.
Antonov pod hlavičkou Ukroboronpromu i v minulosti navrhoval a vyráběl bezpilotní letouny, včetně modelu Horlycja. Těžiště výroby ale dlouho spočívalo na dopravních letadlech. Symbolickou ranou tohoto přístupu bylo na začátku války zničení letounu An-225 Mrija, který byl ve své době největším nákladním letounem na světě.
Jakkoliv výroba nákladních letadel bude pokračovat, nové centrum pro bezpilotní letouny by nyní mohlo lépe sloužit válečným potřebám Ukrajiny a dát inženýrům Antonova větší uplatnění, řekl agentuře Reuters zdroj obeznámený s plány společnosti. Tato osoba nemohla vystoupit pod jménem, protože plány Antonova v oblasti dronů zatím nejsou veřejné.
Zdroj dodal, že zkušenosti Antonova s nákladními letadly by se mohly uplatnit i u dálkových bezpilotních letounů. Ukrajinským ozbrojeným silám by to poskytlo možnost zasáhnout cíle hlouběji na ruském území.
Kyjev se k odpovědnosti za útoky na ruské území nehlásí, podle odborníků a západních představitelů ale stojí za zintenzivněním dronových útoků z poslední doby.
Nové středisko Antonova nabízí například aerodynamické testování, vytváření plně funkčních simulátorů pro výcvik operátorů bezpilotních letounů či vývoj standardů součástek, uvádí se dále v prezentaci.
Ukrajina použila vzdušné bezpilotní letouny k útoku na letiště a ruské jednotky a hladinové drony proti lodím a mostu. Prezentuje se také jako místo pro testování inovací bezpilotních letounů světových výrobců. To vše "naživo", v podmínkách boje.
Ukrajina byla po zahájení ruské invaze 24. února 2022 odkázána především na zahraniční drony. Nyní je ale díky intenzivní podpoře nových výrobců schopna vyrábět značné množství různých typů bezpilotních prostředků.
Poměr domácích a zahraničních dronů v ukrajinském arzenálu je těžké odhadnout vzhledem k vysokému počtu používaných systémů, jejich rychlé spotřebě a také utajení.
Podle nedávných prohlášení vysoce postavených činitelů má Ukrajina přibližně 200 výrobců dronů a její ozbrojené síly podepsaly smlouvy na dodávky 30 nových modelů dronů domácí výroby. Většina producentů jsou start-upy založené až po invazi, působí v malém měřítku a často jim chybí výrobní kapacita a podpora průmyslu potřebná k tomu, aby se z nich stali významnými hráči.
Ukrajinští představitelé uvádějí, že chtějí využít domácí inženýrské talenty vzdělané v dobách Sovětského svazu k rozvoji poválečné ekonomiky. V rámci toho byl mohla vznikat pracovní místa i v dronovém průmyslu.
Menší ukrajinský výrobce dronů, kterého letos navštívila agentura Reuters, zaměstnává bývalé inženýry z Antonova, kteří vyrábějí drony s dlouhým doletem.
Prezentace se shoduje s restrukturalizací holdingu Ukroboronprom, jejímž cílem je přilákat více zákazníků, a posílit tak roli Ukrajiny v mezinárodním obranném sektoru.
"Obranný sektor bude na Ukrajině velice brzy jedničkou," řekl agentuře Reuters ukrajinský ministr strategického průmyslu Oleksandr Kamyšin s tím, že bezpilotní letouny jsou nezbytnou součástí investic do leteckého průmyslu. "Musíme se zaměřit na lokální výrobu většího množství zbraní a munice," dodal.
V prezentaci také zaznělo, že Ukroboronprom hodlá odprodat asi 50 procent svých aktiv, která byla vyhodnocena jako "neefektivně využívaná a nesouvisející s výrobou".
abl jrm - sdílejte článek
Následuje: Západní firmy chtějí snížit dominanci Číny investicemi do syntetického grafitu
New York 12. září (ČTK) - Firmy ve Spojených státech a v Evropě si vybraly nový způsob, jak se vypořádat s nadvládou Číny v dodávkách grafitu, který je důležitou složkou většiny baterií pro elektromobily. Investují do výroby syntetického grafitu, podle odborníků to ale bude těžký boj, uvedla agentura Reuters. Syntetický grafit byl vyvinut koncem 19. století, ale teprve v posledním desetiletí se začal používat v elektromobilech. Jeho využití rychle roste. Do roku 2025 by syntetický grafit mohl mít na trhu s anodami pro baterie do elektromobilů až dvoutřetinový podíl, odhaduje společnost Benchmark Mineral Intelligence. Každý elektromobil potřebuje pro anody, tedy záporné elektrody, v bateriích v průměru 50 až 100 kilogramů grafitu. To je zhruba dvojnásobek potřebného množství lithia. Trh se syntetickým grafitem podle výzkumné společnosti Mordor Intelligence v příštích pěti letech vzroste o více než 90 procent. V roce 2028 by jeho hodnota měla činit 4,2 miliardy USD (96,3 miliardy Kč). Společnosti, které se chtějí vydat novým směrem, ale čelí obrovské konkurenci z Číny. Ta zpracovává více než 90 procent světových zásob přírodního grafitu, který se používá prakticky ve všech anodách pro elektromobily. Čínští giganti zaměření na suroviny pro baterie, jako je BTR a Shanshan, ale také investují stovky milionů dolarů do zvýšení výroby syntetického grafitu. Zavádění syntetického grafitu do dodavatelského řetězce baterií "je v Číně zralé a komerčně úspěšné", uvedla analytička britské výzkumné společnosti Rho Motion Victoria Hugillová. Čínští výrobci ovládají významný podíl na malém, ale rostoucím trhu se syntetickým grafitem. Příchod nových společností, jako je americká Anovion, australská Novonix a norská Vianode, ale pohánějí dva faktory, upozornila Hugillová. Jedním faktorem je to, že je snazší zřídit závod na výrobu syntetického grafitu než uvést do provozu nové těžební lokality na přírodní grafit. Producenti totiž mohou v USA využít pobídek, které jsou součástí loňského zákona o snížení inflace IRA, pokud bude tato výroba ve Spojených státech nebo u partnerů, kteří jsou součástí severoamerické zóny volného obchodu. (pokračování...)
New York 12. září (ČTK) - Firmy ve Spojených státech a v Evropě si vybraly nový způsob, jak se vypořádat s nadvládou Číny v dodávkách grafitu, který je důležitou složkou většiny baterií pro elektromobily. Investují do výroby syntetického grafitu, podle odborníků to ale bude těžký boj, uvedla agentura Reuters. Syntetický grafit byl vyvinut koncem 19. století, ale teprve v posledním desetiletí se začal používat v elektromobilech. Jeho využití rychle roste. Do roku 2025 by syntetický grafit mohl mít na trhu s anodami pro baterie do elektromobilů až dvoutřetinový podíl, odhaduje společnost Benchmark Mineral Intelligence. Každý elektromobil potřebuje pro anody, tedy záporné elektrody, v bateriích v průměru 50 až 100 kilogramů grafitu. To je zhruba dvojnásobek potřebného množství lithia. Trh se syntetickým grafitem podle výzkumné společnosti Mordor Intelligence v příštích pěti letech vzroste o více než 90 procent. V roce 2028 by jeho hodnota měla činit 4,2 miliardy USD (96,3 miliardy Kč). Společnosti, které se chtějí vydat novým směrem, ale čelí obrovské konkurenci z Číny. Ta zpracovává více než 90 procent světových zásob přírodního grafitu, který se používá prakticky ve všech anodách pro elektromobily. Čínští giganti zaměření na suroviny pro baterie, jako je BTR a Shanshan, ale také investují stovky milionů dolarů do zvýšení výroby syntetického grafitu. Zavádění syntetického grafitu do dodavatelského řetězce baterií "je v Číně zralé a komerčně úspěšné", uvedla analytička britské výzkumné společnosti Rho Motion Victoria Hugillová. Čínští výrobci ovládají významný podíl na malém, ale rostoucím trhu se syntetickým grafitem. Příchod nových společností, jako je americká Anovion, australská Novonix a norská Vianode, ale pohánějí dva faktory, upozornila Hugillová. Jedním faktorem je to, že je snazší zřídit závod na výrobu syntetického grafitu než uvést do provozu nové těžební lokality na přírodní grafit. Producenti totiž mohou v USA využít pobídek, které jsou součástí loňského zákona o snížení inflace IRA, pokud bude tato výroba ve Spojených státech nebo u partnerů, kteří jsou součástí severoamerické zóny volného obchodu. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Ukrajinský producent letadel Antonov přechází na výrobu dronů' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Politika (pol) - Strojírenství (str) - Zbraně (zbr) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2023091204524|507092. Vydána 12.09.2023 15:42:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Ukrajinský producent letadel Antonov přechází na výrobu dronů' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Politika (pol) - Strojírenství (str) - Zbraně (zbr) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2023091204524|507092. Vydána 12.09.2023 15:42:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.