Starobrno slaví 150 let, pozvalo návštěvníky do starých ležáckých sklepů
Brno 3. září 2022 (ČTK) - Do historických ležáckých sklepů i současných výrobních prostor dnes výjimečně pozval návštěvníky brněnský pivovar Starobrno. Letos slaví 150 let existence, připravil proto zábavní program s koncerty, kostýmovanými výstupy herců z Městského divadla nebo školou čepování piva. "Pivovar po celou dobu své existence funguje a vaří pivo na stejném místě, od samotného začátku se mu také říká starobrněnské," řekla novinářům Kateřina Čechová, která vedla jednu z prohlídek.
Historik pivovarnictví Filip Vrána ČTK řekl, že areál Starobrna v roce 1872 vyrostl pár metrů od tehdy ještě funkčního klášterního pivovaru, následně přebudovaného na sladovnu. Čechová připomněla, že na pozemku někdejší cihelny byly obrovské jámy po těžbě hlíny. "Stavba sklepů se tím výrazně zlevnila a urychlila," uvedla Čechová. Pivovar měl také podzemní ledárnu přezdívanou Kréta.
"Zajímavostí z historie je fakt, že starobrněnský pivovar prokázal až neuvěřitelnou životaschopnost v období velkých krizí. Například za druhé světové války měl rekordní výstavy, tedy v době, kdy se vařilo nízkostupňové pivo, chyběly suroviny a jiné provozy se zavíraly," uvedl Vrána.
Přestože v posledních desetiletích nabídl pivovar svým zákazníkům řadu speciálů, lidé se nejčastěji vracejí k jedenáctistupňovému pivu, které v současnosti nese označení Starobrno Medium. Jak ČTK řekl vrchní sládek Jiří Brňovják, na postupu jeho výroby se za 150 let příliš nezměnilo.
Pivovar Starobrno je součástí skupiny Heineken. Samostatně nezveřejňuje ani hospodářské výsledky, ani komentáře k ekonomickému vývoji nebo dění na trhu. Jde o třetí největší českou pivovarnickou skupinu, podle výroční zprávy za rok 2020 vykázala čistý zisk 115,3 milionu korun. Do skupiny patří kromě Starobrna i značky Krušovice, Zlatopramen, Březňák a Hostan. Podle Vrány se výstav Starobrna pohybuje kolem milionu hektolitrů ročně.
Jan Tomandl mol
- sdílejte článek
Následuje: Firmy v keramickém průmyslu EU hledají způsob, jak přežit silný růst cen energií
Řím/Amsterodam 3. září (ČTK) - Podniky v energeticky náročném keramickém průmyslu v Evropě se snaží najít způsob, jak přežít současný závratný růst nákladů na energie. Některé modernizují pece, jiné mění pracovní dobu, další už ale musely omezit výrobu. Uvedla to agentura Reuters. Malé firmě ze střední Itálie Ceramiche Noi, která vyrábí vzorované talíře, mísy a další kameninové výrobky, stouply účty za energie za poslední rok o 1000 procent. Firma se rozhodla snížit náklady tak, že posunula začátek pracovní doby o tři hodiny, na šest ráno. To jí umožňuje využívat levnější tarif mimo špičku a zaměstnanci začínají v době, kdy je chladněji. Firma proto nemusí zapínat ventilátory, které jsou jinak puštěné celý den, řekl obchodní ředitel Lorenzo Giornelli. Tato změna ukazuje, jak energeticky náročné podniky v celé Evropě přizpůsobují své provozy, aby se vyhnuly riziku, že je ochromí rostoucí účty za energie. K jejich prudkému růstu přispěla zejména reakce evropských zemí na únorovou invazi ruských vojsk na Ukrajinu. "Účty vzrostly o 1000 procent," říká Giornelli a ukazuje měsíční faktury za plyn. Na letošní je částka 127.000 eur (3,1 milionu Kč), loni to bylo 18.000 eur (440.600 Kč), a to letos byla spotřeba nižší. Podobně je na tom například i nizozemská firma, která stojí za slavnou keramikou Delft Blue zobrazující větrné mlýny a typickou holandskou krajinu. (pokračování...)
Řím/Amsterodam 3. září (ČTK) - Podniky v energeticky náročném keramickém průmyslu v Evropě se snaží najít způsob, jak přežít současný závratný růst nákladů na energie. Některé modernizují pece, jiné mění pracovní dobu, další už ale musely omezit výrobu. Uvedla to agentura Reuters. Malé firmě ze střední Itálie Ceramiche Noi, která vyrábí vzorované talíře, mísy a další kameninové výrobky, stouply účty za energie za poslední rok o 1000 procent. Firma se rozhodla snížit náklady tak, že posunula začátek pracovní doby o tři hodiny, na šest ráno. To jí umožňuje využívat levnější tarif mimo špičku a zaměstnanci začínají v době, kdy je chladněji. Firma proto nemusí zapínat ventilátory, které jsou jinak puštěné celý den, řekl obchodní ředitel Lorenzo Giornelli. Tato změna ukazuje, jak energeticky náročné podniky v celé Evropě přizpůsobují své provozy, aby se vyhnuly riziku, že je ochromí rostoucí účty za energie. K jejich prudkému růstu přispěla zejména reakce evropských zemí na únorovou invazi ruských vojsk na Ukrajinu. "Účty vzrostly o 1000 procent," říká Giornelli a ukazuje měsíční faktury za plyn. Na letošní je částka 127.000 eur (3,1 milionu Kč), loni to bylo 18.000 eur (440.600 Kč), a to letos byla spotřeba nižší. Podobně je na tom například i nizozemská firma, která stojí za slavnou keramikou Delft Blue zobrazující větrné mlýny a typickou holandskou krajinu. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Starobrno slaví 150 let, pozvalo návštěvníky do starých ležáckých sklepů' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Potravinářství (ptr). ID zprávy: T2022090207290|503684. Vydána 03.09.2022 12:08:24. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Starobrno slaví 150 let, pozvalo návštěvníky do starých ležáckých sklepů' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Potravinářství (ptr). ID zprávy: T2022090207290|503684. Vydána 03.09.2022 12:08:24. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.