Studie: Průměrná mzda v ČR v eurech dosáhla 1779 eur, rostla nejméně ve V4
Praha 9. června (ČTK) - Průměrná mzda v soukromém sektoru vyjádřená v eurech se v Česku letos meziročně zvýšila o šest procent na 1779 eur (43.716 korun). Růst mezd byl nejpomalejší ze zemí Visegrádské skupiny (V4 - Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko) a polské mzdy překonaly ty české. Ze sousedních států je nejvyšší průměrná mzda v Rakousku, kde dosahuje 4753 eur (116.794 korun). Vyplývá to z každoroční studie poradenské společnosti Forvis Mazars, která porovnává daňové systémy 22 zemí střední a východní Evropy.
K nejvýraznější změně došlo u daně z příjmů fyzických osob v Chorvatsku, které přešlo k progresivnějšímu zdanění a výrazněji upravilo výši i rozptyl sazeb...
Podle údajů Českého statistického úřadu průměrná nominální mzda v Česku v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o sedm procent na 43.941 korun. Po více než dvou letech se zvýšila průměrná mzda i v reálném vyjádření při započtení inflace, meziročně vzrostla o 4,8 procenta.
Polsko podle studie Forvis Mazars zaznamenalo mezi státy V4 nejvyšší růst průměrné mzdy vyjádřené v eurech, zvýšila se o 25 procent a dosáhla 1795 eur (44.109 korun). Rychleji než v Česku rostly mzdy i na Slovensku a v Maďarsku, v absolutní výši ale zůstaly na nižší úrovni. V Maďarsku dosáhla průměrná mzda po jedenáctiprocentním růstu 1597 eur (39.242 korun), na Slovensku po sedmiprocentním růstu 1383 eur (33.984 korun).
Nejvyšší průměrnou mzdu ze zemí střední a východní Evropy má Rakousko, kde dosáhla 4753 eur. Následuje Německo s průměrnou mzdou 4105 eur (100.875 korun). Naopak nejnižší průměrná mzda je v Kosovu, kde dosahuje 400 eur (9829 korun) a na Ukrajině, kde je 525 eur (12.901 korun).
Studie dále uvádí, že výše daní z příjmu se ve sledovaných zemích v posledním roce významně neměnila. "K nejvýraznější změně došlo u daně z příjmů fyzických osob v Chorvatsku, které přešlo k progresivnějšímu zdanění a výrazněji upravilo výši i rozptyl sazeb," uvedl vedoucí partner daňového oddělení Forvis Mazars v České republice Pavel Klein. Nadále platí, že menší část sledovaných států uplatňuje paušální daň z příjmu fyzických osob, kde se zdanění pohybuje v rozmezí od deseti do 20 procent. Ostatní země uplatňují progresivní zdanění a například v Rakousku dosahuje nejvyšší sazba daně 55 procent, ve Slovinsku 50 procent. Česko má dvě sazby daně z příjmu fyzických osob, základní činí 15 procent a zvýšená 23procentní se uplatňuje na výdělky nad trojnásobkem průměrné mzdy.
Studie si všímá i povinných odvodů zaměstnavatelů. V průměru je jejich podíl k hrubým mzdám ve sledovaných zemích 16 procent, mezi státy jsou ale velké rozdíly. Nejnižší odvody zaměstnavatelů jsou v Litvě, kde dosahují 1,77 procenta hrubé mzdy. V Česku jsou 24,8 procenta pro roční příjmy do 86.140 eur (2,1 milionu korun). Na Slovensku se zvýšily z 35,2 na 36,2 procenta.
str snm - sdílejte článek
Následuje: Bloomberg: Pivovary sázejí na nealkoholická piva, jejichž spotřeba roste
Brusel 9. června (ČTK/Bloomberg) - Lahve s pivem zdobené pěti olympijskými kruhy již v rámci příprav na letní hry v Paříži sjíždějí z výrobní linky v belgickém pivovaru Anheuser-Busch InBev. Od posledních letních olympijských her ve francouzském hlavním městě uplynulo 100 let a město chce zanechat svoji stopu poté, co se předchozí olympijské hry v Tokiu kvůli pandemii nemoci covid-19 konaly prakticky na prázdných stadionech. A nyní poprvé v historii bude mít událost, která představuje vrchol lidských sportovních úspěchů, na úrovni celosvětového partnerství pivního sponzora. Oficiálním pivem her ale bude Corona Cero, která neobsahuje alkohol, píše agentura Bloomberg. Největší světový pivovar se rozhodl propagovat mezi miliardami sportovních fanoušků výrobek s nulovým obsahem alkoholu, který byl v Evropě uveden na trh teprve před dvěma roky. AB InBev doufá, že využije hry v Paříži, které by se podle očekávání měly stát jednou z největších marketingových událostí, jakou kdy olympijské hry zažily, ke zlepšení své pozice v jediné části světového pivního průmyslu, která skutečně roste. Trh s nealkoholickým pivem má odhadovanou hodnotou 13 miliard USD (296 miliard Kč) a stále roste. Značky od Heinekenu po Guinness, a nyní i Corona Cero, se snaží oslovit skupinu spotřebitelů, kteří dbají na své zdraví, a doufají, že se jim podaří vytáhnout peníze z jejich peněženek. V této skupině jsou mladí i starší, kteří se chtějí vymanit z kultury alkoholu. Sládci pracují na recepturách, které se snaží zkopírovat chuť a strukturu skutečného piva. Heineken, Guinness a Budweiser jsou nyní k dispozici bez alkoholu a na tento trh se nyní zaměřují i stovky malých pivovarů a novějších značek. Pro generálního ředitele firmy AB InBev Michela Doukerise je to jednoduché: 'Spotřebitel se změnil.' Nealkoholické pivo, nebo pivo s obsahem alkoholu méně než 0,5 procenta, je jen malou částí trhu. Podle GlobalData Plc. se ročně uvaří 31,4 milionu hektolitrů nealkoholického piva, což je zlomek ve srovnání s alkoholickým pivem, kterého se uvaří 1,93 miliardy hektolitrů. Od roku 2018 však roční tempo růstu prodeje nealkoholického piva činí v průměru 3,6 procenta, zatímco u alkoholického jen 0,3 procenta. V USA nyní tvrdí, že pije pivo, 62 procent lidí ve věku 18 až 34 let, zatímco na počátku tisíciletí to bylo 72 procent, ukazují údaje analytické firmy Gallup. To jsou čísla, která firmy nemohou ignorovat. Sportovní akce se často stávají místem propagace piv s nula procenty alkoholu, upozornila analytička výzkumné firmy IWSR Susie Goldspinková. Pro pivní společnosti to má širší přínos. Jejich bezalkoholové verze mají často stejný název a označení jako původní pivo. Tyto akce tak zvyšují povědomí o značce a umožňují firmám obcházet stále přísnější omezení reklamy na alkohol. Olympijské hry jsou součástí trendu propagace piv s nulovým obsahem alkoholu prostřednictvím sportu. Tato piva propagují třeba Heineken ve Formuli 1 či firma Diageo na ragbyovém turnaji Six Nations propagovala Guinness. (pokračování...)
Brusel 9. června (ČTK/Bloomberg) - Lahve s pivem zdobené pěti olympijskými kruhy již v rámci příprav na letní hry v Paříži sjíždějí z výrobní linky v belgickém pivovaru Anheuser-Busch InBev. Od posledních letních olympijských her ve francouzském hlavním městě uplynulo 100 let a město chce zanechat svoji stopu poté, co se předchozí olympijské hry v Tokiu kvůli pandemii nemoci covid-19 konaly prakticky na prázdných stadionech. A nyní poprvé v historii bude mít událost, která představuje vrchol lidských sportovních úspěchů, na úrovni celosvětového partnerství pivního sponzora. Oficiálním pivem her ale bude Corona Cero, která neobsahuje alkohol, píše agentura Bloomberg. Největší světový pivovar se rozhodl propagovat mezi miliardami sportovních fanoušků výrobek s nulovým obsahem alkoholu, který byl v Evropě uveden na trh teprve před dvěma roky. AB InBev doufá, že využije hry v Paříži, které by se podle očekávání měly stát jednou z největších marketingových událostí, jakou kdy olympijské hry zažily, ke zlepšení své pozice v jediné části světového pivního průmyslu, která skutečně roste. Trh s nealkoholickým pivem má odhadovanou hodnotou 13 miliard USD (296 miliard Kč) a stále roste. Značky od Heinekenu po Guinness, a nyní i Corona Cero, se snaží oslovit skupinu spotřebitelů, kteří dbají na své zdraví, a doufají, že se jim podaří vytáhnout peníze z jejich peněženek. V této skupině jsou mladí i starší, kteří se chtějí vymanit z kultury alkoholu. Sládci pracují na recepturách, které se snaží zkopírovat chuť a strukturu skutečného piva. Heineken, Guinness a Budweiser jsou nyní k dispozici bez alkoholu a na tento trh se nyní zaměřují i stovky malých pivovarů a novějších značek. Pro generálního ředitele firmy AB InBev Michela Doukerise je to jednoduché: 'Spotřebitel se změnil.' Nealkoholické pivo, nebo pivo s obsahem alkoholu méně než 0,5 procenta, je jen malou částí trhu. Podle GlobalData Plc. se ročně uvaří 31,4 milionu hektolitrů nealkoholického piva, což je zlomek ve srovnání s alkoholickým pivem, kterého se uvaří 1,93 miliardy hektolitrů. Od roku 2018 však roční tempo růstu prodeje nealkoholického piva činí v průměru 3,6 procenta, zatímco u alkoholického jen 0,3 procenta. V USA nyní tvrdí, že pije pivo, 62 procent lidí ve věku 18 až 34 let, zatímco na počátku tisíciletí to bylo 72 procent, ukazují údaje analytické firmy Gallup. To jsou čísla, která firmy nemohou ignorovat. Sportovní akce se často stávají místem propagace piv s nula procenty alkoholu, upozornila analytička výzkumné firmy IWSR Susie Goldspinková. Pro pivní společnosti to má širší přínos. Jejich bezalkoholové verze mají často stejný název a označení jako původní pivo. Tyto akce tak zvyšují povědomí o značce a umožňují firmám obcházet stále přísnější omezení reklamy na alkohol. Olympijské hry jsou součástí trendu propagace piv s nulovým obsahem alkoholu prostřednictvím sportu. Tato piva propagují třeba Heineken ve Formuli 1 či firma Diageo na ragbyovém turnaji Six Nations propagovala Guinness. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Průměrná mzda v ČR v eurech dosáhla 1779 eur, rostla nejméně ve V4' je zařazena do kategorií Práce a odbory (odb) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024060702986|510310. Vydána 09.06.2024 6:25:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Průměrná mzda v ČR v eurech dosáhla 1779 eur, rostla nejméně ve V4' je zařazena do kategorií Práce a odbory (odb) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024060702986|510310. Vydána 09.06.2024 6:25:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.