Metrostav v Norsku hloubí podzemní dutinu za téměř miliardu korun
Praha/Bergen 27. listopadu (ČTK) - Dceřiná společnost Metrostavu Norge razí v Norsku podzemní objekt k ukládání odpadu z výroby zinku. V oblasti vnitřních fjordů ve městě Odda nedaleko Bergenu staví od začátku letošního srpna a má jít o největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Kaverny budou sloužit těžební společnosti Boliden. Metrostav o tom informoval v tiskové zprávě. Mluvčí společnosti Radim Mana ČTK řekl, že cena zakázky je téměř miliarda českých korun.
Rozměry budoucích kaveren dosáhnou podle tiskové zprávy 65 metrů na výšku, 30 metrů na šířku a 250 metrů na délku. Půjde tak o 400.000 metrů krychlových otevřeného prostoru nepravidelného tvaru a několikanásobně bude převyšovat objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v Česku. Stavbaři budou muset v Norsku vytěžit 900.000 metrů krychlových horniny.
"Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky takzvanému nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem," řekl vedoucí projektu Anton Vido.
Myšlenka vybudovat úložiště pochází už z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50.000 metrů krychlových a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.
Při stavebních pracích by měli dělníci vybudovat také tři přístupové tunely a jednu menší kavernu o objemu 22.700 metrů krychlových, v níž bude sarkofág na ukládání rtuti. Na projektu pracuje 20 členů projektového týmu a 68 dělníků ve čtyřech směnách. V současnosti je hotová zhruba desetina.
Metrostav Norge v Norsku dále staví silnici poblíž města Tromsö v nejsevernější části země. Nový úsek E8 o délce deset kilometrů bude stát v přepočtu 4,5 miliardy korun a pro dceru Metrostavu znamená dosud největší zakázku. Dokončená by měla být v roce 2027.
Čistý zisk skupiny Metrostav loni meziročně vzrostl o 29 procent na 1,1 miliardy korun. Zvýšily se také její provozní výnosy, tedy příjmy pocházející z hlavní činnosti firmy, a to meziročně o 3,5 procenta na 51,6 miliardy korun. Skupinu Metrostav tvoří 75 firem působících ve stavebnictví a developmentu a službách spojených s těmito odvětvími. Kromě akciové společnosti Metrostav a norské Norge to je například stavební firma Subterra nebo společnost Metrostav Development.
jbr snm - sdílejte článek
Následuje: Írán zavede vlastní digitální měnu, řekl guvernér centrální banky
Teherán 27. listopadu (ČTK) - Írán se chystá v nejbližší době zavést vlastní digitální měnu. Projekt digitálního rijálu je širší snahou modernizovat íránský bankovní systém, který čelí západním sankcím, a zlepšit mezinárodní spolupráci ve finančním sektoru. Uvedla to íránská polooficiální tisková agentura Tasnim. Guvernér centrální banky Mohammad Rezá Farzín o plánech tento týden informoval na výroční konferenci o moderním bankovnictví a platebních systémech. Guvernér v projevu konferenci popsal jako příležitost přezkoumat pravidla a nastínit budoucí trajektorii bankovního systému. "Jako guvernérovi mi tato platforma umožňuje vyhodnotit strategie a nastavit kurz vpřed. Poznatky, o které se zde podělíme, začleníme do tvorby naší politiky," řekl. Farzín řekl, že Írán má robustní digitální infrastrukturu. "Íránská platební síť Shetab s transakcemi zpracovanými do dvou sekund patří k nejefektivnějším v regionu,“ poznamenal guvernér. Digitální rijál bude podle něj spuštěn bezprostředně a centrální banka je odhodlána prosazovat moderní bankovní postupy. "Vývoj inovativních bankovních systémů je celosvětovou odpovědností centrální banky a my jsme odhodláni tuto povinnost v Íránu splnit," dodal. Guvernér připustil, že problémem jsou pro Írán mezinárodní sankce, země ale podle něj pokročila v hledání alternativních řešení. Írán čelí sankcím za porušování lidských práv, za obohacování uranu a také například za dodávky zbraní Rusku. "Sankce zůstávají významnou překážkou, ale v posledních letech jsme udělali pozoruhodný pokrok," řekl guvernér s odkazem na spuštění systému ACU-MIR. Tato platforma, navržená pro finanční spolupráci v Asii, funguje jako alternativa k západnímu platebnímu systému SWIFT a umožňuje transakce se zeměmi, jako je Indie a Pákistán. (pokračování...)
Teherán 27. listopadu (ČTK) - Írán se chystá v nejbližší době zavést vlastní digitální měnu. Projekt digitálního rijálu je širší snahou modernizovat íránský bankovní systém, který čelí západním sankcím, a zlepšit mezinárodní spolupráci ve finančním sektoru. Uvedla to íránská polooficiální tisková agentura Tasnim. Guvernér centrální banky Mohammad Rezá Farzín o plánech tento týden informoval na výroční konferenci o moderním bankovnictví a platebních systémech. Guvernér v projevu konferenci popsal jako příležitost přezkoumat pravidla a nastínit budoucí trajektorii bankovního systému. "Jako guvernérovi mi tato platforma umožňuje vyhodnotit strategie a nastavit kurz vpřed. Poznatky, o které se zde podělíme, začleníme do tvorby naší politiky," řekl. Farzín řekl, že Írán má robustní digitální infrastrukturu. "Íránská platební síť Shetab s transakcemi zpracovanými do dvou sekund patří k nejefektivnějším v regionu,“ poznamenal guvernér. Digitální rijál bude podle něj spuštěn bezprostředně a centrální banka je odhodlána prosazovat moderní bankovní postupy. "Vývoj inovativních bankovních systémů je celosvětovou odpovědností centrální banky a my jsme odhodláni tuto povinnost v Íránu splnit," dodal. Guvernér připustil, že problémem jsou pro Írán mezinárodní sankce, země ale podle něj pokročila v hledání alternativních řešení. Írán čelí sankcím za porušování lidských práv, za obohacování uranu a také například za dodávky zbraní Rusku. "Sankce zůstávají významnou překážkou, ale v posledních letech jsme udělali pozoruhodný pokrok," řekl guvernér s odkazem na spuštění systému ACU-MIR. Tato platforma, navržená pro finanční spolupráci v Asii, funguje jako alternativa k západnímu platebnímu systému SWIFT a umožňuje transakce se zeměmi, jako je Indie a Pákistán. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Metrostav v Norsku hloubí podzemní dutinu za téměř miliardu korun' je zařazena do kategorií Stavebnictví a reality (sta) - Burzy (bur) - Burzy komoditní (buk) - Suroviny, nerosty (sur) - Životní prostředí (ekl) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024112704190|512297. Vydána 27.11.2024 14:11:50. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Metrostav v Norsku hloubí podzemní dutinu za téměř miliardu korun' je zařazena do kategorií Stavebnictví a reality (sta) - Burzy (bur) - Burzy komoditní (buk) - Suroviny, nerosty (sur) - Životní prostředí (ekl) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024112704190|512297. Vydána 27.11.2024 14:11:50. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.