VW odložil rozhodování o lokalitě pro gigafactory, Česko jedná s pěti investory
Praha 1. listopadu 2023 (ČTK) - Koncern Volkswagen (VW) v současnosti nebude rozhodovat o výstavbě další gigafactory na baterie pro elektromobily. Jedním z kandidátů přitom byla i Česká republika se svou zónou v Líních u Plzně. VW odložil rozhodnutí nejméně na rok 2025, důvodem je pomalejší náběh elektromobility, oznámil dnes předseda představenstva Volkswagenu Oliver Blume. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) patří výstavba gigafactory dál mezi priority vlády. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) dnes po jednání vlády doplnil, že stát v současnosti jedná s pěti potenciálními investory. Jsou z různých kontinentů, jde podle něj o investice od nižších do vyšších jednotek miliard eur.
Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom zatím jejich jména nezveřejňovali. Jeden dokonce řekl, že pokud jeho jméno uteče, tak okamžitě ukončí jednání...
Stát jednal s VW o gigafactory od jara 2021, koncern vybíral mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi v areálu záložního armádního letiště. Stát investici podpořil a chtěl v místě postavit strategický podnikatelský park. Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a byla připravena dát na ně devět miliard korun. Její stavbu odmítly místní aerokluby a piloti využívající záložní armádní plochu, v některých okolních obcích se podepisovala petice proti stavbě.
O možné investici jednali Fiala a Síkela se šéfem německé automobilky v pondělí, oznámili, že výsledek sdělí dnes. "Tlačili jsme na rozhodnutí Volkswagenu i kvůli tomu, že jsme stáli před otázkou, jestli do rozvoje lokality vložit další prostředky," uvedl Síkela s tím, že ČR zatím do přípravy zóny vložila několik desítek milionů Kč.
Plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti) bere dnešní oznámení VW jako škodu pro celou ČR i pro kraj. Jednání o případném novém investorovi pro Líně se vracejí na začátek, řekl Špoták ČTK. Obce v okolí letiště tento verdikt čekaly. Trvají na tom, aby se podnikatelský park v Líních výrazně zmenšil, jak teď kraj připravuje ve změnách krajského územního plánu, tedy v zásadách územního rozvoje.
Podle premiéra by bylo dobré, aby v Česku byl umístěný celý řetězec výroby elektromobilů, tedy těžba lithia, výroba baterií a produkce elektromobilů. Letiště Líně, pokud by pro lokalitu neexistoval projekt podobný gigafactory od VW, bude podle Fialy dál sloužit armádě. "Kdyby byl nějaký fantastický projekt podobného významu jako gigafactory Volkswagenu, tak se o tom můžeme bavit. Takový projekt ale úplně na stole není. Jednáme o více projektech výroby baterií v ČR, ty zpravidla mají jiné lokality," podotkl premiér.
Z pěti zájemců jsou dva projekty podle Síkely v podobném rozsahu jako zvažovaná gigafactory Volkswagenu v Líních a tři jsou menší. Pro menší projekty ministerstvo průmyslu nabízí jiné lokality, stejně jako pro jeden z těch větších. U posledního projektu, který je v počátečním stadiu jednání, jsou ve hře i Líně, uvedl Síkela. "Všech pět investorů vyslovilo přání, abychom zatím jejich jména nezveřejňovali. Jeden dokonce řekl, že pokud jeho jméno uteče, tak okamžitě ukončí jednání," dodal Síkela.
Pokud se vláda dohodne s dalším investorem pro Líně, bylo by podle Špotáka nutné znovu projednat mj. to, zda jeho výroba a jeho jméno regionu něco přinese. "S VW jsme měli dohodnutou podporu středních škol, spolupráci s univerzitou, výzkumem a další projekty. Tato jednání probíhala 1,5 roku. Ale já nevím, jestli jiný investor bude chtít takto spolupracovat," uvedl. Podobně bude muset případná nová firma jednat s obcemi o tom, kolik by potřebovala hektarů pro svoji továrnu, jestli by jí vyhovovalo 280 hektarů, na něž se teď zpracovává změna zásad územního rozvoje. Dále by se muselo znovu jednat o kapacitě energií, vody, železniční vlečce, sjezdech z dálnice, nových silnicích a podobně. "Všechno se to teď vrací na začátek," dodal hejtman.
Blume dnes uvedl, že česká vláda ve spolupráci s místními partnery odvedla vynikající práci při přípravě potenciálního umístění továrny na baterie. Podle něj ale vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. "Zároveň už koncern Volkswagen a PowerCo tři místa pro výrobu bateriových článků vybraly: Salzgitter (Německo), Valencie (Španělsko) a St. Thomas (Kanada)," sdělil dnes Blume. Doplnil, že Volkswagen bude v souvislosti s transformací své automobilky Škoda Auto na výrobu elektromobilů s vládou v úzkém kontaktu a bude pokračovat ve strategických jednáních.
Předák odborů automobilky Škoda Auto Jaroslav Povšík rozhodnutí VW lituje, míní ale, že tři již vybrané továrny v Kanadě, Španělsku a Německu momentálně na zpomalenou produkci e-produktů a e-automobilů stačí. "Nemůžeme si teď dovolit za vysoké náklady vyrábět nadkapacitu baterií," uvedl.
red fsl mha - sdílejte článek
Následuje: Evropská komise schválila českou podporu výroby biometanu za 2,4 miliardy eur
Brusel 1. listopadu (ČTK) - Evropská komise schválila český program na podporu výroby biometanu, do níž chce stát investovat 2,4 miliardy eur (téměř 59 miliard korun). Program má zvýšit účinnost výroby elektřiny a být k dispozici zejména pro malé a střední podniky a společenství pro obnovitelné zdroje, uvedl dnes ministr životního prostředí Petr Hladík. Podporu budou moci získávat do konce roku 2025. Česko potřebovalo souhlas exekutivy Evropské unie, která dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže. Komise dospěla k závěru, že "pozitivní účinky podpory převažují nad případnými negativními účinky na hospodářskou soutěž". Program je podle ní nezbytný a vhodný pro ukončení závislosti na ruských fosilních palivech a přechod na klimaticky čisté zdroje energie. Oba tyto body patří k programovým prioritám komise, která na jejich plnění umožňuje čerpat peníze z unijních fondů. (pokračování...)
Brusel 1. listopadu (ČTK) - Evropská komise schválila český program na podporu výroby biometanu, do níž chce stát investovat 2,4 miliardy eur (téměř 59 miliard korun). Program má zvýšit účinnost výroby elektřiny a být k dispozici zejména pro malé a střední podniky a společenství pro obnovitelné zdroje, uvedl dnes ministr životního prostředí Petr Hladík. Podporu budou moci získávat do konce roku 2025. Česko potřebovalo souhlas exekutivy Evropské unie, která dohlíží na dodržování pravidel hospodářské soutěže. Komise dospěla k závěru, že "pozitivní účinky podpory převažují nad případnými negativními účinky na hospodářskou soutěž". Program je podle ní nezbytný a vhodný pro ukončení závislosti na ruských fosilních palivech a přechod na klimaticky čisté zdroje energie. Oba tyto body patří k programovým prioritám komise, která na jejich plnění umožňuje čerpat peníze z unijních fondů. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'VW odložil rozhodování o lokalitě pro gigafactory, Česko jedná s pěti investory' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut). ID zprávy: T2023110105110|507694. Vydána 01.11.2023 17:14:53. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'VW odložil rozhodování o lokalitě pro gigafactory, Česko jedná s pěti investory' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut). ID zprávy: T2023110105110|507694. Vydána 01.11.2023 17:14:53. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.