Zlatovna Zlato Zprávy Politika

NYT: Izrael tajně zadal kampaň s cílem získat podporu pro ofenzivu v Gaze

New York 5. června (ČTK) - Izrael zorganizoval a zaplatil marketingové firmě kampaň, jejímž cílem bylo ovlivnit veřejné mínění Američanů a některých amerických zákonodárců ve prospěch izraelské ofenzivy v Pásmu Gazy, napsal dnes list The New York Times (NYT). Na tajnou kampaň podle něj izraelská vláda vyhradila asi dva miliony dolarů (45,4 milionu Kč). Na sociálních sítích byly následně vytvořeny stovky falešných proizraelských profilů a vznikly i tři falešné zpravodajské servery. Mnohé z příspěvků přitom byly vytvořeny pomocí chatbota ChatGPT společnosti OpenAI, který využívá prvky umělé inteligence. Tajnou kampaň zadalo izraelské ministerstvo pro diasporu telavivské firmě Stoic, jež se specializuje na politický marketing. List NYT svá zjištění opírá o výpovědi čtyř nejmenovaných izraelských představitelů a dokumenty. Ministerstvo pro diasporu je vládní úřad, jehož posláním je propojovat se Státem Izrael Židy po celém světě. Kampaň byla spuštěna v říjnu loňského roku a konkrétně na síti X podle NYT stále pokračuje. V době největšího rozmachu byly na X, facebooku a instagramu vytvořeny stovky falešných profilů, které sdílely proizraelské příspěvky, přičemž se vydávaly za skutečné Američany. Profily cílily na řadu amerických zákonodárců, a to zejména na demokraty a černošské politiky, terčem byl lídr sněmovních demokratů Hakeem Jeffries či senátor Raphael Warnock. Oba politici prostřednictvím falešných profilů na sociálních sítích čelili výzvám, aby pokračovali v podpoře Izraele. Mnohé z falešných profilů se vydávaly za americké studenty či znepokojené občany. Kampaň také vytvořila tři falešné zpravodajské stránky s názvy jako Non-Agenda a UnFold Magazine, které podle analýzy izraelské skupiny FakeReporter, která monitoruje dezinformace, kradly a přepisovaly materiály z jiných médií včetně CNN a The Wall Street Journal, aby propagovaly postoj Izraele během války. Falešné účty na redditu pak odkazovaly na články na falešných zpravodajských webech, aby je pomohly propagovat. Tajná operace však měla trhliny. Profilové obrázky používané na některých účtech někdy neodpovídaly fiktivním osobám, za které se vydávaly, a jazyk používaný v příspěvcích byl strojený. Nejméně ve dvou případech účty s profilovými fotografiemi černochů v příspěvcích například tvrdily, že jsou "Židovky středního věku", píše NYT. Minulý týden zveřejnily společnosti Meta a OpenAI zprávy, které připisují vlivovou kampaň společnosti Stoic. Meta uvedla, že odstranila 510 účtů a 11 stránek na facebooku, 32 instagramových účtů a jednu facebookovou skupinu spojenou s touto operací. OpenAI uvedla, že společnost Stoic vytvořila fiktivní osoby a životopisy, které se měly vydávat za skutečné uživatele sociálních sítích v USA, Kanadě a Izraeli a které zveřejňovaly protiislámské příspěvky. Na síti X mnohé z těchto příspěvků podle NYT zůstaly. Izraelské ministerstvo pro diasporu zapojení do kampaně podle NYT popřelo, zatímco firma Stoic a síť X na žádost listu o komentář nereagovaly. Tajná kampaň podle NYT naznačuje, jak daleko byl Izrael ochoten zajít, aby ovlivnil americké mínění o válce v Pásmu Gazy. Spojené státy jsou dlouhodobě jedním z nejvěrnějších spojenců židovského státu a prezident Joe Biden nedávno podepsal balíček vojenské pomoci pro Izrael ve výši 15 miliard dolarů. Izraelská ofenziva se však nelíbí mnoha Američanům, kteří vyzvali Bidena, aby stáhl podporu Izraele tváří v tvář rostoucímu počtu civilních palestinských obětí v Pásmu Gazy.
Klíčová slova - USA - Izrael - Palestina - diplomacie - boje - internet - AI -
Podle odborníků na sociální sítě je tato operace prvním zdokumentovaným případem, kdy izraelská vláda zadala kampaň s cílem ovlivnit vládu USA. Ačkoli koordinované kampaně přímo podporované státem nejsou neobvyklé, obvykle je obtížné je prokázat. Všeobecně se má za to, že Írán, Severní Korea, Čína, Rusko a Spojené státy podporují podobné snahy po celém světě, ale často maskují svou účast tím, že práci zadávají soukromým společnostem nebo akci provádějí skrze třetí země, píše NYT. ngl jrm - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'NYT: Izrael tajně zadal kampaň s cílem získat podporu pro ofenzivu v Gaze' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Telekomunikace a IT (pit) - Věda a technika (vat). ID zprávy: T2024060503221|510264. Vydána 05.06.2024 12:41:05. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

NYT: Izrael tajně zadal kampaň s cílem získat podporu pro ofenzivu v Gaze


FT: Gazprom ani do deseti let nevyrovná propad vývozu plynu způsobený válkou
BBC: Jak se hra sovětského programátora dostala na Západ a dobyla svět
Capgemini: Dolarových milionářů v ČR loni přibylo, vzrostlo jejich jmění
Politico: Nový komisař pro obranu? Může jít o funkci bez rozpočtu i pravomocí
Novým ředitelem Knihovny Václava Havla se stal Milan Babík

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.