Fiala: Sankcionovaní chtěli vliv v EP, informace o ovlivňování Čechů nejsou
Praha 27. března (ČTK) - Osoby nově zařazené na národní sankční seznam usilovaly o získání vlivu v zemích Evropské unie a následně v Evropském parlamentu (EP). Stát nemá informace o tom, že by se to týkalo českých politiků a občanů, řekl novinářům po dnešním zasedání vlády premiér Petr Fiala (ODS). Bezpečnostní informační služba (BIS) na síti X napsala, že její akce odhalila, jakým způsobem Rusko vlivově působí na území států EU a jak se snaží ovlivňovat politické procesy.
Dlouhodobě udržuje úzké osobní vztahy s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, z čehož čerpá prospěch...
Na českém sankčním seznamu jsou nově politik a podnikatel Viktor Medvedčuk, politik Arťom Marčevskij a společnost Voice of Europe. Deník N uvedl, že BIS odhalila Ruskem organizovanou síť, která se snažila v různých evropských zemích ovlivnit volby do europarlamentu. Podle kontrarozvědky se v Praze předávala hotovost protisystémovým politikům z Německa, další peníze mířily na provoz proruského zpravodajského webu, napsal server.
Podle zdroje Deníku N z blízkosti ministerstva zahraničních věcí dostali peníze politici z šestí států EU, konkrétně Německa, Francie, Polska, Belgie, Nizozemska a Maďarska. Deník N uvedl, že případ se týká mimo jiné německé Alternativy pro Německo (AfD). "Nemáme informace, že by se týkalo českých politiků nebo českých občanů. Ale informace, že cílem bylo působit v zemích EU a získat vliv v EP, máme," řekl Fiala.
Medvedčuk byl podle zdůvodnění zařazení na sankční seznam před rokem 2022 jako vlivný politik a oligarcha klíčovým proponentem proruské politiky na Ukrajině. O ukrajinské státní občanství přišel v roce 2022. "Dlouhodobě udržuje úzké osobní vztahy s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, z čehož čerpá prospěch," píše se v dokumentu. Z ruského území vede Medvedčuk politickou a propagandistickou činnost zaměřenou proti územní celistvosti, nezávislosti, svrchovanosti, stabilitě a bezpečnosti Ukrajiny, stojí v zápisu do sankčního seznamu.
Medvedčuk podle zdůvodnění také na dálku skrytě financuje Voice of Europe a instruuje Marčevského, který společnost fakticky řídí. Marčevského podle dokumentu využívá k financování spolupráce s novináři a ke skryté finanční podpoře vybraných jednotlivců z řad kandidátů ve volbách do EP. "A to za účelem podpory zahraničněpolitických zájmů Ruské federace a politické a propagandistické činnosti zaměřené proti územní celistvosti, nezávislosti, svrchovanosti, stabilitě a bezpečnosti Ukrajiny," stojí v dokumentu.
Voice of Europe pak slouží k vlivovému působení a aktivnímu šíření dezinformací a propagandy zaměřené proti územní celistvosti, nezávislosti, svrchovanosti, stabilitě a bezpečnosti Ukrajiny. Šíří je na facebooku, síti X a dalších platformách, ale i prostřednictvím panelových diskusí a dalších akcí, mimo jiné i s mezinárodní účastí, stojí v sankčním seznamu.
jzf snm - sdílejte článek
Následuje: Analytici: Dopad zříceného mostu v Baltimoru na širší ekonomiku bude minimální
Baltimore (USA) 27. března (ČTK) - Dopad zříceného mostu v Baltimoru na širší americké hospodářství bude pravděpodobně minimální, i když může mít silný vliv na ekonomiku lokální. Uvedl to americký týdeník Barron's. Podobně analytici banky JPMorgan se domnívají, že ekonomické dopady budou spíš mírné, a to včetně dopadu na ceny aut. Ekonomové i analytici věnují větší pozornost lodní dopravě poté, co pandemie nemoci covid-19 narušila globální dodavatelské řetězce do té míry, že zvýšila inflační tlaky. V případě úterní nehody však není pravděpodobné, že by vyvolala takovou míru narušení lodní dopravy, jaká se objevila při nedávných incidentech, jako když například velká kontejnerová loď na šest dní zablokovala Suezský průplav, řekl poradce pro hospodářskou politiku ve Federální rezervní bance (Fed) v St. Luis Fernando Leibovici. Katastrofa se také liší od nynějších problémů v Rudém moři. "Ten šok způsobený nehodou v Baltimoru ovlivní pouze lodě směřující do Baltimoru a z něj, zatímco šok v Rudém moři se dotkl celého obchodu mezi Asií a Evropou," uvedl Leibovici. Problémy se podle něj v těchto případech týkaly i přístavů. Odborník na mezinárodní ekonomiku v Petersonově institutu Gary Hufbauer se domnívá, že důležité bude, jak dlouho bude provoz přístavu pozastaven nebo přerušen. Podle údajů Mezinárodního měnového fondu (MMF) z loňského roku proudí přes Baltimore asi 3,1 procenta celkového obchodu do USA. Pokud opětovné otevření lodních tras potrvá několik týdnů, ekonomické dopady budou podle Hufbauera velmi malé. "Z hlediska úmrtí pracovníků je to velká věc, ale z ekonomického hlediska si myslím, že to pro USA bude pravděpodobně docela malá věc," uvedl. Přístav Baltimore využívá k přepravě aut a dodávek autodílů řada velkých výrobců automobilů. Loni odbavil rekordních 847.158 osobních a lehkých nákladních vozů, což je více, než jakýkoliv jiný přístav ve Spojených státech. (pokračování...)
Baltimore (USA) 27. března (ČTK) - Dopad zříceného mostu v Baltimoru na širší americké hospodářství bude pravděpodobně minimální, i když může mít silný vliv na ekonomiku lokální. Uvedl to americký týdeník Barron's. Podobně analytici banky JPMorgan se domnívají, že ekonomické dopady budou spíš mírné, a to včetně dopadu na ceny aut. Ekonomové i analytici věnují větší pozornost lodní dopravě poté, co pandemie nemoci covid-19 narušila globální dodavatelské řetězce do té míry, že zvýšila inflační tlaky. V případě úterní nehody však není pravděpodobné, že by vyvolala takovou míru narušení lodní dopravy, jaká se objevila při nedávných incidentech, jako když například velká kontejnerová loď na šest dní zablokovala Suezský průplav, řekl poradce pro hospodářskou politiku ve Federální rezervní bance (Fed) v St. Luis Fernando Leibovici. Katastrofa se také liší od nynějších problémů v Rudém moři. "Ten šok způsobený nehodou v Baltimoru ovlivní pouze lodě směřující do Baltimoru a z něj, zatímco šok v Rudém moři se dotkl celého obchodu mezi Asií a Evropou," uvedl Leibovici. Problémy se podle něj v těchto případech týkaly i přístavů. Odborník na mezinárodní ekonomiku v Petersonově institutu Gary Hufbauer se domnívá, že důležité bude, jak dlouho bude provoz přístavu pozastaven nebo přerušen. Podle údajů Mezinárodního měnového fondu (MMF) z loňského roku proudí přes Baltimore asi 3,1 procenta celkového obchodu do USA. Pokud opětovné otevření lodních tras potrvá několik týdnů, ekonomické dopady budou podle Hufbauera velmi malé. "Z hlediska úmrtí pracovníků je to velká věc, ale z ekonomického hlediska si myslím, že to pro USA bude pravděpodobně docela malá věc," uvedl. Přístav Baltimore využívá k přepravě aut a dodávek autodílů řada velkých výrobců automobilů. Loni odbavil rekordních 847.158 osobních a lehkých nákladních vozů, což je více, než jakýkoliv jiný přístav ve Spojených státech. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Fiala: Sankcionovaní chtěli vliv v EP, informace o ovlivňování Čechů nejsou' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024032704768|509455. Vydána 27.03.2024 15:14:24. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Fiala: Sankcionovaní chtěli vliv v EP, informace o ovlivňování Čechů nejsou' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2024032704768|509455. Vydána 27.03.2024 15:14:24. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.