NCOZ: Tři obvinění v kauze Vlastivědného muzea Olomouc uzavřeli dohodu o vině
Olomouc 1. února (ČTK) - Trojice lidí obviněná v kauze veřejných zakázek Vlastivědného muzea v Olomouci uzavřela dohodu o vině a trestu. Projedná ji olomoucký krajský soud, ke kterému byla předložena, řekl dnes ČTK mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) Jaroslav Ibehej. Kauza se týká projektu Virtuální muzeum dotovaného z prostředků Evropské unie. Všichni tři obvinění se k činu doznali a s evropským pověřeným žalobcem se dohodli na trestu i úhradě vzniklé škody, uvedl Ibehej.
Policie trojici, ve které je jeden veřejný činitel, který pracoval pro muzeum, a další dva bývalí zaměstnanci, viní mimo jiné z dotačního podvodu, z poškození finančních zájmů Evropské unie a dalších trestných činů. Všem třem hrozí sazba až deset let. Dohodu o vině a trestu uzavřeli na konci ledna s evropským pověřeným žalobcem se sídlem ve Zlíně. Na jakém trestu se dohodli, není známo, vyjádření žalobce ČTK zjišťuje.
Případem se zabývala NCOZ od podzimu 2021, kdy detektivové obvinili jednoho člověka z přijetí úplatku a legalizace výnosů z trestné činnosti. V květnu 2023 se rozšířilo trestní stíhání u této osoby a padlo obvinění dalších dvou osob. Všichni tři čelí obvinění z dotačního podvodu a poškození finančních zájmů Evropské unie, dva z nich ze zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě a jedna osoba také ze zneužití pravomoci úřední osoby, uvedl Ibehej. Doplnil, že uzavřená dohoda byla olomouckému krajskému soudu předložena dnes.
Celý případ se týkal poskytnutých dotací muzeu ve výši zhruba 14 milionů korun na projekt s názvem Virtuální muzeum ve výuce - využití nových digitálních technologií v propojení formálního a neformálního vzdělávání. Evropskou dotaci muzeum získalo přes ministerstvo školství. Úřad evropského veřejného žalobce (EPPO) již dříve uvedl, že nejméně 14 členů týmu, kteří měli na daném projektu pracovat, ve skutečnosti nevyvíjelo žádnou činnost. Ve spolupráci s EPPO policie obviněným zajistila finanční prostředky v celkové výši zhruba jednoho milionu korun, a to kvůli uložení případného peněžitého trestu, a také nemovitosti v hodnotě odpovídající výši údajně způsobené škody.
Vlastivědné muzeum v Olomouci patří mezi největší kulturní instituce v regionu, jeho zřizovatelem je Olomoucký kraj. Vlastní přes milion sbírkových předmětů a z hlediska rozsahu sbírky se řadí mezi největší muzea v České republice.
Alena Horáková gcm - sdílejte článek
Následuje: CNBC: Po útocích v Rudém moři sílí zájem o dopravu po železnici, i přes Rusko
Londýn 1. února (ČTK) - Kvůli útokům Húsíů na lodě v Rudém moři se dopravci snaží najít alternativní způsoby přepravy zboží z Číny do Evropy. Speditéři hlásí vysokou poptávku po přepravě zboží po železnici, zvláště trasou přes Rusko, případně alternativní trasou přes Kazachstán, upozornila server zpravodajské televize CNBC. Organizátoři přepravy zboží hlásí prudký nárůst poptávky a rezervací pro přepravu kontejnerů mezi Dálným východem a Evropou po železnici přes Rusko. Zatím je to sice jen malý objem kontejnerů, avšak železnice je pro dopravce atraktivní, protože je levnější než letecká doprava a rychlejší než doprava po moři. Cesta po železnici přes Rusko trvá 14 až 25 dní, v závislosti na místě původu a určení, uvedla ředitelka pro rozvoj obchodu ve skupině RailGate Europe Julija Ščiglaiteová. Skupina z Číny do evropských zemí organizuje přes Rusko přepravu zboží, včetně nábytku, hraček, oblečení nebo automobilových součástek. Doba přepravy zboží je tak výrazně rychlejší než při dopravě po moři. Po moři trvá cesta z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam přes Rudé moře zhruba 27 dní. Přesměrování přes jihoafrický mys Dobré naděje pak cestu prodlužuje o deset až 12 dní. Například německá společnost Hapag Lloyd minulý týden uvedla, že bude své lodě přesměrovávat až do odvolání. Podle Ščiglaiteové se řada firem kvůli válce na Ukrajině bála posílat své zboží po železnici přes Rusko. "Od začátku války na Ukrajině se počet rezervací přes Rusko výrazně snížil, ale za poslední rok se zájem o tuto trasu obnovuje díky příznivé době přepravy a cenám," uvedla. Poptávka pak prudce vzrostla ke konci loňského roku po útocích na plavidla v Rudém moři. Plný dopad na poptávku však podle ní bude znám až za několik měsíců. EU povoluje, aby zboží podléhající sankcím bylo převáženo přes Rusko po železnici, zatímco silniční doprava sankcionovaného zboží je zakázána. Vojenské zboží je ale zakázáno přepravovat jakýmkoliv druhem dopravy. Generální ředitel nizozemské logistické společnosti Rail Bridge Cargo Igor Tambaca uvedl, že rezervace na železniční trase Čína-Evropa vzrostly za poslední čtyři týdny o 37 procent. (pokračování...)
Londýn 1. února (ČTK) - Kvůli útokům Húsíů na lodě v Rudém moři se dopravci snaží najít alternativní způsoby přepravy zboží z Číny do Evropy. Speditéři hlásí vysokou poptávku po přepravě zboží po železnici, zvláště trasou přes Rusko, případně alternativní trasou přes Kazachstán, upozornila server zpravodajské televize CNBC. Organizátoři přepravy zboží hlásí prudký nárůst poptávky a rezervací pro přepravu kontejnerů mezi Dálným východem a Evropou po železnici přes Rusko. Zatím je to sice jen malý objem kontejnerů, avšak železnice je pro dopravce atraktivní, protože je levnější než letecká doprava a rychlejší než doprava po moři. Cesta po železnici přes Rusko trvá 14 až 25 dní, v závislosti na místě původu a určení, uvedla ředitelka pro rozvoj obchodu ve skupině RailGate Europe Julija Ščiglaiteová. Skupina z Číny do evropských zemí organizuje přes Rusko přepravu zboží, včetně nábytku, hraček, oblečení nebo automobilových součástek. Doba přepravy zboží je tak výrazně rychlejší než při dopravě po moři. Po moři trvá cesta z Číny do nizozemského přístavu Rotterdam přes Rudé moře zhruba 27 dní. Přesměrování přes jihoafrický mys Dobré naděje pak cestu prodlužuje o deset až 12 dní. Například německá společnost Hapag Lloyd minulý týden uvedla, že bude své lodě přesměrovávat až do odvolání. Podle Ščiglaiteové se řada firem kvůli válce na Ukrajině bála posílat své zboží po železnici přes Rusko. "Od začátku války na Ukrajině se počet rezervací přes Rusko výrazně snížil, ale za poslední rok se zájem o tuto trasu obnovuje díky příznivé době přepravy a cenám," uvedla. Poptávka pak prudce vzrostla ke konci loňského roku po útocích na plavidla v Rudém moři. Plný dopad na poptávku však podle ní bude znám až za několik měsíců. EU povoluje, aby zboží podléhající sankcím bylo převáženo přes Rusko po železnici, zatímco silniční doprava sankcionovaného zboží je zakázána. Vojenské zboží je ale zakázáno přepravovat jakýmkoliv druhem dopravy. Generální ředitel nizozemské logistické společnosti Rail Bridge Cargo Igor Tambaca uvedl, že rezervace na železniční trase Čína-Evropa vzrostly za poslední čtyři týdny o 37 procent. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'NCOZ: Tři obvinění v kauze Vlastivědného muzea Olomouc uzavřeli dohodu o vině' je zařazena do kategorií Kriminalita a právo (zak) - Kultura (kul). ID zprávy: T2024020105410|508763. Vydána 01.02.2024 14:49:58. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'NCOZ: Tři obvinění v kauze Vlastivědného muzea Olomouc uzavřeli dohodu o vině' je zařazena do kategorií Kriminalita a právo (zak) - Kultura (kul). ID zprávy: T2024020105410|508763. Vydána 01.02.2024 14:49:58. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.