Reuters: Automobilky se bojí uzavírání továren kvůli nedostatku vzácných zemin
Londýn/Berlín 21. října (ČTK) - Světové automobilky se obávají, že omezení vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nedostatku součástek a uzavírání továren. Snaží se proto zajistit si dodávky těchto kovů z jiných částí světa. Uvedla to dnes agentura Reuters.
"Situace je velmi napjatá," uvedla šéfka německého dodavatele kovového prachu NMD Nadine Rajnerová. Upozornila, že v některých zemích, například ve Švédsku, je sice velké množství kovů vzácných zemin, chybějí ale kapacity pro jejich těžbu a zpracování.
Podle poradenské společnosti AlixPartners má Čína v současné době pod kontrolou až 70 procent globální těžby vzácných zemin. "Do dvou měsíců mohou zastavit naši výrobu a celý automobilový průmysl," uvedl viceprezident severoamerické divize japonské automobily Toyota Motor Ryan Grimm.
Nová omezení exportu kovů vzácných zemin z Číny vstoupí v platnost 8. listopadu. Někteří čínští vývozci podle zdrojů agentury Reuters bezprostředně po ohlášení těchto restrikcí zaznamenali výrazný nárůst objednávek ze zahraničí.
Svaz německého automobilového průmyslu VDA už minulý týden varoval, že nová omezení na vývoz kovů z Číny budou mít dalekosáhlé dopady na dodávky dotčených produktů do Německa i do celé Evropy. VDA je hlavní lobbistickou skupinou v německém automobilovém průmyslu.
Kovy vzácných zemin jsou důležitými součástmi pro výrobu elektromobilů, stejně jako pro různé vyspělé technologie v elektronice a v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Očekává se, že poptávka po vzácných zeminách a klíčových minerálech v nadcházejících letech exponenciálně poroste s tím, jak nabírá na obrátkách transformace energetiky a přechod k čistším zdrojům.
Do skupiny kovů vzácných zemin patří 17 nerostů. Jsou to převážně prvky ve spodní části Mendělejevovy tabulky, mezi které patří neodym, praseodym, europium či terbium. Některé z nich se používají například při výrobě obrazovek, kde fungují jako luminofory. Jiné hrají nezastupitelnou roli při výrobě laserů, magnetů, bateriových článků pro hybridní a elektrické vozy nebo při výrobě systémů k produkci energie z obnovitelných zdrojů.
pmh spr
Skupina PPF vydělala v pololetí 8,42 miliardy Kč, proti 15,85 mld před rokem
Praha 20. října (ČTK) - Skupina PPF vykázala v prvním pololetí 2025 čistý zisk 8,42 miliardy korun. Ve stejném období loni měla zisk 15,85 miliardy korun. Provozní výnosy stouply meziročně o 17,8 procenta na 41,8 miliardy Kč, což podle PPF potvrzuje stabilní výkonnost klíčových firem skupiny. PPF, kterou vlastní Renáta Kellnerová s dcerami, to dnes oznámila ČTK v tiskové zprávě. Aktiva skupiny se zvýšila o 4,1 procenta na 1,09 bilionu Kč.
Meziroční pokles čistého zisku za první pololetí roku 2025 do značné míry odráží loňský prodej telekomunikačních aktiv PPF mimo ČR při vzniku partnerství s globální technologickou skupinou Emirates Telecommunications Group Company. Ke změně čistého zisku přispěl také prodej aktiv ve spotřebitelském financování v Indii, vypořádaný v letošním roce.
Růst provozního zisku podle finanční ředitelky PPF Kateřiny Jiráskové zdůrazňuje ziskovost jejích pokračujících byznysů a rovněž silnou likviditu. "Výsledky také reflektují investice PPF do rozvoje stávajících aktiv i do nových iniciativ s využitím vnitroskupinových synergií. Jednou z našich klíčových priorit je udržitelný růst a odolnost byznysů, které tvoří pevný základ pro strategické investiční aktivity skupiny," uvedla.
V první polovině roku 2025 vzrostl provozní zisk EBITDA telekomunikačních aktiv PPF v ČR o osm procent a provozní zisk OIBDA jejích mediálních společností o 1,5 procenta, a to i díky spuštění platformy Oneplay. Tyto výsledky se opírají o pokračující investice do telekomunikační infrastruktury, tvorby mediálního obsahu a digitálního streamingu. Provozní zisk PPF Financial Holdings vzrostl meziročně o 14 procent díky výkonnosti českých bankovních aktiv.
"Aktuální výsledky potvrzují schopnost PPF investovat do stávajících byznysů i do nových projektů a budovat partnerství v souladu s našim odvětvovým know-how a s cíli geografické diverzifikace," doplnil investiční ředitel PPF Didier Stoessel. V první polovině roku 2025 rozšířila PPF telekomunikační aktivity v Srbsku, posílila své služby digitálních médií v ČR a pokročila v diverzifikaci realitního portfolia vstupem do developmentu v USA a hotelnictví v Česku.
Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky a jižní Afriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, nemovitosti, biotechnologií a strojírenství. Skupina zaměstnává celosvětově 45.000 lidí.
fd snm
DALŠÍ ZPRÁVY