Víkend Křišťálového údolí otevře potřetí dveře do skláren, připojí se i Poláci
Liberec 9. listopadu (ČTK) - Víkend Křišťálového údolí otevře potřetí veřejnosti dveře do skláren, uměleckých škol a muzeí v Libereckém kraji. Novinkou letošního ročníku je rozdělení na samostatný program v sobotu 12. listopadu a v neděli 13. listopadu. Poprvé se připojí také Poláci, prohlídky v češtině nabídne v neděli Huť Julie v Piechowicích a také Krkonošské muzeum v Jelení Hoře, kde je stálá expozice skla, řekl dnes ČTK mluvčí krajského úřadu Jan Mikulička.
Křišťálové údolí (Crystal Valley) je projekt Libereckého kraje na podporu cestovního ruchu a místních sklářských a bižuterních firem. Kraj je oblíbenou turistickou oblastí, tisíce návštěvníků do něj každoročně míří za přírodou a sportem, má však ve světě unikátní postavení ve sklářské a bižuterní výrobě a výrobě šperků. Napříč krajem je zhruba 160 sklářských, bižuterních a šperkařských firem, živnostníků, muzeí a škol, a právě ty by měly být hlavním turistickým lákadlem. Kraj proto před třemi lety získal od sklářské firmy Preciosa ochranné známky Křišťálové údolí.
"Podívat se do sklářských provozů je pro místní i návštěvníky stále atraktivnější. Najednou člověk vidí, jakou práci dá vyrobit skleničku, vázu či skleněný šperk. Lidé mají možnost na akcích Křišťálového údolí poznat tradici sklářské výroby našeho kraje, která je stále živá a nenabízí jen pohled do historie, ale je výsostně současná a moderní," doplnila náměstkyně hejtmana pro kulturu a cestovní ruch Květa Vinklátová (Starostové pro Liberecký kraj).
Sobotní program otevře návštěvníkům dveře 21 provozů, muzeí i škol na Českolipsku. Lidé se mohou vydat do velkých skláren jako Crystalex nebo Preciosa Lighting, ale i do malých hutí, jako je třeba ta, kterou provozuje Jiří Haidl ve Svojkově nedaleko Sloupu v Čechách, nahlédnou do designérského studia brusiče skla Aleše Zvěřiny v Novém Boru. Otevřená budou muzea i sklářské školy v Novém Boru a Kamenickém Šenově nebo Křišťálový chrám v Kunraticích u Cvikova.
Nedělní program se soustředí na výrobce v Jizerských horách, Českém ráji a Krkonoších. Představí se tři desítky subjektů, kromě jiného například Preciosa v Desné, výrobce vánočních ozdob Glassor v Liberci nebo Jan Pesničák v Josefově Dole. Otevřena bude i výstava Zdeňka Lhotského v Železném Brodě nebo dílna Josefa Novotného v Heřmanicích u Frýdlantu. Turisté mohou zamířit také například do firmy Rautis v Poniklé, kde vyrábějí perličkové skleněné ozdoby zapsané na seznamu UNESCO.
ivc kš
Vlaky s energetickými surovinami budou mít mimořádnou přednost, schválila vláda
Praha 9. listopadu (ČTK) - Nákladní vlaky, které převážejí energetické suroviny, budou mít v mimořádných situacích na železnici přednost před ostatními. Opatření, které dnes schválila vláda, má zamezit případnému nedostatku energetických surovin a následnému ohrožení provozu v energetických podnicích. Na tiskové konferenci po jednání vlády to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). K úpravě vede stát situace po invazi Ruska na Ukrajinu a energetická krize.
Přednost pro nákladní vlaky bude podle ministerstva dopravy možné využívat v konkrétních výjimečných a odůvodněných případech, kdy hrozí zpoždění dodávek pro energetický průmysl.
"Tuto možnost zavádíme v souvislosti s potřebou zajištění energetických surovin, například pro dodávky tepla pro obyvatele a firmy nebo pro výrobu elektrické energie,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN).
Podle Kupky půjde o vybrané nákladní vlaky na vybraných trasách po určité nezbytně nutné období. "Cestující se tak nemusí bát toho, že každý nákladní vlak bude mít od nynějška přednost před osobním. Potřebnost, nezbytnost i zpoždění dodávky za standardních podmínek musí být v každém případě prokazatelná,“ vysvětlil princip fungování Kupka. V případě použití přednosti tak některé osobní vlaky mohou mít zpoždění.
Přednost budou mít vlaky přímo během jízdy například při průjezdu tratí s výlukou nebo nebo při zpoždění jiných vlaků. Opatření může podle ministerstva dopravy také pomoci rychlejšímu obratu vozů a lokomotiv. Uplatňovat se ovšem bude operativně v provozu, při rozdělování kapacity mezi jednotlivé spoje v jízdním řádu budou platit standardní pravidla.
Potřebnost rychlejší přepravy konkrétních surovin bude stanovovat ministerstvo průmyslu a obchodu, které následně zažádá ministerstvo dopravy o zajištění priority pro vlaky na vybraných tratích. Přednost následně na trati zajistí Správa železnic.
Vláda pro opatření využila stávající vyhlášky. Nejde tedy o změnu legislativy, ale vymezení postupu pro současnou energetickou krizi při upřednostňování tzv. mimořádných vlaků.
Obdobnou změnu schválilo v srpnu například Německo, kde mají mít v případě potřeby v zájmu energetické bezpečnosti nákladní vlaky s uhlím na vytížených koridorech přednost před osobními soupravami.
sip snm
DALŠÍ ZPRÁVY