Spojené státy navrhují zákaz čínského softwaru ve vozech na amerických silnicích
New York 24. září (ČTK) - Americké ministerstvo obchodu navrhuje zakázat ve Spojených státech čínský software a hardware v propojených vozidlech. Tedy v takových autech, která jsou vybavena technologiemi umožňujícími komunikaci s jinými vozidly, infrastrukturou, cloudovými systémy a sítěmi. Důvodem jsou obavy o národní bezpečnost. Navrhovaný krok by fakticky znemožnil vstup téměř všech čínských automobilů na americký trh, upozornil server televize CNBC.
V extrémní situaci by zahraničí protivník v jeden okamžik mohl odstavit nebo převzít kontrolu nad všemi svými vozidly provozovanými ve Spojených státech, což by způsobilo havárie a zablokování silnic...
Plánované nařízení by v příštích letech mělo americké a další velké výrobce aut rovněž donutit, aby z vozidel ve Spojených státech odstranili důležitý čínský software a hardware.
Vláda prezidenta Joea Bidena vyjádřila vážné obavy ze shromažďování údajů o amerických řidičích a infrastruktuře čínskými společnostmi prostřednictvím propojených vozidel, ale také z možné manipulace s vozidly připojenými k internetu a navigačním systémů ze zahraničí. Bílý dům už v únoru nařídil potenciální nebezpečí prošetřit.
Zákazy by také zabránily čínským automobilkám testovat samořízené automobily na amerických silnících. Vztahovat by se mohly i na automobilový software a hardware vyráběný dalšími konkurenty ze zahraničí, včetně Ruska.
Ministryně obchodu Gina Raimondová uvedla, že software vytvořený v zahraničí může být použit ke sledování a že může být ovládán na dálku. To ohrožuje soukromí a bezpečnost Američanů na silnicích. "V extrémní situaci by zahraničí protivník v jeden okamžik mohl odstavit nebo převzít kontrolu nad všemi svými vozidly provozovanými ve Spojených státech, což by způsobilo havárie a zablokování silnic," uvedla Raimondová.
Zvažované opatření znamená významnou eskalaci amerických restrikcí na čínská auta, software a komponenty. Raimondová dodala, že do USA se dováží poměrně málo osobních a lehkých nákladních aut čínské výroby, je však potřeba jednat dříve, než budou dodávky aut a komponent z Číny nebo Ruska běžné a rozšířené v americkém automobilovém sektoru.
Téměř všechny novější osobní a nákladní vozy lze považovat za propojené s palubním síťovým hardwarem, který umožňuje přístup k internetu a sdílení dat se zařízeními uvnitř i vně vozu.
Návrh počítá s tím, že by zákaz softwaru vstoupil v platnost v modelovém roce 2027 a zákaz hardwaru v modelovém roce 2030 nebo v lednu 2029. Ministerstvo obchodu nyní dává veřejnosti 30 dní na to, aby se k návrhu vyjádřila, a doufá, že se mu podaří ho dokončit do 20. ledna. Pravidla by se vztahovala na všechna silniční vozidla, netýkala by se zemědělských a důlních vozidel, která se nepoužívají na veřejných komunikacích.
irl spr - sdílejte článek
Následuje: Telegram po tlaku úřadů začne vládám poskytovat více informací o uživatelích
Paříž 24. září (ČTK) - Komunikační platforma Telegram začne po tlaku úřadů poskytovat vládám více informací o svých uživatelích. V pondělí to oznámil její zakladatel a generální ředitel Pavel Durov. Ten už několik týdnů ve Francii čelí obvinění, že nedělá dost pro to, aby platformu nevyužívaly i kriminální živly. To chce Durov nyní také změnit, informují tiskové agentury. "Zatímco 99,999 procenta uživatelů telegramu nemá nic společného se zločinem, těch 0,001 procenta zapojených do nezákonných aktivit vytváří špatnou image celé platformy a ohrožuje zájmy našich uživatelů, kterých už je téměř miliarda,“ cituje Durova server BBC. Spolupráce s justičními orgány bude spočívat například v tom, že aplikace pro zasílání zpráv bude poskytovat IP adresy a telefonní čísla uživatelů příslušným úřadům, a to v souladu s právními předpisy v dané zemi. Platforma už podle Durova změnila podmínky tak, aby odradila zločince od jejího zneužívání. Oznámený krok přichází necelý měsíc po Durově zatčení ve Francii. Tamní úřady jej viní ze spoluúčasti na šíření materiálů zaměřených na sexuální zneužívání dětí. Durov, kterému bylo při vyšetřování nařízeno zůstat ve Francii, obvinění odmítá. Zatčení devětatřicetiletého šéfa platformy pak vyvolalo debatu o tom, jak do budoucna chránit svobodu slova v prostředí internetu. Rozhodnutí platformy podvolit se požadavkům vládních úřadů představuje výrazný posun proti tomu, jak se platforma k žádostem vlád o poskytnutí dat uživatelů doposud stavěla. Pověsti platformy uškodil i její laxní přístup k moderování obsahu, uvedla agentura Bloomberg. Telegram sídlí ve Spojených arabských emirátech a na žádosti vlád z celého světa o zablokování některých příspěvků zpravidla nereagoval. Stejně tak platforma ignorovala žádosti o informace o osobách podezřelých z nezákonných aktivit. Aplikace využívá umělou inteligenci (AI) a tým moderátorů. Nyní začala skrývat problematický obsah z výsledků vyhledávání ve snaze bránit zneužívání této komunikační sítě, řekl Durov. Ten se v roce 1984 narodil v tehdejším Sovětském svazu, ale s rodiči žil už jako malý v Itálii. (pokračování...)
Paříž 24. září (ČTK) - Komunikační platforma Telegram začne po tlaku úřadů poskytovat vládám více informací o svých uživatelích. V pondělí to oznámil její zakladatel a generální ředitel Pavel Durov. Ten už několik týdnů ve Francii čelí obvinění, že nedělá dost pro to, aby platformu nevyužívaly i kriminální živly. To chce Durov nyní také změnit, informují tiskové agentury. "Zatímco 99,999 procenta uživatelů telegramu nemá nic společného se zločinem, těch 0,001 procenta zapojených do nezákonných aktivit vytváří špatnou image celé platformy a ohrožuje zájmy našich uživatelů, kterých už je téměř miliarda,“ cituje Durova server BBC. Spolupráce s justičními orgány bude spočívat například v tom, že aplikace pro zasílání zpráv bude poskytovat IP adresy a telefonní čísla uživatelů příslušným úřadům, a to v souladu s právními předpisy v dané zemi. Platforma už podle Durova změnila podmínky tak, aby odradila zločince od jejího zneužívání. Oznámený krok přichází necelý měsíc po Durově zatčení ve Francii. Tamní úřady jej viní ze spoluúčasti na šíření materiálů zaměřených na sexuální zneužívání dětí. Durov, kterému bylo při vyšetřování nařízeno zůstat ve Francii, obvinění odmítá. Zatčení devětatřicetiletého šéfa platformy pak vyvolalo debatu o tom, jak do budoucna chránit svobodu slova v prostředí internetu. Rozhodnutí platformy podvolit se požadavkům vládních úřadů představuje výrazný posun proti tomu, jak se platforma k žádostem vlád o poskytnutí dat uživatelů doposud stavěla. Pověsti platformy uškodil i její laxní přístup k moderování obsahu, uvedla agentura Bloomberg. Telegram sídlí ve Spojených arabských emirátech a na žádosti vlád z celého světa o zablokování některých příspěvků zpravidla nereagoval. Stejně tak platforma ignorovala žádosti o informace o osobách podezřelých z nezákonných aktivit. Aplikace využívá umělou inteligenci (AI) a tým moderátorů. Nyní začala skrývat problematický obsah z výsledků vyhledávání ve snaze bránit zneužívání této komunikační sítě, řekl Durov. Ten se v roce 1984 narodil v tehdejším Sovětském svazu, ale s rodiči žil už jako malý v Itálii. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Spojené státy navrhují zákaz čínského softwaru ve vozech na amerických silnicích' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Obchod (obo) - Telekomunikace a IT (pit) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol). ID zprávy: T2024092402503|511575. Vydána 24.09.2024 10:57:49. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Spojené státy navrhují zákaz čínského softwaru ve vozech na amerických silnicích' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Obchod (obo) - Telekomunikace a IT (pit) - Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol). ID zprávy: T2024092402503|511575. Vydána 24.09.2024 10:57:49. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.