Zlatovna Zlato Zprávy Politika

AP: Utajované lety sledují Rusko a Ukrajinu pohledem božího oka

Paříž 18. ledna (ČTK/AP) - V dálce je Ukrajina, která bojuje o přežití. Při pohledu z kokpitu letounu francouzského letectva letícího nad sousedním Rumunskem se zdá, že v zasněžené krajině panuje mír. Zdání ale klame, napsala agentura AP v reportáži z paluby letounu včasné výstrahy a řízení. Mrtví z války, kterou vede Rusko proti Ukrajině, zničená ukrajinská města a zdevastovaná krajina, která se stala bojištěm, nejsou vidět pouhým okem přes mraky. Ale francouzští vojenští technici monitorující obrazovky, na kterých se během nečinnosti zobrazuje varování "tajné", mají mnohem pronikavější pohled. S výkonným radarem na trupu, který se otočí šestkrát za minutu, a trupem vyplněným sledovacím zařízením, dokáže letadlo zaznamenat starty raket, letecké bombardování a další aktivity v konfliktu. Vzhledem k tomu, že se blíží druhé výročí vpádu ruských vojsk na Ukrajinu z 24. února 2022 získala agentura The Associated Press vzácný přístup na palubu letadla označeného anglickou zkratkou AWACS, vytvořenou ze slov Airborne Warning and Control System. S 26 členy posádky a novinářem na palubě se stroj vydal ze střední Francie na desetihodinovou průzkumnou misi do rumunského vzdušného prostoru a zpět, přičemž elektronickýma očima sledoval jižní Ukrajinu a Černé moře, včetně Ruskem okupovaného ukrajinského poloostrova Krym. Letadlo s hrdým galským kohoutem na ocasní ploše kroužilo na autopilota ve výšce 34.000 stop (deset kilometrů) a poskytovalo v reálném čase zpravodajské poznatky velitelům na zemi. Mise těchto letounů podnikaná na východním křídle Severoatlantické aliance 31 členských států vytyčila nepřekročitelnou čáru na evropském nebi. Trvalá přítomnost letadla vysoko nad východním Rumunskem, odkud stroj vidí na ruské síly a je pro ruské síly také viditelný, ukazuje, jak intenzivně NATO dohlíží na své hranice a na Rusko a také, že je připraveno v případě potřeby zasáhnout, pokud by hrozilo, že se ruská agrese rozšíří mimo Ukrajinu. Pravidelné pozorovací lety, spolu s patrolami stíhaček, pozemními radary, raketovými bateriemi a další technikou, kterou má NATO k dispozici, tvoří to, co velitel francouzské eskadry AWACS označil za "štít" proti jakémukoli potenciálnímu průniku. "Konečným cílem je samozřejmě odstrašení, aby nevypukl žádný konflikt," řekl velitel, podplukovník Richard, kterého AP směla stejně jako jiné francouzské vojáky uvést pouze hodností a křestním jménem. "Musíme ukázat, že máme štít, ukázat ostatním zemím, že NATO znamená kolektivní obranu," pokračoval. "Máme schopnost vše zjistit. Nejsme tu kvůli konfliktu. Jsme tu, abychom ukázali, že jsme přítomni a připraveni," dodal. Čtyři francouzské letouny AWACS patří mezi řadu průzkumných letadel a bezpilotních letounů, které shromažďují informace pro NATO a jeho členské státy. Francouzský AWACS typu E-3F se svými charakteristickými černobílými radarovými kopulemi podle podplukovníka Richarda "dohlédne" stovky kilometrů daleko; dalšímu upřesnění se vyhnul. Letouny E-3 jsou upravené stroje Boeing 707. Tento původně civilní dopravní letoun poprvé vzlétl v roce 1957, ale v roce 2013 přestal komerčně přepravovat cestující, takže E-3 jsou také létajícími příklady historie letectví. Zatímco letadlo kroužilo a sledovalo okolí, posádka odhalila vzdálený ruský letoun včasného varování letící nad Azovským mořem, mnoho stovek kilometrů daleko. Ruský letoun patrně také zjistil přítomnost francouzského letadla AWACS, protože senzory nainstalované na trupu zachytily signály ruského radaru. "Víme, že nás vidí, a oni vědí, že my vidíme je. Dá se říct, že je to jistý druh dialogu," poznamenal druhý pilot, major Romain. NATO má také vlastní flotilu 14 letounů AWACS, rovněž typu E-3. Mohou podle aliance odhalit nízko letící cíle na vzdálenost až 400 kilometrů, v případě vysoko letících cílů ještě o dalších 120 kilometrů dál. Říká se, že jeden AWACS dokáže sledovat oblast o velikosti Polska a tři mohou pokrýt celou střední Evropu. Francouzské stroje AWACS, schopné dvanáctihodinových letů bez doplňování paliva, se neomezují pouze na mise pro NATO. Očekává se, že budou nasazeny v rámci rozsáhlé operace zajišťující bezpečnost pro olympijské hry v Paříži. Mohou svými radary obstarat to, co podplukovník Richard nazval "pohledem božího oka". Ruští piloti občas dávali najevo, že se jim nelíbí, když je někdo sleduje. V roce 2022 vypustila ruská stíhačka raketu poblíž britského průzkumného letounu RC-135 Rivet Joint, který letěl nad mezinárodními vodami Černého moře, uvedla britská vláda. Americká vláda zveřejnila v březnu 2023 záběry ruské stíhačky, která vypustila palivo na průzkumný dron amerického letectva. Dron se zřítil do Černého moře. Letouny Rivet Joint jsou obzvláště schopná špionážní letadla a Rusové "opravdu nenávidí" jejich schopnost monitorovat válku proti Ukrajině, uvedl Justin Bronk z londýnského analytického střediska Royal United Services Institute.
Klíčová slova - Francie - Ukrajina - Rusko - NATO - boje - letectví -
Kromě shromažďování zpravodajských informací v reálném čase, které by teoreticky mohly sdílet s ukrajinskými partnery, tato letadla poskytují "fantastický pohled na to, jak ruské síly skutečně fungují ve skutečné válce", řekl Bronk v telefonickém rozhovoru. "Samozřejmě, že Rusové zuří," dodal. NATO také vysílá stíhačky, aby zachytily ruské lety. Uvádí se, že spojenecká letadla v roce 2022 podnikla více než 500 vzletů, aby zachytila ruská letadla, která se odvážila blízko ke vzdušného prostoru NATO. V roce 2023 počet takových vzletů podle aliance klesl na více než 300. Tento pokles lze částečně vysvětlit posílením ukrajinské protivzdušné obrany; hrozba sestřelení zjevně učinila ruské piloty opatrnějšími. NATO také loni zaznamenalo menší počet pilotovaných ruských letů nad západní částí Černého moře. NATO tvrdí, že převážná část vzdušných setkání mezi letouny NATO a Ruska byla bezpečná a profesionální a že ruské stroje se jen zřídka a krátkodobě dopustila narušení vzdušného prostoru aliance. Na palubě francouzského letounu druhý pilot uvedl, že ruská letadla už dlouho "nezachytila" francouzský AWACS. Pokud by se tak stalo, francouzští piloti se pokusí zmírnit jakékoli napětí. "Naše rozkazy znějí, že máme zůstat pasivní. Civilně řečeno - slušní," řekl major Romain. msk jrm - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Politika (pol) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024011603605|508597. Vydána 18.01.2024 5:35:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

AP: Utajované lety sledují Rusko a Ukrajinu pohledem božího oka


Belgická policie po 14 letech našla ukradené obrazy od Picassa a Chagalla
Íránský ministr obrany: Jsme raketová velmoc, národní zájmy budeme tvrdě bránit
Schwarzenegger byl zadržen na mnichovském letišti, neproclil luxusní hodinky
Vsetín chystá rekonstrukci knihovny i turistického informačního centra
Více než 250 miliardářů a milionářů vyzývá politiky k většímu zdanění bohatých

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.