Čína podala u WTO stížnost na evropská cla zavedená na dovoz elektromobilů
Peking/Ženeva (Švýcarsko) 4. listopadu (ČTK) - Čína si u Světové obchodní organizace (WTO) stěžuje na vysoká cla, která na dovoz elektromobilů zavedla Evropská unie. Zástupce WTO serveru Politico dnes potvrdil, že organizace už stížnost obdržela. Takzvaná vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny jsou výsledkem vyšetřování čínských subvencí, které v minulých měsících vedla Evropská komise (EK). Platí od 30. října po dobu pěti let a připočítávají se ke standardnímu desetiprocentnímu clu.
'Můžeme potvrdit, že jsme od Číny obdrželi žádost o konzultace s Evropskou unií ohledně konečných vyrovnávacích cel, která EU zavedla na elektrická vozidla,“ uvedl zástupce WTO.
Čína žádá o konzultace s EU, které představují první krok v rámci případného řešení sporu prostřednictvím WTO. Ty mohou trvat až 60 dní. Následně může být požádán nejvyšší odvolací orgán WTO, aby spor mezi oběma obchodními partnery rozhodl. Panel tohoto orgánu je ale v poslední době ochromen kvůli nedostatku soudců v důsledku nespokojenosti Spojených států s organizací.
Čína a EU by mohly spor vyřešit prostřednictvím záložního systému - takzvaného mnohostranného prozatímního ujednání o odvolání při rozhodčím řízení (MPIA). Jde o nový systém, který ustavila část členů WTO včetně EU, aby paralyzaci odvolacího orgánu obešla.
Minulý týden čínské ministerstvo potvrdilo návštěvu delegace z EU za účelem jednání o možném řešení sporu o vyrovnávací cla a subvence. V případě, že by se obě strany shodly na smírném řešení, mohla by EK od cel upustit i dříve než za pět let.
Čína už dříve pohrozila odvetou proti těm evropským firmám, které na čínský trh vyvážejí mléčné výrobky nebo produkty z vepřového masa. Od 11. října navíc uvalila clo 30,6 až 39 procent na dovoz evropské brandy, což se dotýká zejména francouzských producentů. Brusel tyto kroky odsoudil jako neoprávněné.
Evropská unie uplatňuje při dovozu automobilů standardní desetiprocentní clo. Spolu s vyrovnávacím clem tak celkový dovozní poplatek na některé bateriové elektromobily z Číny přesahuje 45 procent.
Dodatečné clo, které EK zavedla, se liší podle výrobce. Například dovoz elektromobilů od čínské firmy BYD je zatížen clem 17 procent. Clo 18,8 procenta platí na elektromobily od firmy Geely a 35,3 procenta na auta, která vyváží čínský státní podnik SAIC. Při započtení standardního cla tak v posledním případě dovozní poplatek činí 45,3 procenta. Geely prodává například značky Polestar nebo Volvo, zatímco SAIC vlastní původně britskou značku MG, která patří k nejprodávanějším elektromobilům v Evropě.
Komise už dříve uvedla, že nejvyšším clem zatíží ty automobilky, které s ní nespolupracovaly při vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou.
Na ostatní výrobce elektromobilů v Číně, včetně těch západních, jako je Volkswagen a BMW, se vztahuje clo 20,7 procenta. Na elektromobily americké značky Tesla vyrobené v Číně zavedla komise clo 7,8 procenta. U tohoto poplatku EK uvádí, že k němu dospěla na základě 'individuální kalkulace'.
Evropská komise, která jménem 27 členských zemí EU řídí obchodní spory, poukazuje na výrazný nárůst dovozu elektromobilů z Číny do EU. Zatímco v roce 2020 podíl elektrických aut vyrobených v Číně dosahoval na unijním trhu elektromobilů 3,9 procenta, do září 2023 se dostal na 25 procent. Komise tvrdí, že je to částečně výsledek nečestných subvencí, které automobilkám poskytuje čínská vláda. Peking takové tvrzení odmítá a poukazuje na technologický pokrok v Číně.
Zavedená cla vadí zejména německým automobilkám, pro které je Čína důležitým trhem. Manažeři těchto automobilek se obávají, že spor o cla bude mít negativní dopady na odbyt jejich aut v Číně v době, kdy už mají dost problémů kvůli vysokým nákladům v souvislosti s požadavky EK na přechod k takzvaným čistým zdrojům energie.
boz spr - sdílejte článek
Následuje: Prohlídky zámku v Holešově letos navštívilo 5000 lidí, podobně jako loni
Holešov (Kroměřížsko) 4. listopadu (ČTK) – Prohlídky zámku v Holešově na Kroměřížsku letos navštívilo přibližně 5000 lidí, podobně jako loni. Číslo shrnuje nejen zájem o tradiční prohlídky s průvodcem, ale také o letní zážitkové komentované prohlídky. Přičtena je také návštěvnost edukačních programů pro školy, které byly letos věnované Wrbnům, poslednímu šlechtickému rodu na panství, sdělila dnes ČTK mluvčí Městského kulturního střediska (MKS) v Holešově Dana Podhajská. Zámek nabízí především prezentaci feudálního sídla raného baroka s cennými nástropními malbami. 'V zařízené části okruhu je to pak ukázka bydlení v 19. století, kdy panství vlastnili zmínění Wrbnové. Ti se letos stali doplňkem turistické sezony, protože lidé si ke vstupence na prohlídkový okruh mohli přikoupit speciální vstupenku na výstavu Wrbnové Konec starých časů,' uvedla Podhajská. Výstav zámek každoročně hostí několik. Letos si je prohlédlo 15.000 návštěvníků, zhruba o tisícovku více než v roce 2023. V nabídce letos nechyběla například výstava věnovaná stavebnici Seva. Další výstava digitálně oživila císaře Rudolfa II., který návštěvníky prováděl svými uměleckými sbírkami a alchymistickou laboratoří. Lidé se prostřednictvím letošních výstav mohli seznámit i s historií kriminalistiky nebo tvorbou kreslíře Petra Urbana. 'Do nabídky letos přibyla také první stálá expozice zámku, respektive městského muzea, které v něm sídlí. (pokračování...)
Holešov (Kroměřížsko) 4. listopadu (ČTK) – Prohlídky zámku v Holešově na Kroměřížsku letos navštívilo přibližně 5000 lidí, podobně jako loni. Číslo shrnuje nejen zájem o tradiční prohlídky s průvodcem, ale také o letní zážitkové komentované prohlídky. Přičtena je také návštěvnost edukačních programů pro školy, které byly letos věnované Wrbnům, poslednímu šlechtickému rodu na panství, sdělila dnes ČTK mluvčí Městského kulturního střediska (MKS) v Holešově Dana Podhajská. Zámek nabízí především prezentaci feudálního sídla raného baroka s cennými nástropními malbami. 'V zařízené části okruhu je to pak ukázka bydlení v 19. století, kdy panství vlastnili zmínění Wrbnové. Ti se letos stali doplňkem turistické sezony, protože lidé si ke vstupence na prohlídkový okruh mohli přikoupit speciální vstupenku na výstavu Wrbnové Konec starých časů,' uvedla Podhajská. Výstav zámek každoročně hostí několik. Letos si je prohlédlo 15.000 návštěvníků, zhruba o tisícovku více než v roce 2023. V nabídce letos nechyběla například výstava věnovaná stavebnici Seva. Další výstava digitálně oživila císaře Rudolfa II., který návštěvníky prováděl svými uměleckými sbírkami a alchymistickou laboratoří. Lidé se prostřednictvím letošních výstav mohli seznámit i s historií kriminalistiky nebo tvorbou kreslíře Petra Urbana. 'Do nabídky letos přibyla také první stálá expozice zámku, respektive městského muzea, které v něm sídlí. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Čína podala u WTO stížnost na evropská cla zavedená na dovoz elektromobilů' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Politika (pol) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024110403786|512020. Vydána 04.11.2024 14:39:32. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Čína podala u WTO stížnost na evropská cla zavedená na dovoz elektromobilů' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Politika (pol) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024110403786|512020. Vydána 04.11.2024 14:39:32. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.