Polsko potřebuje připravit své vojáky na válku, míní náčelník vojska
Varšava 10. července (ČTK) - Polsko potřebuje připravit své vojáky na rozsáhlou válku, uvedl dnes náčelník generálního štábu polských ozbrojených sil, generál Wieslaw Kukula podle agentury Reuters. Generál dnes před novináři ohlásil zvýšení počtu vojáků na hranici s Ruskem a Běloruskem.
Vztahy Polska s Ruskem a jeho spojencem Běloruskem se prudce zhoršily poté, co ruská vojska 24. února 2022 vpadla na sousední Ukrajinu, čímž rozpoutala válku, pokračující třetím rokem.
'Dnes musíme připravit naše síly na válku v plném rozsahu, a ne na konflikt asymetrického typu,' řekl na tiskové konferenci náčelník generálního štábu. 'To nás nutí najít dobrou rovnováhu mezi pohraniční misí a zachováním intenzity výcviku v armádě,' dodal.
Polsko v květnu oznámilo, že vynaloží deset miliard zlotých (asi 60 miliard Kč) na projekt Východní štít, který má posílit obranu země na hranicích s Běloruskem a Ruskem. Dokončení projektu Varšava plánuje na rok 2028.
Varšava letos v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu zvýšila výdaje na obranu na více než čtyři procenta svého hrubého domácího produktu.
Generál Kukula také uvedl, že současný velký zájem uchazečů o vstup do armády - plánovaný nábor na celý letošní rok se podařilo splnit během prvního pololetí a hlásí se další zájemci - představuje pro velení dilema, zda má přijmout více rekrutů, než původně počítal armádní rozpočet, na úkor nákupu vojenského materiálu. Zvláště když se očekává, že zájem obléci si uniformu začne od roku 2027 v důsledku demografických potíží prudce klesat.
'Lidé, anebo vybavení? Je to velké dilema a na toto téma se uvnitř resortu vede ostrá debata,' řekl Kukula a dodal, že debata se povede ještě dva týdny a mezitím se připraví konečné rozhodnutí. Dodatečné náklady kromě nečekaného přílivu zájemců o obranu vlasti vytváří podle generála rovněž údržba nově pořízených zbraní, jakou jsou americké tanky M1A1 Abrams a jihokorejské bojové letouny FA-50.
Polské ozbrojené sily měly na konci loňského roku asi 190.000 příslušníků, včetně pozemních, leteckých, námořních, speciálních sil a sil územní obrany. Polsko plánuje zvýšit tento počet v příštích letech na 300.000 vojáků v profesionální službě, dobrovolné základní službě a v silách územní obrany.
Dalších 150.000 připravených vojáků má být podle generálova dubnového vyjádření v aktivních zálohách. Letos se plánuje počet aktivních záloh zvýšit z 10.000 rezervistů na dvojnásobek, cíle v podobě 150.000 členů aktivních záloh má být dosaženo k roku 2039.
msk zdp - sdílejte článek
Následuje: Anketa: V ČR roste zájem o sorbety a řemeslné zmrzliny, vedou tradiční příchutě
Praha 10. července (ČTK) - Ve výběru zmrzliny jsou podle prodejců Češi spíše konzervativní, vedou tradiční příchutě jako vanilková, čokoládová nebo ovocná, roste ale zájem o sorbety a řemeslné zmrzliny. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci. V letních měsících se zvyšují některým řetězcům prodeje zmrzliny až pětinásobně. Po tradičních příchutích nejčastěji lidé sahají i podle řetězce Lidl, vedle vanilkové a čokoládové zmrzliny prodávají ve velkém slaný karamel, řekla ČTK mluvčí Eliška Froschová Stehlíková. Zákazníci podle ní mají zájem také o udržitelné nebo odlehčené varianty, nabízejí proto například veganské zmrzliny či zmrzliny se zvýšeným obsahem proteinu. Hypermarket Globus, který nabízí mimo jiné točené zmrzliny, tvrdí, že zatímco dříve lidé vyhledávali spíše mléčné zmrzliny, aktuálně je větší zájem o sorbety. 'Ve prospěch sorbetů hrají nejen vysoké venkovní teploty, ale také to, že mnoho lidí se mléčné vyhýbá kvůli laktóze ze zdravotních nebo z jiných stravovacích důvodů,“ uvedl za Globus Pavel Meduna. Loni během letních měsíců prodali zhruba 703.000 porcí točené zmrzliny a 92.000 kusů zmrzliny ve vaničkách. Nové trendy vyplývají také z průzkumu společnosti Ipsos Instant Research pro on-line supermarket Rohlik.cz, který má ČTK k dispozici. Podle průzkumu, kterého se v červnu letošního roku zúčastnilo 800 respondentů, je pro tři čtvrtiny Čechů při výběru zmrzliny nejdůležitější kvalita a čerstvost použitých potravin. Téměř polovina lidí upřednostňuje zmrzliny, které neobsahují umělé přísady. Pokud mají zákazníci jistotu, že výrobce použil přírodní ingredience, sezonní a lokální suroviny, jsou podle průzkumu ochotni za zmrzlinu připlatit. (pokračování...)
Praha 10. července (ČTK) - Ve výběru zmrzliny jsou podle prodejců Češi spíše konzervativní, vedou tradiční příchutě jako vanilková, čokoládová nebo ovocná, roste ale zájem o sorbety a řemeslné zmrzliny. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci. V letních měsících se zvyšují některým řetězcům prodeje zmrzliny až pětinásobně. Po tradičních příchutích nejčastěji lidé sahají i podle řetězce Lidl, vedle vanilkové a čokoládové zmrzliny prodávají ve velkém slaný karamel, řekla ČTK mluvčí Eliška Froschová Stehlíková. Zákazníci podle ní mají zájem také o udržitelné nebo odlehčené varianty, nabízejí proto například veganské zmrzliny či zmrzliny se zvýšeným obsahem proteinu. Hypermarket Globus, který nabízí mimo jiné točené zmrzliny, tvrdí, že zatímco dříve lidé vyhledávali spíše mléčné zmrzliny, aktuálně je větší zájem o sorbety. 'Ve prospěch sorbetů hrají nejen vysoké venkovní teploty, ale také to, že mnoho lidí se mléčné vyhýbá kvůli laktóze ze zdravotních nebo z jiných stravovacích důvodů,“ uvedl za Globus Pavel Meduna. Loni během letních měsíců prodali zhruba 703.000 porcí točené zmrzliny a 92.000 kusů zmrzliny ve vaničkách. Nové trendy vyplývají také z průzkumu společnosti Ipsos Instant Research pro on-line supermarket Rohlik.cz, který má ČTK k dispozici. Podle průzkumu, kterého se v červnu letošního roku zúčastnilo 800 respondentů, je pro tři čtvrtiny Čechů při výběru zmrzliny nejdůležitější kvalita a čerstvost použitých potravin. Téměř polovina lidí upřednostňuje zmrzliny, které neobsahují umělé přísady. Pokud mají zákazníci jistotu, že výrobce použil přírodní ingredience, sezonní a lokální suroviny, jsou podle průzkumu ochotni za zmrzlinu připlatit. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Polsko potřebuje připravit své vojáky na válku, míní náčelník vojska' je zařazena do kategorií Politika (pol). ID zprávy: T2024071004999|510688. Vydána 10.07.2024 16:39:53. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Polsko potřebuje připravit své vojáky na válku, míní náčelník vojska' je zařazena do kategorií Politika (pol). ID zprávy: T2024071004999|510688. Vydána 10.07.2024 16:39:53. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.